Zaterdag 24/08/2019

Britse 'lads' van Archive zijn de redders in nood

'Er zijn in het verleden zoveel goede songs gemaakt, het zou zonde zijn om die allemaal te negeren'

'Pop is er slecht aan toe'

'You All Look The Same To Me', zo luidt de titel van Archives pas verschenen derde langspeler. Het is eveneens in een notendop hoe de groepsleden de popmuziek van hun tijdgenoten zien. De reden waarom Darius Keeler en Danny Griffiths het samen met de nieuwe zanger Craig Walker andermaal over een andere boeg gooien.

Er zijn geen zekerheden meer voor de fans van het Britse Archive. Van triphop over strijkerspop tot de donkere, uitwaaierende rock met stadionambitie van vandaag: het lijkt alsof de groep iedere plaat met een schone lei begint. In zekere zin is dat ook zo. Net na het smaakvolle debuut Londinium uit '97 kregen Keeler en Griffiths zoveel bonje met hun vocalisten (rapper Rosco en zangeres Roya Arab) dat de groep eventjes ophield te bestaan. Voor de opvolger Take My Head uit '99 nam het duo een nieuwe zangeres en een drummer in dienst, maar ook die bezetting was een kort leven beschoren. Niet verwonderlijk, aangezien de twee kernleden de plaat als verknald beschouwden nadat hun platenfirma er haar bemoeienissen op had botgevierd. Het is wellicht die onvrede die met You All Look The Same To Me een plaat heeft gebaard waar elk muziekminnend modeblad met een boogje en een opgeheven neus omheen zal lopen. Door resoluut naar de erfenis van Pink Floyd en in mindere mate ook Joy Division te grijpen, knipt Archive immers alle banden door met wat zelfs gisteren nog enigszins trendy was. Enkel echo's van Radiohead, Primal Scream en Chemical Brothers wijzen erop dat de plaat niet eind jaren zeventig is ingeblikt. Enige zelfingenomenheid is de drie lads niet vreemd, al zou je het schrijven van monolithische songs van een kwartier ook als moedig kunnen bestempelen. Zeker als een daarvan nog als single wordt uitgebracht.

Is dit nu de eerste Archive-plaat waar jullie helemaal tevreden over zijn?

Walker: "Wat mij betreft wel, ja (lacht)."

Griffiths: "Ik vond Londinium ook al een accurate weergave van wat we voor ogen hadden, hoor. Maar deze is super, beter kan gewoon niet. Take My Head daarentegen deed het niet goed."

Keeler: "Die tweede plaat was oké, totdat de platenmaatschappij besloot dat er hits op stonden en ons daarom met tal van producers liet samenwerken. Het resultaat was dat het geheel te braaf en glad klonk. Hoe gaat dat? Ze likken je hielen, geven je gratis coke en drank en zo slagen ze erin je bezwaren te omzeilen (grijnst). Maar goed, het is een leerschool geweest. We zouden nu niet zijn waar we zijn zonder die ervaring."

Het lijkt erop dat jullie je met Take My Head en nu ook You All Look The Same To Me telkens hebben afgezet tegen de voorgaande plaat.

Keeler: "Hm. Oké, Take My Head bestond uit tien compacte songs en in die zin zou je het als een tegenbeweging kunnen zien dat we nu al eens nummers van zestien minuten afleveren. Maar dat heb ik altijd al willen doen: een langspeler maken die de luisteraar als het ware opslorpt. Dit kwam ook voor ons nogal onverwacht. We bouwden de nummers gewoon steen voor steen op, waardoor ze vanzelf steeds langer werden. Ach, met iedere plaat die je maakt, probeer je toch een stap voorwaarts te zetten, niet? Onze volgende zal waarschijnlijk weer helemaal anders zijn: misschien schakelen we wel een gospelkoor in en sturen we Craig gewoon de laan uit (grijnst). Het komt er volgens mij op neer dat je eerst jezelf moet verrassen vooraleer je iemand anders kunt imponeren." Walker: "Je moet een plaat als een hoofdstuk zien, niet als het resultaat van een formule, zoals het voor veel bands geldt. Anders verlies je na een tijdje alle relevantie."

In Engeland maken jullie weinig brokken: zowel pers als publiek negeerden jullie debuut omdat ze zo in de ban waren van de Bristol-scene, terwijl de opvolger er niet eens werd uitgebracht. Zitten jullie daarmee verveeld?

Walker: "Niet echt. We geraken er wel."

Keeler: "In Engeland is radio de sleutel tot succes, maar daarop valt alleen rotzooi te horen: dance en afgelikte pop."

Walker: "De enige zender die voor alternatief doorgaat, heeft een voorliefde voor Amerikaanse bands in korte broeken."

Nu begrijp ik waar de titel vandaan komt.

Keeler: "Fucking right. Zo gezichtsloos als de muziek tegenwoordig is, kun je het niet bedenken."

Walker: "Pop is er zo slecht aan toe dat het haast lijkt alsof wij op een reddingsmissie zijn. Ik bedoel: bands als Travis en Starsailor spelen toch alleen maar op veilig?"

Interessant, maar gooi je je eigen ruiten niet in met 'Again', een single die zestien minuten duurt?

Keeler: "Nee hoor. Je moet geloven in wat je doet en dan kun je onverbiddelijk zijn. Uiteindelijk draaien de mensen dan wel bij."

Craig reageerde op jullie advertentie in NME omdat hij zich naar verluidt perfect kon vinden in de referenties die jullie opdiepten. Welke waren dat?

Keeler: "Pink Floyd en The Doors. Vooral Floyd is een constante bron van inspiratie voor me, hoe onhip dat ook moge klinken. Ik hou van dat 'grote' geluid, dat perfect op maat van stadions is geschreven."

Walker: "Er is in het verleden zoveel goeie muziek gemaakt dat het zonde zou zijn die te negeren. Als je denkt aan al die schatten die op je liggen te wachten, zoals Lou Reeds Berlin bijvoorbeeld... Briljant gewoon."

Keeler: "Ik wou dat meer bands eens achterom keken: als je geen verschillende invloeden door je geluid verweeft, klink je toch oersaai? Kijk naar The Beatles: die hadden ook goed naar Buddy Holly, Chuck Berry en Little Richard geluisterd vooraleer ze zelf aan de slag gingen. Voor ons geldt net hetzelfde."

Als jullie een advies zouden mogen geven aan een beginnende groep, hoe zou dat dan luiden?

Walker: "Hou vol. Doe je eigen ding."

Keeler: "Koop geen Starsailor-platen meer."

You All Look The Same To Me is verschenen bij East West en wordt verdeeld door Warner.

Koen De Meester Foto's Alex Vanhee

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden