Zaterdag 19/06/2021

Breng de 'Amsterdammer' snel terug

null Beeld kos
Beeld kos

Als je de Thalysritten Oostende-Parijs en Luik-Parijs schrapt, komen treinen vrij voor extra ritten tussen Amsterdam en Brussel, schrijft Herman Welter. Hij is spoorwegjournalist bij het Nederlands- Belgische vakblad Magazine Personenvervoer.

Na het vooral voor Nederland ontluisterende Fyradebacle moeten de Nederlandse en Belgische Spoorwegen de reiziger weer centraal stellen. NS en NMBS moeten zo snel als mogelijk de populaire 'Amsterdammer' uit zijn as laten herrijzen. Aan die flexibele en betaalbare trein is behoefte. De Fyra was een overbodige trein.

Zondag 9 december 2012. De Fyradienst gaat met veel poeha van start. Om de overbodige Fyratreinen made in Italy op de route Brussel - Amsterdam aan reizigers te helpen, wordt de populaire Benelux geschrapt. Wie tussen België en Nederland wil sporen, is voortaan aangewezen op de hogesnelheidstreinen Thalys en Fyra. Reservering verplicht.

Wie geen trek heeft in de Fyra, wordt door de NMBS hard gestraft. Met de IC naar Antwerpen, overstappen op de stoptrein naar Roosendaal (reistijd 49 minuten) en nog eens overstappen op de IC naar Amsterdam. Een wereldreis. Klantvriendelijke NMBS-medewerkers hadden voorgesteld om een IC van Essen naar Roosendaal te laten rijden. De top wijst die suggestie af. De klant die de Fyra niet ziet zitten, moet lijden. Honderden Benelux-reizigers keren het spoor de rug toe. Wat ingewijden hebben voorspeld, gebeurt. De Fyra wordt een enorme flop.

De terugkeer van de Beneluxtrein is niet meteen mogelijk. De rijpaden voor de 'Amsterdammer' zijn in Nederland aan andere treinen toegewezen. Het duurt even voor geschikte locomotieven en rijtuigen worden gevonden om tussen Brussel en Den Haag tweemaal per dag en per richting een intercity te laten rijden. Intussen is dat acht keer per dag en per richting en vanaf september wordt dat tien keer. Wie naar Amsterdam wil, kan overstappen in Rotterdam of Den Haag.

Bij de start van de dienstregeling 2014 in december wordt de frequentie van de trein Brussel -Den Haag verhoogd tot 16 keer per dag en per richting. Bekeken zal worden of verlenging tot Amsterdam haalbaar is. De Benelux zou dan uit zijn as herrijzen. Maar zeker is dat niet. Wie sneller naar Rotterdam en zonder overstappen naar en van Amsterdam wil, kan de Thalys nemen. Die rijdt negen keer per dag en per richting. Het is uiteraard duurder en je moet reserveren. Met Thalys wordt gepraat over de verhoging van het aantal dagelijkse ritten tussen Brussel en Amsterdam van negen naar elf per dag per richting.

Als je de door de belastingbetaler gefinancierde Thalysritten Oostende-Parijs en Luik-Parijs via de Waalse as schrapt (DM 18/6), komen treinen vrij voor extra ritten tussen Amsterdam en Brussel. Vicepremier Johan Vande Lanotte vertelde gisteren dat hij niet tegen het schrappen van de Vlaamse Thalys is, maar... de Waalse Thalys moet dan ook verdwijnen. De sterke Waalse lobby bij het spoor kennende, zullen de omstreden Thalystreinen nog een tijd blijven rijden. Dat kost jaarlijks 6,1 miljoen euro. Op het budget openbare dienstverlening wel te verstaan. Dat geld is dus niet beschikbaar voor de noodzakelijk verbetering van de matige binnenlandse dienstverlening.

Exuberant
Terug naar de route België-Nederland. Tussen Antwerpen-Luchtbal en de grens ligt parallel met de E19 een peperdure hogesnelheidslijn, voor een deel door Nederland gefinancierd. Op een werkdag rijden er 22 treinen per richting: negen Thalystreinen en slechts dertien binnenlandse treinen die het voor automobilisten uitstekend gelegen station Noorderkempen (Brecht) bedienen. Een ondermaatse service.

Een halfuurdienst Antwerpen-Noorderkempen gecombineerd met wervende borden langs de E19 zou veel reizigers trekken. Een uurdienst Antwerpen - Breda zou ook logisch zijn. Grensoverschrijdende verbinding is openbare dienstverlening.

Maar de NMBS vindt de door Infrabel gevraagde gebruiksvergoeding 'exuberant'. Dat klopt. Wist je dat goederentreinen, die de spoorinfrastructuur het meest 'martelen', de laagste gebruiksvergoeding betalen? Om het in hoge nood verkerende NMBS Logistics ter wille te zijn?

De samenleving investeert in een hogesnelheidslijn waarvan ze zelf nauwelijks kan profiteren.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234