Maandag 03/10/2022

British Airways en Qantas willen crisis samen trotseren

LONDEN l British Airways (BA) onderhandelt met het Australische Qantas over een fusie. Australië lijkt bereid zijn regelgeving te versoepelen om een buitenlandse maatschappij maximaal 49 procent te laten nemen in Qantas.

De luchtvaartsector heeft het erg moeilijk. De kosten zijn gestegen en de crisis weegt zwaar op de omzet. Samenwerken of fuseren is een noodzaak.

BA en Qantas hebben elk zo hun eigen redenen om een fusie te willen. Vorige week moest Qantas zijn verwachtingen voor het boekjaar 2008-2009 zwaar naar beneden herzien. De maatschappij verwacht 500 miljoen Australische dollar (254 miljoen euro) winst, een daling met liefst 65 procent in vergelijking met vorig jaar.

Bovendien profiteert Qantas dit jaar niet van de daling van de olieprijzen. Het had zich voor 96 procent van zijn brandstof ingedekt tegen een prijs van 106 dollar per vat. Dat is bijna het dubbele van de huidige olieprijs. En tot overmaat van ramp vliegen door de gedaalde Australische dollar ook minder Australische toeristen naar het buitenland.

British Airways daarentegen kon de beleggers deze maand ondanks het wegsmelten van de winst aangenaam verrassen met een verhoging van de omzetgroeiprognose van 3 naar 4 procent. BA heeft echter een gigantisch tekort op zijn pensioenfonds.

De Australische overheid lijkt zich soepel op te stellen tegenover een mogelijke fusie van beide luchtvaartmaatschappijen. Vandaag mag een buitenlandse investeringsmaatschappij niet meer dan 25 procent van de aandelen van Qantas in handen hebben. Alle buitenlandse maatschappijen mogen samen niet meer dan 35 procent van de aandelen bezitten. De overheid lijkt evenwel bereid daarvan af te stappen. Anthony Albanese, de Australische minister van Transport, benadrukt wel dat de meerderheid van de aandelen van Qantas in Australische handen moet blijven. Er circuleert een voorstel waarin buitenlandse investeerders 49 procent van Qantas mogen verwerven.

De meeste reacties op de fusieplannen zijn positief. Er zijn veel besparingen mogelijk op de langeafstandsvluchten. Qantas staat sterk in het Verre Oosten, een belangrijke groeimarkt. Geoff Dixon, die acht jaar directeur van de grootste Australische vliegmaatschappij was, is er vast van overtuigd dat een fusie met een van de concurrenten in het grootste belang van Qantas is. "Qantas zit in een betere uitgangspositie om deel te nemen aan de consolidatie in de luchtvaartsector dan tien jaar geleden", verklaart hij.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234