Dinsdag 10/12/2019

Briljante Stef Kamil Carlens krijgt twee avonden carte blanche in Ancienne Belgique

Sobere maar genadeloze schoonheid

Afgelopen weekend kreeg Stef Kamil Carlens vrij spel in de Ancienne Belgique. Onder de noemer On the Wings of a Rabbit, toverde de Zita Swoonaanvoerder twee avonden lang het ene konijn na het andere uit zijn hoge hoed.

door Gunter van Assche

BRUSSEL l Bovendien tekende Carlens zaterdag zélf voor de absolute apotheose met een bloedstollende ode aan Bob Dylan.

"Dank je wel om te komen ondanks het bangelijke weer." Er nog net een glimlachje af bij Stef Kamil Carlens, toen hij een blik in de zaal wierp. Door de even plotse als hevige sneeuwval hadden heel wat mensen de knussere huiskamer verkozen boven een spiegelgladde trip naar de Ancienne Belgique. Zonde, want voor zijn solo-optreden (HHHH) had je desnoods een blizzard willen trotseren: Carlens' liefdesverklaringen aan Neil Diamond ('Captain of Your Shipwreck'), Joni Mitchell ('Tin Angel') en vooral Will Oldham (drie covers, waaronder één van Palace) getuigden van een even sobere als genadeloze schoonheid. Tegelijk kreeg je ook een openhartige inkijk in de gedachtewereld van de zanger: zo etaleerde Carlens zijn voorliefde voor spiritualiteit en donkere demonen in 'Every Grain of Sand' van Bob Dylan.

Dat Dylan en Kamil als kruiden in een builtje samengaan, bewees de voorman van Zita Swoon een dag eerder ook al met The Gates of Eden (HHHHH). Geruggensteund door de fabuleuze achtergrondgroep van Arno bracht Carlens een uitzonderlijke hommage aan de bard. 'I and I' deed je bloed op slag verkillen, 'Heart of Mine' kreeg een briljante gitaarsolo mee, het intrieste 'Blind Willie McTell' gold als climax door Carlens emotionele voordracht, net als het doemerige 'Ring them Bells'. De uitstekende groep vermeed consequent het overbekende werk van Dylan, maar overtuigde eens te meer met hartverwarmende interpretaties van zijn obscure pareltjes.

Een paar uur tevoren wisten de muzikale verwanten van Carlens je ook te verwarmen: zo maakten The Golden Glows (HHHH) grote sier met een schitterende acapellacover van Dolly Parton ('Little Sparrow'), bedwelmden ze met getoonzette opiumdromen ('The Lotus Eater'), en zetten ze traditionals en bluesstandards vlekkeloos naar hun hand ('John the Revelator' en 'Trouble in Mind'). De twee dames, in een avondjurk die haast even adembenemend was als hun fluweelzachte zang, schurkten zich daarbij steeds innig aan tegen de warme stem van Bram Van Moorhem en de blazersintermezzi van Jon Birdsong.

Ook op het gelegenheidsproject Prima Donkey (HHHH) viel weinig af te dingen. Geen sinecure, want met twaalf muzikanten op het podium (Donkey Diesel, Laïs en Rudy Trouvé) schatte je de kans op een strak en gedreven concert niet groot in. Toch klonk 'Cha cha cha de l'indépendence' zonder meer voortreffelijk, net als een aangepaste versie van Dylans 'Winterlude', waarbij Carlens zich even herenigde met zijn vroegere dEUS-kompaan Trouvé - altijd mooi om te horen.

Zondag vierde het Nederlandse gezelschap De Kift (HHHH) tegelijk zijn twintigjarige jubileum in de AB met een set drieste punkfolk, weemoedige fanfare, felle koortsdromen en teksten van William Shakespeare en Lucebert. Het achtkoppige combo, dat zijn kostuumjasjes binnenstebuiten keerde, deed bij vlagen precies hetzelfde met je gemoed. Het tragikomische 'Hoofdkaas' was bijvoorbeeld zo'n moment waarop het publiek niet wist te kiezen tussen gegeneerd gelach of een krop in de keel. Uiteindelijk besloot de groep dan maar zelf met een euforische coda. Hun vertaalde interpretatie van de Zita Swoonsong 'De quoi a besoin l'amour' vormde daarbij de perfecte, snedige uitsmijter.

Voor het solo-optreden van Carlens had je desnoods een blizzard willen trotseren

n Carlens overtuigde zowel solo als met het Dylaneerbetoon The Gates of Eden.

n De Kift vierde zijn twintigjarige jubileum met drieste punkfolk, weemoedige fanfare, felle koortsdromen en teksten van Shakespeare en Lucebert.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234