Zaterdag 05/12/2020

Britse dwingt kledingketen op de knieën

LONDEN

M&S zwichtte pas toen Beckie Williams (26) een aandeel kocht en ermee dreigde haar grieven te uiten op de aandeelhouders- vergadering in juli.

De Britse voelde zich gediscrimineerd. Alleen omdat ze een volle boezem heeft, rekende M&S haar telkens 2 pond extra aan als ze een beha kocht.Beckie Williams richtte vorige lente een Facebookgroep op en merkte al snel dat ze niet de enige was met die frustratie. ‘Busts 4 Justice’ ging in mei vorig jaar in vier dagen tijd van honderd naar vierduizend leden. Allemaal mensen die niet akkoord gingen met de tit tax van M&S. “Groot-Brittannië barst van de eerlijkheid en M&S barst van de Britishness”, stelde Williams. “Rondborstige dames, iedereen die geïnteresseerd is in rondborstige dames en iedereen die rechtvaardigheid belangrijk vindt, bundel de krachten om een einde te maken aan deze discriminatie.”Williams zette niet alleen een grote mond op. Het eerste wat ze deed, was M&S beleefd aanschrijven. Ze kreeg antwoord, maar niet het antwoord dat ze wilde. “Onze collecties verzekeren een optimaal draagcomfort. Dat houdt in dat we bijvoorbeeld beha’s met bredere schouderbandjes maken, met stevigere cups en speciale rugdelen”, argumenteerde M&S. Volgens de keten waren de klanten best tevreden dat specialisten extra werk besteedden aan ondergoed voor grote maten, en dat daar een prijskaartje aan vasthing.

Consument met macht

Onzin, vond Williams. Waarom konden andere merken al hun maten dan wel tegen dezelfde prijs verkopen? “M&S is de grootste lingerieverkoper van ons land. We willen dat de prijzen veranderen voor de vele vrouwen die erdoor getroffen worden.”Een jaar later waren duizenden mensen lid van haar Facebookgroep, maar omdat M&S nog steeds niet onder de indruk was, besloot Williams een stap verder te gaan. Begin mei kondigde ze aan dat ze voor een luttele 3,4 pond (3,8 euro) een aandeel van M&S had gekocht. Dat zou haar een uitnodiging voor de aandeelhoudersvergadering in juli opleveren. Ze bereidde zich voor op een confrontatie met voorzitter Stuart Rose. “Als ze niet naar ons als consument willen luisteren, willen ze misschien wel naar ons als aandeelhouder luisteren”, zei ze.

Knieval

Maar zo ver liet M&S het niet komen. Vrijdag volgde de knieval. In de Britse kranten verschenen paginagrote advertenties. “We boobed”, luidde het. “We waren verkeerd.” Sinds vorige zaterdag kosten alle maten evenveel en als geste doet M&S er tot 25 mei nog een korting van 25 procent op alle beha’s bovenop. “We hebben geluisterd naar onze klanten”, zegt een woordvoerder. Zo hebben de Facebookleden hun gewicht toch niet voor niks in de schaal geworpen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234