Maandag 23/09/2019

Staking Aviapartner

“Breng derde bagagespeler naar Brussels Airport”

Beeld Joel Hoylaerts / Photonews

Het duopolie van Aviapartner en Swissport om de bagage op de luchthaven van Zaventem te verwerken, moet snel doorbroken worden. Dat zeggen economen en luchtvaartspecialisten. Alleen zo geraakt de luchthaven uit de spiraal van stakingen.

Minder vluchten en lange wachtrijen: op de luchthaven van Zaventem zullen reizigers maandag opnieuw geduld moeten hebben. Het personeel van Aviapartner blijft staken, nu al vijf dagen op rij, uit onvrede over hun werk en verloning. Het overleg zit vast: de directie en de vakbonden slingeren verwijten naar elkaar. Zondagavond leek een akkoord nog bijzonder veraf.

De aanhoudende sociale conflicten bij Aviapartner en Swissport bedreigen al jaren de werking van de luchthaven. Stakingen volgen elkaar in sneltempo op, zeker in drukke vakantieperiodes. “Er is maar één manier om deze toestand met de bagagisten te veranderen: door een derde speler naar Zaventem te brengen”, zegt transporteconoom Eddy Van de Voorde (UAntwerpen). “Die kan voor rust op de markt zorgen en stakingen ontmoedigen, omdat er meer alternatieven zouden zijn.”

Het vervoer op de luchthaven is licentiegebonden en kan dus enkel worden uitgevoerd door Aviapartner of Swissport, de twee licentiehouders. Dat lijkt marktbeschermend, maar in de praktijk concurreren de bedrijven elkaar de dieperik in, met alsmaar dalende contractprijzen. Zo verloor Swissport in 2017 zijn contract met Ryanair aan Aviapartner. Dat scheurt nu zijn broek aan dat bodemcontract. Aviapartner heeft voor 50 miljoen euro schulden.

Politiek

“De boekhouding kleurt zo rood, dat je stilaan de vraag moet stellen: kan Aviapartner überhaupt nog tegemoetkomen aan de wellicht terechte eisen van het personeel? Ik vermoed dat de directie dat niet meer kan”, zegt Luk De Wilde, luchtvaartspecialist. Ook hij denkt dat een derde speler een wereld van verschil kan maken op de luchthaven. “De politiek kan hier ingrijpen.”

In een korte reactie verwijst minister van Mobiliteit François Bellot (MR) naar de huidige wetgeving. Die bepaalt dat er een bagageafhandelaar bij kan komen, maar pas als de luchthaven twee keer 24 miljoen reizigers per jaar haalt. Vorig jaar werd op Zaventem voor het eerst die kaap gerond.

Van de Voorde vreest dat de vakbonden van de bagageafhandelaars sowieso zullen dwarsliggen. “Ze denken dat dat tot jobverlies zal leiden. Maar ik heb een introductie van een derde speler bestudeerd. Daaruit blijkt dat dat niet het geval zal zijn. In de meeste serieuze luchthavens zijn er drie of vier bagageafhandelaars. Die doen het financieel redelijk goed, en de kwaliteit ligt een stuk hoger. Op de luchthaven van Zaventem is het de laatste tijd lang wachten op je koffers. Soms meer dan een uur.”

De Wilde wijst ook naar de verantwoordelijkheid van Brussels Airport Company (BAC), de uitbater van de luchthaven. “Die maakt 70 miljoen euro winst”, zegt hij. “Er wordt zwaar geïnvesteerd om de luchthaven zo aangenaam mogelijk te maken. Het is een groot shoppingcentrum. Maar van wat er achter de schermen gebeurt, trekt men zich amper iets aan. Terwijl dat toch ook een grote invloed heeft op de reizigers. Dat merken we nu.” 

Personeelsvertegenwoordigers van Aviapartner beamen dat. “BAC heeft ook boter op het hoofd”, zegt ACLVB-afgevaardigde Steve Schiets, die vindt dat de luchthavenuitbater mee aan tafel moet voor het crisisoverleg.

De economische schade voor Aviapartner en de luchtvaartmaatschappijen die klant zijn bij de bagageafhandelaar tikt intussen enorm aan. Alleen al zondag werden 150 vluchten geschrapt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234