Maandag 16/12/2019

Briefgeheimpjes

Ze golden als afgezaagd, maar de nieuwe generatie nieuwsbrieven via e-mail trekt weer volop abonnees. Ze zouden daarbij niet alleen een manier zijn om op te vallen in de ruis, maar ook een zekere intimiteit creëren.

Terug van nooit helemaal weggeweest: de e-mailnieuwsbrief. Nee, niet de nieuwsbrief die je ontving van dat bedrijf waar je ooit wat kocht en waarvan je, nadat je je had uitgeschreven, toch nog een paar mailtjes kreeg. Dat is geen nieuwsbrief, maar een spambrief. Bedoeld wordt de nieuwsbrief die je daadwerkelijk op de hoogte brengt, de dagelijkse e-mail met de vijf of tien beste artikelen van het moment.

De opmars van de nieuwsbrief werd onlangs gesignaleerd door The New York Times. "Nieuwsbrieven zijn populair omdat lezers moe worden van de eindeloze stroom informatie online", schreef David Carr. "Een kort en herkenbaar mailtje in je inbox kan orde in die chaos scheppen."

Nieuwsbrieven komen tot ons in lijstjes - de vorm waarin nieuws steeds vaker wordt geconsumeerd. 'Zie hier, de vijf verhalen die u niet mag missen.' Curatie heet dat, al jaren het toverwoord op het internet en in de journalistiek. Een ander, de curator, neemt de moeite het zoekwerk te verrichten en jij krijgt de opgedoken parels voorgeschoteld uit de diepzee van internet.

Met curatie is geld te verdienen. Omdat een nieuwsbrief een betrokken en vaak een duidelijke doelgroep heeft, kunnen merken er gericht in adverteren. De Amerikaanse site Politico verdient met Playbook, de invloedrijke politieke nieuwsbrief van Mike Allen, per jaar 1,3 miljoen euro. En een mail blijft precies waar hij is: in je inbox. Zowel voor de lezer als de adverteerder fijn.

Nieuwsbrieven zouden niet alleen een manier zijn om op te vallen in de ruis, maar ook een zekere intimiteit creëren. Het dagelijkse ritme is immers bij veel mensen hetzelfde: eerst mail, dan sociale media, dan krant en vervolgens de hele dag online. Mail is aan jou persoonlijk gericht. Het heeft iets exclusiefs om samen met een incrowdnetwerk op de hoogte te worden gebracht - als een verborgen genootschap.

Maar hoe die verborgen genootschappen te vinden? M tipt de beste, leukste en interessantste nieuwsbrieven uit binnen- en buitenland. Inderdaad, het cureren van de curatoren. We beperken ons tot nieuwsbrieven van individuen, tamelijk onafhankelijke gidsen dus. In willekeurige volgorde:

This Week's Small Things

Tijs Vrolix, een webdesigner die na passages bij onder meer Boondoggle nu een eigen designbureau heeft, is bezeten van alles wat digitaal is. Iedere woensdag stuurt hij een nieuwsbrief met links naar tien à twintig boeiende artikels die hij de voorbije week tegenkwam op het web. Soms wat gespecialiseerd misschien, maar door de band genomen een knap overzicht over design, internet en nieuwe ontwikkelingen op het web.

tijsvrolix.com

v Brain Pickings

Maria Popova, een Bulgaarse blogger in New York, is al jaren een curator. Haar nieuwsbrief Brain Pickings, omschreven als een "digest of interestingness", komt elke zondag uit en behandelt prikkelende en inspirerende onderwerpen op het snijvlak van literatuur, kunst, media, design en wetenschap. Popova leest naar verluidt twaalf tot zestien boeken per week en spendeert 450 uur per maand aan haar site en nieuwsbrief. Bijvoorbeeld: 'De zin van het leven volgens Hunter S. Thompson toen hij 20 jaar oud was.'

Brainpickings.org

De Bicker

De Bicker wordt gemaakt door Michiel Bicker Caarten, oud-hoofdredacteur van het Nederlandse BNR Nieuwsradio. Elke ochtend rond acht uur ploft een pakketje interessante artikelen in je inbox, over wetenschap, technologie, media, gezondheid en onderwijs - zolang je er maar iets van leert, de focus ligt op vernieuwing. De Bicker heeft geen opiniestukken, want "daar zijn er al te veel van". Er wordt geen vast aantal artikelen aangehouden, want het gaat om het aanbod: als er maar drie goede artikelen te vinden zijn, blijft het daarbij. De Bicker is zeven maanden geleden begonnen en heeft 2.750 abonnees. Elke nieuwsbrief heeft één adverteerder, bijvoorbeeld een wijnwinkel.

