Zondag 18/08/2019

Britse kunstenaars veroveren Gent

Driehonderd en tien werken in veertien zalen. Een budget van 2,3 miljoen euro. British Vision in het Gentse Museum voor Schone Kunsten is in meer dan één opzicht mega.

door Eric Rinckhout

Gent l De expo, die zaterdag opent voor het publiek, wil twee eeuwen Britse kunst vatten in twee verhaallijnen: observatie en verbeelding.

Vier maanden geleden ging het gerenoveerde Museum voor Schone Kunsten van Gent weer open, maar eigenlijk beleeft het nu pas zijn echte, feestelijke heropening met British Vision, de lang gekoesterde droom van museumdirecteur Robert Hoozee. Hij is al vele jaren met dit grootschalige project bezig. British Vision komt exact tien jaar na de vorige grote en succesrijke expositie Parijs-Brussel, die Gent samen met het Parijse Musée d'Orsay opzette.

Hoozee koestert een grote liefde voor de Britse kunst in het algemeen en John Constable in het bijzonder. Over die negentiende-eeuwse schilder stelde hij trouwens de eerste oeuvrecatalogus samen. Maar Hoozee wil met deze expositie vooral grenzen opentrekken. "We kijken in Vlaanderen altijd maar naar onze eigen kunstenaars."

British Vision brengt schilderijen, aquarellen, tekeningen, prenten, foto's en boeken samen in een poging het wezen van de Britse kunst te vatten: 'Britishness' die vaak synoniem is van 'particularisme' en 'excentriciteit'.

Uiteraard zijn er topwerken te zien, zoals Beata Beatrix van Dante Gabriel Rossetti, Flatford Mill van John Constable en een handvol aquarellen van William Turner. Maar er zijn ook ontdekkingen te doen, zeker voor een publiek dat niet of weinig vertrouwd is met Britse kunst. Zo krijgt de getormenteerde modernist Stanley Spencer terecht bijzondere aandacht.

British Vision volgt grofweg een chronologisch parcours met thematische uitstapjes, zoals 'Britse humor' en 'Landschappen'. Hoozee laat zijn overzicht starten in 1750. Toen ontstond pas een echte Britse kunsttraditie, een moment dat samenvalt met de geboorte van de eerste moderne, industriële maatschappij. Het eerste wat we te zien krijgen zijn dan ook landschappen waarin de eerste fabrieken dreigen, foto's van oceaanstomers op de scheepswerf, en schilderijen van wetenschappelijke experimenten. De kunst ondergaat invloed van wetenschap en empirische observatie: een rode draad die loopt van John Constable via Walter Sickert naar Lucian Freud. De andere verhaallijn is die van het visionaire, een ontwikkeling die begint bij William Blake en doorklinkt tot bij Paul Nash, Stanley Spencer en Francis Bacon. 1950, de periode van figuratief modernisme, is het eindpunt van de expositie.

Er is veel, misschien te veel te zien op deze nagenoeg encyclopedische tentoonstelling. Ook een van Groot-Brittanniës kroonjuwelen wordt tentoongesteld: de autograaf van Alice's Adventures Under Ground met een pentekening van auteur Lewis Carroll. De bruikleengever, de British Library, is een van de vele eerbiedwaardige Britse instituten die hun volle medewerking hebben verleend aan de tentoonstelling in Gent.

British Vision van 6 oktober tot 13 januari in Museum voor Schone Kunsten, Citadelpark, Gent. www.britishvision.be. De catalogus werd uitgegeven door Mercatorfonds.

Vlaanderen geeft 1,15 miljoen euro subsidie

British Visions krijgt van Vlaams minister-president Peeters (CD&V), minister van Toerisme Bourgeois (N-VA) en minister van Cultuur Anciaux (Spirit) uit het budget voor evenementen een ruime subsidie van 1,15 miljoen euro. De Nationale Loterij doet daar 400.000 euro bovenop. Het museum zelf steunt de tentoonstelling door drie jaarbudgetten voor expo's samen te investeren, en de stad Gent doet er nog 250.000 euro bij.

Minister Anciaux zei gisteren in Gent dat hij de grote instellingen wil steunen, zeker als zij "toonaangevende tentoonstellingen" maken, die "internationaal meetellen". Zeker als het om "een eigen realisatie" gaat en geen "ingehuurde tentoonstelling". Wat hem bijkomend overtuigd heeft, is "het internationale perspectief van dit project": "Het Gentse museum stelt zich tot doel om stelselmatig over de grenzen heen te kijken, onze kunst te vergelijken met de internationale kunst en het publiek te laten kennismaken met buitenlandse kunstenaars die voor ons een speciale betekenis hebben. Met deze tentoonstelling krijgen we nu eindelijk de kans om het goed bewaarde geheim van de Britse kunst te ontsluieren."

Het totaalbudget van British Vision is 2,3 miljoen euro. Alleen al de transportkosten lopen op tot 600.000 euro.

(ER)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden