Zaterdag 07/12/2019

Breitbart

Breitbart bijt tanden stuk op Europa

In de VS bestaat merchandise van Breitbart News. Beeld AFP

De controversiële Amerikaanse nieuwssite Breitbart had zijn pijlen gericht op het Europese vasteland, maar vlak voor de verkiezingen in Frankrijk en Duitsland is daar nog geen webstek te bespeuren. En daar zijn tal van redenen voor.

Na de verrassende verkiezingsoverwinning van Donald Trump liet Alex Marlow, de hoofdredacteur van de provocerende website Breitbart die de Trump-aanhangers online had samengebracht, Europa weten dat de site binnenkort in Frankrijk en Duitsland zou worden gelanceerd, met als doel om ook daar de populistische stemmers te te verenigen.

Die aankondiging veroorzaakte deining tot aan de overkant van de Atlantische Oceaan. Ook al beschuldigde men Breitbart van het publiceren van misleidend, racistisch en vrouwonvriendelijk materiaal, toch bleek de site een belangrijke rol te spelen voor de Trump-aanhangers. Steve Bannon, Marlows voormalige baas, en huidig topadviseur van Trump in het Witte Huis, beschreef Breitbart als “hét platform voor alt-right”.

In Europa wilde Breitbart de presidentscampagne van de Franse extreemrechtse Marine Le Pen ondersteunen en tegelijk de herverkiezingscampagne van de Duitse bondskanselier Angela Merkel ondermijnen. Zij werd door een Londense redacteur van Breitbart op zijn Facebook-pagina bestempeld als 'knettergek'.

Niet voor meteen

Amper twee maanden voor de Franse verkiezingen lijkt de kans dat de site daar alsnog op tijd wordt gelanceerd wel erg klein. Ook in Duitsland ziet het er niet naar uit dat de lancering er snel zit aan te komen.

Mensen die betrokken zijn bij de uitbreidingsplannen getuigen dat problemen rond de aanwerving van geschikte journalisten, twijfel over de juiste taalkeuze en de noodzaak om van de lancering een heus evenement te maken, de oprichting van de Franse en Duitse websites heeft vertraagd.

Breitbart was een van Donald Trumps grootste voorstanders tijdens zijn verkiezingscampagne. Beeld REUTERS

"Ik denk persoonlijk dat het erg onwaarschijnlijk is dat ze volledig operationeel zullen zijn voor de verkiezingen", zegt Vivien Hoch, die aan het hoofd staat van een Trump-steuncomité in Frankrijk en Breitbart bijstond bij de zoektocht naar geschikte redacteurs. “Het is natuurlijk een proces dat tijd kost, en er zijn een heleboel dingen waarmee ze rekening moeten houden."

Raheem Kassam, hoofdredacteur van de driejarige Britse Breitbart-afdeling, en voortrekker van een uitbreiding naar het Europese vasteland, zei dat hij in Frankrijk van meet af aan veel opzien wilde baren met de publicatie van diepgravende onderzoeksjournalistiek.

“In Londen hebben we de lancering destijds veel te bescheiden opgevat”, stelde Kassam eind januari. “We kenden een langzame start, maar ik prefereer iets met veel meer impact.”

Kassam antwoordde niet op vragen omtrent de lancering van de Franse en Duitse Breitbart-sites. Hoofdredacteur Marlow noch een woordvoerster van Breitbart wilde evenmin commentaar geven.

Parlez-vous Breitbart?

Breitbart heeft al een fase van zijn internationale expansie voltooid. Het opende een kantoor in Londen in 2014, en nog een in Jeruzalem in 2015. Maar de lancering in Frankrijk en Duitsland vormt een extra obstakel. Lezers in die landen geven er massaal de voorkeur aan om het nieuws in hun eigen taal te lezen. Daarom kozen het Russische internationale televisienetwerk RT en nieuwssite Buzzfeed ervoor om te publiceren in de lokale talen toen ze de Franse en Duitse markt betraden.

Kassam zei dat Breitbart er nog niet uit was. "We overwegen de lokale taal en bekijken problemen rond vertaling”, zei hij.

Franse voorstanders van de site twijfelen er niet aan dat Breitbart hun taal zal moeten spreken. "Als het een invloed wil hebben op de campagne, of op de wereld, dan denk ik dat het zinvol is om te publiceren in de taal van het land waarin het gevestigd is”, zei Hoch.

Het Front National van Le Pen is het daarmee eens. Als felle tegenstander van de Amerikaanse globalisering, heeft Le Pen een van haar rivalen in de presidentiële race, gematigd liberaal Emmanuel Macron, beschuldigd van verraad nadat hij Engels had gesproken in het buitenland.

Marion Maréchal-Le Pen, nicht van Marine Le Pen en prominent FN-politica, beweert dat Steve Bannon, voormalige baas van Breitbart en nu topadviseur van Donald Trump, haar heeft uitgenodigd om samen te werken. Beeld Photo News

In november 2016 deed een tweet van Marion Maréchal-Le Pen, een prominente politica binnen het Front National en het nichtje van Marine Le Pen, de speculatie groeien over de connectie tussen Breitbart en haar partij. Maréchal-Le Pen zei dat ze was ingegaan op een uitnodiging om samen te werken met Bannon, die haar beschreef als een rijzende ster. Maar Bannon ontkent toenadering te hebben gezocht tot Maréchal-Le Pen. Op de vraag of er sindsdien nog contact is geweest met Breitbart, antwoordde een medewerker van Maréchal-Le Pen: "Nee, helemaal niet. Maar Bannon zit nu in het Witte Huis. Er verandert op dit moment veel."

Voor de Front National-politici is de lancering van de site alleszins niet meer zo ontzettend urgent. "Breitbart zou welkom zijn mocht het Le Pen onvoorwaardelijk steunen, maar er zijn al verschillende kanalen in het Frans die die rol op zich nemen”, vertelde Guy Deballe, die voor Front National een zitje in het parlement wil na de verkiezingen van juni. Hij voegde eraan toe: "Gebaseerd op de informatie die ik heb, is de kans bitter klein dat het van start zal zijn gegaan voor de verkiezingen. Het ontbreekt het project aan duidelijkheid.”

Contact, maar geen contract

Tot dusver heeft geen enkele journalist in Frankrijk of Duitsland al publiekelijk toegegeven dat hij wil samenwerken met Breitbart. Volgens Le Monde benaderde de site twee Franse journalisten: Pascal-Emmanuel Gobry, de voormalige hoofdredacteur van de gematigd rechtse website Atlantico, en Michel Gurfinkiel, van het extreemrechtse Dreuz.info.

Maar Gobry zegt in een e-mail dat hij het aanbod heeft afgeslagen wegens andere verplichtingen na een 'bijzonder kort' overleg. Gurfinkiel beweert dan weer dat hij nooit is benaderd en dat Le Monde 'helemaal verkeerd' zat.

Hoch zei dat Breitbart de afgelopen dagen contact heeft gehad met andere journalisten in Frankrijk. Hij weigerde te zeggen wanneer de nieuwe medewerkers zouden worden voorgesteld. "De gesprekken zijn nog vrijblijvend", zegt hij. "Er zijn nog geen contracten ondertekend, maar het kan plots heel snel gaan."

In Duitsland beweerden twee journalisten, van wie een vroeger voor de conservatieve krant Die Welt schreef en de andere voor de publieke omroep ARD werkte, dat ze waren benaderd door iemand die zei Breitbart te vertegenwoordigen. Beiden dachten dat het om een grap ging.

‘Misleidend beeld’

Breitbart heeft iets meer tijd om zich in de Duitse campagnestrijd te storten, aangezien de verkiezingen daar pas plaatsvinden op 24 september. Maar de reputatie van de site kreeg er een flinke dreun in januari, toen Breitbart schreef dat een "menigte van zo’n 1.000 man” luidkeels 'Allahu Akhbar' schreeuwend op oudejaarsavond de politie had aangevallen en brand had gesticht in een kerk in Dortmund. Zowel de politie als de media zeiden dat Breitbart gegevens had overdreven en verkeerd had weergegeven en zo een zeer misleidend beeld van de avond hadden gegeven. De brand in de kerk was bijvoorbeeld erg beperkt, en bovendien veroorzaakt door vuurwerk. De politie zei dat er geen enkele aanwijzing was het met opzet was gebeurd. Breitbart haalde het artikel niet van de site, en het werd meer dan 17.000 keer gedeeld op Facebook.

In Frankrijk zal Breitbart een behoorlijke achterban moeten opbouwen om de concurrentie met medestanders binnen hetzelfde ideologische spectrum aan te kunnen gaan. Sites zoals Atlantico, Boulevard Voltaire, Fdesouche enzovoort bezetten allemaal al de rechterkant van het politieke spectrum.

"De Franse lezers zitten niet per se te wachten op een Amerikaanse website om op de hoogte te blijven en om alternatieve nieuwsbronnen te kunnen raadplegen”, zegt Deballe.

Een andere, kleinere hindernis wordt gevormd door de tegenstanders van Breitbart, die mogelijke domeinnamen voor de Franse en Duitse sites hebben weggekaapt. Breitbart.fr werd gekocht door een student en leidt naar een pagina met daarop een foto van een cactus. De URL BreitbartFrance.fr leidt naar een webpagina die beweert dat Trump corrupt is. Kort na de Amerikaanse presidentsverkiezingen, kocht een in Berlijn gevestigde fotograaf de domeinnaam Breitbartnews.de. Bezoekers van die site worden omgeleid naar een blog die extreemrechtse propaganda op de korrel neemt.

Hoch zegt dat het hier slechts om stunts gaat, en dat die geen invloed zullen hebben op Breitbart. "Het gebruikt toch Breitbart.com/london, dus veel verschil zal het niet uitmaken", concludeert hij.

© Politico

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234