Donderdag 26/11/2020

Brits kunsttijdschrift noemt situatie in KMSK Brussel 'schandalig'

Michel Draguet mag dan niet langer directeur a.i. van het Jubelparkmuseum zijn, in het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten van Brussel zwaait hij nog steeds de scepter. Het Britse kunsttijdschrift Burlington Magazineneemt in zijn jongste nummer de toestand in dat museum zwaar op de korrel.

Het eerbiedwaardige Burlington Magazine- een van 's werelds toonaangevende tijdschriften voor oude kunst - is een sereen Brits maandblad. Daarom is het des te opvallender dat het magazine de heersende wantoestanden in het Brusselse Koninklijk Museum voor Schone Kunsten KMSKB in scherpe bewoordingen bekritiseert.

Na een redelijk positieve, maar toch kritische, beschouwing over het in december geopende Fin-de-Siècle Museum, laat Chris Michaelides in een 'Editorial' van het februarinummer zijn licht schijnen over de toestand van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten zelf en de manier waarop de collecties er gepresenteerd worden. De situatie in het museum wordt met een Engels understatement "onbevredigend" genoemd, "zeker in enkele van de deelcollecties waarin het museum sterk staat".

Zo meldt de auteur dat de vleugel met de 15de- en 16de-eeuwse Vlaamse schilderkunst al sinds 2007 gesloten is, nadat het asbest er verwijderd werd. Die vleugel "blijft dicht, en er zijn geen plannen om hem in de onmiddellijke toekomst te heropenen". In het museum valt te horen dat die werf, na de asbestverwijdering op twee verdiepingen, al jaren stil ligt wegens "geen budget meer".

De "grootste schatten" uit de collectie 15de- en 16de eeuw, zo gaat het Burlington Magazine verder, zijn nu opgehangen in enkele zalen op de tweede verdieping: "de omstandigheden waarin die werken gepresenteerd worden, zijn ronduit schandalig ('nothing short of scandalous')."

"Daarenboven is de zaal, waar normaal de schitterende collectie olieverfschetsen van Rubens wordt tentoongesteld sinds 2010 gesloten omdat de klimaatregeling defect is." Goed ingelichte bronnen bevestigen aan De Morgen dat er in die Rubenszaal ernstige problemen zijn met de vochtigheidsgraad en met afdruipend water, zodat de benijdenswaardige Rubensschetsen voor de Torre de la Parada al een paar jaar in het depot zitten.

Dat er in 2008-'09 ernstige vochtproblemen zijn geweest in een depot met 842 schilderijen, waarbij nogal wat panelen beschadigd werden, is ook de schrijver van het Burlington Magazine ter ore gekomen. Hij rapporteert ook over de waterinsijpeling in november 2013, waardoor de internationale tentoonstelling De erfenis van Rogier van der Weyden na vier weken de deuren moest sluiten.

Vervolgens somt het magazine de delen van het KMSKB op die gewoon gesloten zijn: de beeldengalerij is dicht en de openstelling van andere zalen is 'problematisch' omdat er te weinig personeel is. De speciale presentatie over Michiel Coxcie - bedoeld als aanvulling op de expositie in M Leuven - is "vaak dicht". En het grootste deel van de collectie moderne kunst zit sinds februari 2011 in het depot.

Wat het Burlington Magazine nog had kunnen vermelden, is dat er voor het broodnodige herstel van daken en de even noodzakelijke renovatie en afwerking van museumzalen 'geen budget' is, maar dat enige tijd geleden wel de bouwwerf werd gestart om het groot auditorium van KMSKB te renoveren. Niet echt nodig, naar verluidt. Het museum zelf wacht wel op noodzakelijke herstelling en loopt internationaal imagoschade op door het beleid (of het gebrek daaraan) van directeur Michel Draguet.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234