Donderdag 12/12/2019

Briljant melodrama

‘Mother’ eindelijk in de zalen

Het melodrama is springlevend en al bijna een eeuw het krachtigste filmgenre. Toegegeven, in handen van mindere goden wordt het makkelijk een kleffe tranentrekker, maar meesters als Griffith, Sirk of Fassbinder raken met hun films de toeschouwers in het diepst van hun ziel. Overigens is het genre prominenter dan vaak gedacht wordt. Na The Host is het niet verwonderlijk dat de Zuid-Koreaanse regisseur Bong Joon-ho nu voluit voor het melodrama kiest in Mother, zijn vierde film, die anderhalf jaar na de première in Cannes eindelijk ook bij ons in de zalen komt. Maar de film is elke seconde van het wachten waard geweest.

Na de moord op een meisje valt de verdenking op een licht mentaal gehandicapte jongeman. De incompetente, corrupte politie probeert hem met alle middelen te laten bekennen. Maar dat is buiten zijn moeder gerekend, een doortastende weduwe die niet zal rusten vooraleer ze de onschuld van haar zoon bewezen heeft, door de ware moordenaar te vinden. Rond dit ongecompliceerde gegeven weeft Bong met een duivelse precisie een film die je langzaam, maar onweerstaanbaar inpakt. Bongs visuele verbeeldingskracht schittert sterker dan ooit tevoren. En de regisseur wordt natuurlijk zeer gediend door de verbluffend acterende Kim Hye-ja in de titelrol.

Mother, vorig jaar tot beste film bekroond op de Asian Film Awards, zeg maar de Aziatische Oscars, is nogmaals een bevestiging van het immense talent van Bong Joon-ho. Absoluut niet te missen. (CHRV)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234