Dinsdag 02/06/2020

'Bravo Di Rupo!'

Zich als muzikant, schrijver of artiest bezorgd uitlaten over de nieuwe belastingregeling op auteursrechten is momenteel zowat het equivalent van tijdens Aalst Carnaval een Waalse vlag aan de voorgevel hangen en de voordeur open laten staan, zodat boze passanten gerieflijk in uw gang kunnen pissen. Muzikanten Tom Kestens, Jef Neve en Frederik Sioen staken toch hun nek uit, eerst op Twitter, later op de radio en 's avonds in Reyers laat. En ze hebben hun gang nogal een beetje mogen dweilen. De commentaren op de sociale media en diverse internetfora waren talrijk en logen er niet om: het ging van 'haha, die subsidievreters en profiteurs voelen het nu ook eens!' en 'ga weg met uw gesubsidieerd snobisme!' via 'heerlijk om links te zien bibberen voor de belastingen!' en 'wie denken ze wel dat ze zijn?!', tot bij 'dacht dat ik het nooit ging zeggen, maar bravo Di Rupo!' en 'trek die taks op tot 40 procent, dan vertrekt Erwin Mortier misschien naar Panama!'

U merkt: rechts, neoliberaal Vlaanderen zet zijn muzikanten, artiesten en schrijvers gretig onder een sokkel. Die schuimbekkende, aan Schadenfreude onttrokken, reacties stonden vreemd genoeg haaks op het standpunt van Sint-Unizo, nochtans de nieuwe patroonheilige der hardwerkende Vlaamse entrepreneurs, die het tot veler verbazing met de artistieke sector eens blijkt te zijn en liet optekenen: 'Het plan rond auteursrechten is een platte belastingverhoging'. Uit de door de neocons zo verfoeide linkse artistieke hoek kwamen dan weer voorspelbare oprispingen als 'de subsidies voor die onnozele schepenen van Vlaamse Zaken kosten ons meer dan deze verhoogde belasting opbrengt'.

Opvallend toch, hoe we hier in ons tochtgat aan de Noordzee (copyright Rudy Vandendaele) de laatste jaren disharmonieuzer door het leven stappen dan Fanfare Volksopbeuring uit Wetteren, aan het eind van de jaarlijkse Sint-Cecilia-kroegentocht. Fanfare Volksopbeuring wordt overigens ook gesubsidieerd. En terecht. Ik geef het maar mee, dat ik dat terecht vind. Want één tweet in het bijzonder vond ik opmerkelijk in heel deze discussie. Hij kwam van Miguel Wiels die onlangs nog - ook terecht overigens - uit zijn hum verkeerde omdat K3 uit de boot is gevallen voor de MIA's. 'Nu is de muzikale en creatieve sector opeens wél één grote familie.. Speciaal!', stuurde hij de wereld in, duidelijk nog steeds vergramd over wat hij aanvoelt als dedain vanwege de alternatieve muziekbusiness voor populaire en bij een breed publiek succesvolle artiesten. Erom gevraagd verduidelijkte Miguel: 'Geef toe: nu moeten we plots allemaal aan één zeel trekken voor de voorheffing van de alternatieve sector...'

Iedereen heeft gelijk. Maar het bezwaart mijn gemoed als muzikant te moeten vaststellen dat er op de geografische zakdoek genaamd Vlaanderen al een tijdje krachten aan het werk zijn die - na eerst de arbeiders tegen de migranten en daarna de Vlamingen tegen de Walen te hebben opgezet - er nu zelfs in slagen om de muzikanten tegen elkaar uit te spelen. Terwijl een absolute topreeks als Belpop op Canvas ons de afgelopen weken heeft geleerd: we hangen als muzikanten allemaal aan elkaar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234