Dinsdag 04/08/2020

Britse komieken Ross Noble en Shazia Mirza even in Vlaanderen

Komiek Ross Noble maakt BBC-documentaire over zijn avonturen in België

Geel

Eigen berichtgeving

Wilfried Eetezonne

Ze komt op met een hoofddoek en haar eerste woorden zijn: "Geen paniek, meneer. Ik zal u niet opblazen." Shazia Mirza, die valt te omschrijven als de Pakistaans-Britse moslim-stand-up comedian, miste afgelopen zaterdag haar entree niet op de Comedy Night in het cc De Werft in Geel, dat dit jaar overigens met een ijzersterk programma uitpakte.

Op het kleine podium in het café was het vooral het inlandse product dat grote sier maakte met namen als Aaron, Wannes Capelle en Dries Helsen, Piv Huvluv, Neveneffecten, Freddy Devadder en de Brit Steve Rawlings. Maar het was hoofdzakelijk de grote zaal van het centrum die dit jaar onze aandacht trok. Daar moesten de reguliere theaterzitjes paats ruimen voor tafels en stoelen, zodat er meer dan de voorbije jaren een comedyclubsfeer hing. De halve liters bier hielpen allicht ook.

Een prima Raf Coppens ("Als de familie Pfaff hun deuren op slot doen, hebben we er een gesloten instelling bij") mocht er de spits afbijten, gevolgd door de Brit Dan Antapolski. Shazia Mirza en de waanzinnige Ross Noble sloten een meer dan geslaagde avond af.

Mirza raakte vooral bekend na 11 september om haar snedige humor over moslims. Als vrouw, zo zegt ze zelf, is ze al een zeldzaamheid in het circuit, als moslim is ze een unicum. Haar geloof en nationaliteit is dan ook haar voornaamste inspiratiebron en ze vuurt grappen af die een westerling beter niet maakt. "Alle mannen zijn pigs. Jammer, dat we geen varkensvlees mogen eten", klinkt het. Of nog: "Toen ik op pelgrimage rond de steen in Mekka wandelde voelde ik een hand op mijn achterste. Ik dacht dat het de hand van Allah was."

Met die grappen veroverde ze de podia in Londen en de rest van de wereld. "Ik heb altijd geleerd dat je grappen moest maken over wat je weet. Alles wat ik vertel, is echt gebeurd", vertelt ze na haar optreden. "Mijn vader heet Mohammed, maar laat zich echt Joe noemen. Ik heb natuurlijk nog ander materiaal, maar ik wist dat ze hier vooral mijn moslimverhalen wilde horen."

Niet overal wordt haar humor begrepen. "In Duitsland vergelijken ze mij met Hitler", zegt ze bloedserieus. "Omdat ik op het podium altijd een uitgestreken ernstig gezicht opzet. Kun je je voorstellen dat uitgerekend ik vergeleken word met Hitler..." Tijdens een recente tournee in Denemarken kreeg ze zelfs doodsbedreigingen. "Dat was me nog niet overkomen", klinkt het. "Ik was er op het nieuws en blijkbaar heeft een fascistische groepering dat gezien. Het waren dus geen moslimfundamentalisten. Ik heb de show gebracht met bodyguards in de coulissen, maar het publiek was schitterend."

Binnenkort wacht haar nog een grotere uitdaging. "Er zijn plannen voor een tournee in Pakistan. Ik moet dus proberen om de Taliban aan het lachen te krijgen", lacht ze. "Humor behoort niet tot hun cultuur. Ironie is hen vreemd. Wat zij dan doen om te lachen? De vrouwen roddelen over hun mannen. Maar ze hebben geen comedy-cultuur. Als er iets grappigs op televisie is, dan is het slapstick. Domme clownerie."

Over haar optreden in Geel heeft ze gemengde gevoelens. Hoewel de zaal regelmatig schaterde, had ze zelf niet de indruk dat het een onverdeeld succes was. Er was de taalbarrière en een grap over een Engelse keten van bingohallen die 'Mekka' heet, ging compleet verloren. Als we uitleggen dat het Vlaamse publiek nu eenmaal niet het uitbundigste is, helpt dat een beetje.

Ook komiek Ross Noble had het vaak niet makkelijk met het Vlaamse publiek. "Is er iets in dit land waar jullie trots op zijn", vraagt hij aan de zaal. Er valt een stilte. Hij kiest dan zelf maar een Belgisch icoon uit. "Kuifje heb ik altijd een homo gevonden. Hij trekt op met mensen die een grote snor hebben en iemand in een zeemanspak", klinkt het. "Ach, er is natuurlijk een taalbarrière als je in het buitenland optreedt", zegt hij achteraf in zijn kleedkamer. "Je moet visueler werken, waardoor je tempo wat trager ligt. Dat is vaak niet eenvoudig omdat je als komiek een aantal stappen verder zit dan je publiek."

In zijn act laat Noble, die onlangs op West End volle zalen trok, een enorme gedachtestroom los op zijn publiek. Wie hem ooit bezig zag op de BBC in de talkshow van Johnny Vaughan of het immer hilarische Have I Got News For You, kent zijn talent voor improvisatie, surrealistische verbeelding en duivelse paranoia. Het geluid van een vallend flesje in de zaal is voor hem genoeg om een waanzinnig verhaal op te dissen over een Vlaming met een glazen voet die achter hem aanzit omdat hij een grap vertelde over de Smurfen. Zo op papier lijkt het misschien niets, maar zo maf is hij wel en je zit hoe dan ook met de tranen in de ogen.

"Een script gebruik ik niet. Ik schrijf wat zaken op, maar meestal kom ik er tijdens de show nooit toe om ze te gebruiken. Het is vooral improvisatie", legt hij zijn techniek uit. Als iemand in het publiek vertelt dat Het Zwanenmeer te zien was in De Werft, kan hij zijn sublieme interpretatie geven die hij dit jaar ook al op het Edinburgh Festival bracht, waarin anorexische ballerina's weggeblazen worden door een windmachine of hongerig happen naar toegeworpen stukjes brood.

Noble kent ons landje behoorlijk goed. Wafels, de psychiatrische instelling in Geel, Magritte, pedofilie, Jean Claude Van Damme, de Walen en uiteraard Manneke Pis moeten eraan geloven. "Ik ben al een paar dagen in Brussel. Je kijkt wat rond en je praat wat met de mensen. Zo kom je aan je materiaal." Voor de BBC Radio 4 brengt hij vanaf april dan ook de show Ross Noble Goes Global, dat zijn optredens in het buitenland, en dus ook dat van Geel, zal uitzenden. Later moet daar een serie van komen voor de BBC-televisie, waarin hij eveneens ons land onder de loep zal nemen. "Ik kende België voordien enkel maar van Oostende en Brugge. Het algemene beeld van België is dat van een saai land. Terwijl ik het hier net zo cool en spannend vind als op andere plaatsen. Het verschil is dat jullie er niet over opscheppen."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234