Debicker.eu

The Daily Digg

De redactie van The Digg bundelt dagelijks de meest besproken en in hun ogen meest interessante verhalen van het internet. Bij hun vaak gedeelde bronnen horen The New York Times, The Morning News, Daily Dot, Business Insider en The New Yorker. Eerder dan een volledig overzicht van het nieuws levert deze site een selectie onderzoeksjournalistiek en achtergrondverhalen over buitenlands nieuws, sport, politiek en cultuur.

Digg.com

Lefsetz Letter

Bob Lefsetz is een Amerikaanse expert op het gebied van de muziekindustrie. Zijn nieuwsbrief The Lefsetz Letter heeft tienduizenden abonnees en gaat over de veranderingen in de industrie, zoals de dalende cd-verkopen, de rol van downloaden, streamen en de opkomende kleinere platenmaatschappijen. Ook geeft hij zijn visie op nieuwe bandjes en artiesten. Zijn nieuwsbrief komt vrijwel dagelijks uit en bestaat meestal uit één zelfgeschreven artikel (soms zo gloedvol geschreven dat je het wel een tirade kunt noemen).

lefsetz.com

Five Intriguing Things

Alexis Madrigal, techjournalist van The Atlantic, stuurt elke dag vijf dingen die hem intrigeren. Over ontwikkelingen op het gebied van technologie en internet, en over de relatie tussen filosoof Albert Camus en de Franse bioloog Jacques Monod. "Ik heb een intieme band met de mensen die mijn nieuwsbrief ontvangen", zei Madrigal in The New York Times. "Het doet me denken aan de gouden eeuw van het bloggen."

tinyletter.com/intriguingthings

Best of Journalism

Conor Friedersdorf, een collega van Alexis Madrigal bij The Atlantic, kent ook wat van nieuwsbrieven. The Best of Journalism verschijnt twee keer per week en wil geïnteresseerden op de hoogte houden van de beste journalistieke stukken die de afgelopen dagen zijn verschenen. Hierbij kijkt hij verder dan de klassieke kranten als The New York Times en gaat hij ook op zoek naar verhalen uit minder bekende media. Dit heeft een prijskaartje: voor een maand betaal je 1,99 dollar (1,48 euro), voor een jaar 23 dollar (17 euro).

http://thebestofjournalism.blogspot.be

Business of Fashion

Imran Amed, een Canadees-Britse modeblogger die in 2006 McKinsey verliet, schrijft een dagelijkse nieuwsbrief, The Daily Digest, voor 65.000 abonnees over zowel de zakelijke als creatieve kant van de mode. Hij bundelt goede artikelen van anderen en van zijn eigen site.

businessoffashion.com

The Browser

The Browser raadt sinds 2008 elke dag vijf of zes artikelen aan. "Writing worth reading", is de tagline. Robert Cottrell is de curator van het huis. Veel stukken gaan over cultuur en technologie - van een profiel van een filosoof in The New Yorker tot een stuk van 2.000 woorden over de techniek van rennen.

thebrowser.com

Now I Know

Dan Lewis, een Amerikaanse schrijver van Sesame Street, maakt met de nieuwsgierigheid van een kind de dagelijkse nieuwsbrief Now I Know. Hij belooft dat je elke dag wat leert, zoals dat Abraham Lincoln de Secret Service (veiligheidsdienst) creëerde op de dag dat hij stierf. Maar ook waarom een turkey (kalkoen) zo heet of dat wortels vroeger paars waren. Wist-je-datjes dus, maar dan scherp geschreven.

nowiknow.com

Andere aanraders: The Ann Friedman Weekly van Ann Friedman, Media ReDef van Jason Hirschhorn, Next Draft van Dave Pell, Today in Tabs van Rusty Foster.

Zelf aan de slag

Zelf een nieuwsbrief beginnen? Dan is TinyLetter de beste optie. En het is nog gratis ook. Het bedrijf heeft ruim 100.000 gebruikers die samen 9,3 miljoen abonnees bereiken. Het afgelopen jaar zag TinyLetter een toename van 15 procent in het aantal nieuws- brieven ten opzichte van het jaar daarvoor. Het is bepaald geen amateuristische tool: uit de getipte nieuwsbrieven hieronder blijkt dat ook serieuze bloggers als Caitlin Dewey, Ann Friedman en Alexis Madrigal gebruikmaken van TinyLetter.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234