Zondag 20/10/2019

Britse broeikasplanten groeien op Amerikaanse markt

Dagelijks halen honderden tv-programma's de buis, maar producenten slagen er zelden in om vernieuwend uit de hoek te komen. De mensen van Greenhouse Project in Groot-Brittannië pakken het anders aan en willen een actievere rol op de internationale mediamarkt gaan spelen. Dat Greenhouse bij de Britse zenders niet meteen voet aan de grond krijgt, lijkt eerder bijzaak.

Brussel / Eigen berichtgeving

Benedikte Van Eeghem

Televisie maken is big business. En dat heeft Marcus Plantin, medeproducent van de BBC-comedyserie The Two Ronnies, goed begrepen. Hij stelde vast dat het niet volstaat om leuke programma-ideeën te ontwikkelen en die internationaal aan de man te brengen. Als je als televisiemaker een reputatie wilt verwerven, moet je vooral op de Amerikaanse televisiemarkt naam en faam krijgen. Plantin richtte ruim anderhalf jaar geleden Greenhouse Project op. Het team van vier televisiemakers bedenkt net iets sensationelere formats en verkoopt ze meteen aan Amerikaanse televisiestations.

Greenhouse bestaat uit een team van vier professionals die hun strepen al hebben verdiend. Plantin, de voornaamste man achter het bedrijf, is een oud-gediende van de BBC. Hij wordt in zijn nieuwe baan bijgestaan door Toby Freeman (van Big Break en Ask the Family), Kelly Field en David Morgenstern van BBC. Ze zijn ervan overtuigd dat Greenhouse voldoende potentieel in huis heeft om met succesvolle televisieproducties de wereld te boeien. "Gevaar voor overlapping is er niet", zegt Freeman. "We zijn vier individuen die de dingen vanuit een verschillend perspectief bekijken. Iedereen kan met ideeën op de proppen komen, waar anderen niet aan gedacht hadden. Die samenwerking levert telkens originele resultaten op. Binnenkort nemen we er zelfs een vijfde medewerker bij."

Om kwaliteit te verzekeren werken de mensen van Greenhouse Project volgens een vast stramien. "Elk nieuw idee vloeit voort uit urenlange individuele research", vertelt Kelly Field. "We vertrekken echt van niets. Als we denken dat we iets origineels gevonden hebben, gaan we bijeenzitten om het idee verder uit te werken. Het komt er vooral op aan om de andere productiehuizen voor te zijn met onze concepten."

Het succes van Greenhouse Project is ondertussen een feit. In navolging van de reality-soap Big Brother ontwikkelden Plantin en zijn collega's Boot Camp. In de reeks worden zestien deelnemers, onder toezicht van heuse drilinstructeurs, onderworpen aan een loodzware militaire training. Op verschillende missies meten de kandidaten zich fysiek aan elkaar. Wie op het eind van een aflevering als zwakste uit de bus komt, valt af. De uiteindelijke overblijvers voeren de eindstrijd om een prijzenpot van 500.000 dollar.

De eerste uitzending van Boot Camp eind maart haalde ruim 23 miljoen kijkers. Daardoor lag het marktaandeel van de serie meteen 45 procent hoger dan dat van Dark Angel en duwde het andere kijkcijfertoppers als de Amerikaanse De Mol in een hoekje. "Het is een enorme prestatie dat wij, als Britten, erin slagen om de Amerikaanse markt te bespelen. Net zoals zij dat met de Europese markt doen," zegt Plantin.

Maar niet iedereen is even enthousiast over de Britse invasie in de States. Kort na de start van Boot Camp diende CBS, een Amerikaanse televisieketen, een klacht in tegen Fox Family Channel, dat de serie uitzendt. Volgens CBS waren de uitzendingen van Boot Camp in strijd met de wet op het auteursrecht. CBS oordeelde dat het format een flagrante kopie was van Survivor (Expeditie Robinson), een andere survival-soap die op de zender loopt. De rechtbank vond de argumenten van CBS weinig overtuigend en besliste dat Boot Camp mocht blijven.

De beslissing van de rechter bewijst dat Greenhouse Project geen eendagsvlieg in het medialandschap is. Stichter Marcus Plantin weigert te zeggen hoeveel het bedrijfje inmiddels waard is, maar hij is zeker van zijn stuk. "Als we per televisieseizoen minstens één goed product kunnen afleveren, zijn onze overlevingskansen groot. En we kunnen de successen nadien ook in Groot-Brittannië promoten. Je mag gerust zeggen dat ik de best denkbare baan in deze sector heb."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234