Maandag 30/01/2023

'Brave' Radio 1 verliest een kwart van zijn publiek

Met een globaal marktaandeel boven de 60 procent blijft de openbare omroep de radiogolven beheersen. Toch is er reden tot somberte, want uitgerekend vlaggenschip Radio 1 schuurt tegen een historische bodemkoers.

In de lokalen van Radio 1 heerst een begrafenisstemming. Met een daling in marktaandeel van 8,5 naar 6,4 procent ziet de nieuwszender van de openbare omroep met de klap een kwart van zijn publiek verdwijnen. "Dit is niet goed. We zullen bijsturen, waar nodig", zegt radiomanager Els Van de Sijpe openlijk.

Helemaal verrast over de tegenvaller is ze niet. "Terwijl de andere zenders sterk gewerkt hebben aan een scherper profiel, konden we vermoeden dat we met Radio 1 niet aan ons sterkste kwartaal bezig waren", zegt Van de Sijpe. "Radio 1 heeft iets minder het monopolie op nieuws en actualiteit. We hebben ondertussen ook aparte nieuwsblokken op de andere zenders. Luisteraars blijven nu trouwer aan hun zender hangen, ook tijdens de nieuwsbulletins.

Letterlijk eentonig

Toch lijkt er meer aan de hand. Radio 1 is nogal ver doorgeschoten in zijn neiging om door de dag heen dezelfde constante nieuwsflow te behouden. Uitgesproken radiopersoonlijkheden trokken weg (Gilles De Coster, Lisbeth Imbo, Ward Bogaert) of worden niet meer uitgespeeld op weekdagen (Annemie Peeters, Fillet & Speybrouck, Luc Janssen). Items in de eertijds spraakmakende De ochtend en vervolgens in Hautekiet en Vandaag zijn inwisselbaar geworden. Zeker omdat ook op de muziekkeuze in die programma's nog weinig verschil zit. Zelfs een show als Joos moest inleveren op zijn alternatieve cultuurprofiel om in het nieuwsstramien te passen.

Het is met andere woorden allemaal een beetje braaf, saai en soms letterlijk eentonig geworden. Geen wonder dat de succesvolle rebellenclub van Studio Brussel zoetjesaan ook begint te kannibaliseren op het Radio 1-publiek. Is Radio 1 te braaf geworden?

Radiomanager Van de Sijpe ziet het anders. "De prioritaire keuze voor actualiteit blijft de juiste. Nieuws en duiding blijven een belangrijke aantrekkingskracht voor radio. Maar je moet wel goede radio maken met dat nieuws. Niet alleen het wat is belangrijk, ook het hoe. Radio 1 moet de band met zijn luisteraars weer een beetje beter verzorgen. Er is misschien wat te veel nadruk op de ratio komen te liggen, terwijl radio ook voldoende warmte, emotie en karakter moet uitstralen."

Fenomeen StuBru

Dus ja, Radio 1 mag weer wat meer verrassen. "We moeten luisteraars beter gidsen door de dag op Radio 1. Dat heeft meer met de vorm dan met de inhoud te maken. Drastische ingrepen in het zendschema zijn dan ook niet op til", zegt Van de Sijpe. "Het voordeel van radio is dat het een dynamisch medium is, waaraan je continu kunt verfijnen. We weten dat we huiswerk hebben en we zijn al volop bezig met aanpassingen."

Zo krijgt De ochtend vanaf volgende maand weer een vast presentatieduo (Xavier Taveirne en Bert Rymen). Ook de muziekselectie wordt "tegen het licht gehouden".

Grote winnaar van jongste CIM-luistercijferrapport is Studio Brussel, die voor het eerst in zijn bestaan een gemiddeld bereik van 700.000 luisteraars haalt, goed voor een marktaandeel van 13,4 procent. Daarmee ontgroeit StuBru stilaan zijn status van jongerenzender en wordt het zelfs een uitdager voor de grootste commerciële zender Q-Music. Die komt zelf met 14,1 procent uit een dalletje en blijft nipt de op een na grootste zender na het ongenaakbare Radio 2, dat beter doet dan in dezelfde periode van vorig jaar maar in vergelijking met het vorige kwartaal wel 1,7 procentpunt moet inleveren.

De blijvende groei van Studio Brussel is een fenomeen op zich. Meer dan een radiozender is hij een 'merk' geworden, dat zich vlotjes verbindt aan alles wat jong van geest is. "De 360 gradenstrategie bij StuBru werpt zijn vruchten af", zegt Van de Sijpe. "Daags na Pukkelpop gaan nog 80.000 mensen naar de site om daar het festival in de typische Studio Brusselsfeer te herbeleven. Met 240.000 fans op Facebook en ruim 130.000 volgers op Twitter staat de zender in het hart van zijn community."

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234