Vrijdag 27/11/2020

Pers

Britse kranten vechten vuile oorlog uit

Beeld Reuters

De Britten konden zich het voorbije weekend verkneukelen in een ware krantenoorlog: nadat The Daily Telegraph zaterdag een stuk publiceerde waarin concurrenten The Times en The Guardian over de hekel werden gehaald, sloeg die concurrentie zondag keihard terug. Weinig hoogstaand allemaal, zeker in de wetenschap dat The Telegraph er ook twee zelfmoorden bij sleurde.

Afgaande op zijn vernietigende tweet moet het Alan Rusbridger, de alom gerespecteerde hoofdredacteur van The Guardian, wel bijzonder hoog hebben gezeten. "Come on Murdoch. If you guys can take down HSBC stories, you can take down this too", klonk het op Twitter. Waarna een link volgde naar het al even smeuïge als twijfelachtige verhaal waarmee The Daily Telegraph op zaterdagmorgen uitpakte, op de voorpagina van de krant dan nog wel. In dat stuk - dat overigens anoniem werd gepubliceerd - suggereerde die kwaliteitskrant een verband tussen twee recente zelfmoorden op de advertentie-afdeling van The Times en de werkdruk bij die concurrent.

Volgens het verhaal op de frontpagina van The Daily Telegraph zouden de voorbije weken nog minstens negen andere medewerkers van The Times moeten hebben afhaken omwille van werkgerelateerde stress. Iets verderop in het stuk krijgt ook die andere grote concurrent, The Guardian, een stevige veeg uit de pan. Die krant zou immers gezwicht zijn voor druk van Apple om geen kritische stukken over Apple in de buurt van advertenties van het bedrijf te plaatsen, zo meende The Telegraph te weten. Als bron voor deze toch wel zware beschuldiging wordt een anonieme insider naar voor geschoven.

The Daily Telegraph van zaterdag.Beeld rv

De Twitter-oproep van Guardian-hoofdredacteur Rusbridger om het verhaal meteen van de site te halen, was niet enkel ongewoon scherp maar bevatte meteen ook een rechtstreekse verwijzing naar het schandaal dat eerder deze week al flink wat ophef veroorzaakte in journalistiek Londen. In een open afscheidsbrief haalde Peter Oborne, politiek commentator van The Daily Telegraph, toen bijzonder scherp uit naar de directie. Volgens Oborne had de kwaliteitskrant haar lezers bedonderd door amper te berichten over een schandaal bij HSBC, niet enkel een van 's werelds grootste banken maar ook een topadverteerder.

Concurrenten The Guardian en The Times hadden zich in de berichtgeving over deze zaak uiteraard niet onbetuigd gelaten, en het lijkt er verdacht veel op dat The Daily Telegraph met het voorpaginaverhaal van zaterdag wraak wilde nemen. In een groot commentaarstuk in de vrijdagkrant had The Telegraph ook al aangevoerd dat het HSBC-schandaal eigenlijk oud nieuws was. Het zou nu door The Guardian opnieuw opgerakeld zijn in het kader van een campagne tegen de conservatieve Tories. Een aantal hooggeplaatste belastingontduikers met HSBC-rekeningen bleken immer ook donateurs te zijn van de regeringspartij.

Weerzinwekkend

Zowel het stuk in The Daily Telegraph als de giftige reactie van Alan Rusbridger bleven afgelopen weekend niet bepaald onopgemerkt aan de overzijde van het kanaal, waar ze zoveel vuilspuiterij tussen de kwaliteitskranten niet bepaald gewoon zijn. Op Twitter brak een klein mediastormpje los, en daarin kreeg vooral de aanpak van The Telegraph het stevig te verduren. Niet enkel journalisten van The Guardian en The Times, maar ook collega's van boulevardblad The Sun - wellicht niet geheel toevallig uit dezelfde stal als The Times - lieten hun afschuw blijken over de wijze waarop hun concurrent de zelfmoord van twee mensen aangrijpt om een media-oorlogje uit te vechten. De woordkeuze op Twitter - die varieerde van 'walgelijk' over 'wanhopig' tot 'weerzinwekkend' - laat alvast weinig fraais vermoeden voor de komende dagen. To be continued, ongetwijfeld.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234