Zondag 08/12/2019

Brief van de dag: "Weg met gieren en Calimero's"

Meer nog als burger dan als syndicalist ben ik geschokt door de gretigheid van de gieren die vandaag boven Ford Genk cirkelen. Voka, academici en opiniemakers bedienen zich van dit menselijke drama om hun ideologische aanval op de loon- en arbeidsvoorwaarden in ons land intensief op te voeren.

Met Ford wordt nu zelfs een dossier gebruikt waar de loonkost hoop en al 6 procent uitmaakt van de totale productiekosten. Waar de overheid reeds fikse kostenverlagingen heeft toegekend door de lastenverlaging op ploegenpremies. En waar de vakbonden hun verantwoordelijkheid hebben genomen om in te leveren in ruil voor werkzekerheid. Zelf ben ik syndicaal verantwoordelijke voor de chemiearbeiders in de Antwerpse haven. Nog nooit hebben wij een inlevering ondersteund. En uiteraard zijn we voorbijgestreefde, oerconservatieve rasmarxisten. Maar een echt argument is dat in dergelijke kapitaalintensieve sectoren de loonkosten enkel worden gebruikt om de winsthonger van aandeelhouders te stillen. Delokalisaties worden eerder ingegeven door nationalistische reflexen of substantiëlere criteria (mobiliteit, dichter bij de afzetmarkt, energiekosten) dan door enkele procentjes in de marge op de loonkosten. Wat ook duidelijk is, is dat men niet aanstuurt op wat gepruts in de marge. Nee, er moet flink gesnoeid worden in de loonkosten.

Onze concurrenten zijn niet alleen de werkloze Spanjaarden of de inleverende Duitsers. Ook Litouwen, Oekraïne en uiteraard China liggen op de loer om onze industrie in huis te halen. Kunnen zij die vandaag krijsen dat we niet meer concurrentieel zijn dan ook de moed aan de dag leggen om te zeggen waar we naartoe moeten? Naar Litouwse en Oekraïense lonen? Naar Chinese arbeidsomstandigheden? Kunnen zij dan ook duidelijk stellen dat elke besparing op de (bruto) loonkost een gat slaat in onze sociale zekerheid, waarvan werkgevers zich bedienen om tijdelijke werkloosheid en brugpensioenen in te voeren in hun eigen bedrijf terwijl hun federaties en koepels er actie tegen voeren? In een land waar elke terechte suggestie om de kost op arbeid te verminderen en te compenseren door een belasting op kapitaal onmiddellijk op een 'no pasaran' stoot, betekent het verlagen van de patronale en persoonlijke RSZ-bijdragen dat er minder geld is voor pensioenen, ziekte-uitkeringen, tijdkrediet en werkloosheidsuitkeringen. Ook voor slachtoffers van drama's à la Ford en andere Mittals, toevallig bedrijven die jarenlang subsidies kregen van de vermaledijde overheid die ze, eenmaal geïncasseerd, doodleuk versassen naar andere oorden.

Deze bijdrage is geen aanval op de bedrijfswereld, wel als een oproep om vanuit die hoek te stoppen met jammeren als Calimero over loonkosten. In arbeidsintensieve sectoren zoals de horeca, de bouw- of schoonmaaksector zijn de loonkosten relevant. Maar daar speelt het probleem van delokalisatie helemaal niet. Daar wordt de tewerkstelling ondermijnd door frauduleuze detachering, schijnzelfstandigheid en zwartwerk. In deze sectoren wordt het statuut van binnenuit uitgehold en daartegen past enkel een gecoördineerde aanpak van fraudebestrijding. In industrie en kapitaalintensieve sectoren speelt vandaag een reflex van nationalistisch terugplooien in eigen land. De EU mag dan wel sancties opleggen wanneer lidstaten hun begroting niet op orde krijgen (lees: niet genoeg besparen), ze slaagt er niet in om de decision makers in de lidstaten keuzes te laten maken die het eigen nationaal belang economisch overstijgen.

Bruno Verlaeckt, voorzitter Algemene Centrale Antwerpen-Waasland ABVV

 
Deze bijdrage is geen aanval op de bedrijfswereld, wel een oproep om te stoppen met jammeren als Calimero over loonkosten
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234