Donderdag 06/05/2021

Festivaltip

Brass band Meute brengt Mardi Gras naar de nachtclub

Meute in vol ornaat. Beeld Meute
Meute in vol ornaat.Beeld Meute

Een meute is meestal verdacht. Ze kraait oproer. Ze jaagt je het dorp uit met rieken en toortsen. Of ze troept samen als jachthonden om een in het nauw gedreven vos de strot over te bijten. Maar in een zeldzaam geval hoeft ze geen argwaan te wekken. Op Les Ardentes of Esperanzah! straalt het magistrale Meute.

Wanneer Meute techno en fanfare aan elkaar last, is een feestje bij voorbaat verzekerd. Deze marching band uit Duitsland zet met net zo’n groot gemak Flume als Laurent Garnier naar zijn hand. En in de traditie van New Orleans kiest dit plezierorkest voor een sound die een weekendje clubbing, uitbundige Mardi Gras en dixieland in elkaar vlecht.

Akkoord: op festivals speelt u vast ook weleens overtuigend de roestbruine trombone in Dixi-land. Maar deze Meute valt deze zomer onmogelijk méé naar de latrines te verwijzen. Hun geluid klinkt fris, opwindend en nieuw.

Schatplichtig aan dat succes is de onwaarschijnlijke combinatie van een dozijn koperblazers en percussionisten, dat voor dj speelt met archaïsche, akoestische instrumenten. Op papier klinkt die premisse mogelijk als een vermoeide gimmick. In levenden lijve slaat het in als een hamer op een rechte spijker.

De hypnotiserende puls van techno of deephouse en de schetterende expressie van deze brass band vinden elkaar moeiteloos op straat, op het podium… of gewoon ergens midden in het publiek. Als Meute de meute opzoekt in hun koninklijke rode jasjes, waar de blinkende vestknopen je toegrijnzen als rave smileys, is dansen onverbiddelijk uw deel.

Deze frivole fanfare buigt zich over zowel ‘The Man with the Red Face’ van Garnier – briljante versie op YouTube! – als ‘You & Me’ van Disclosure in de remix van Flume. Een andere keer steken Deadmau5 en Trentemøller hun kopje op in hun set, en ook hun landgenoten van Âme werden al in fanfarevorm gegoten. Spelplezier en virtuositeit druipen steeds in gelijke mate van de performances van Meute.

Ondanks een gebrek aan elektronica behoren ze daarmee tot de spannendste dance-export van Duitsland. Een xylofoon en een trompet nemen beurtelings de leiding als synth, een tuba levert de pulserende bas en een massieve basdrum simuleert de 808-drumcomputer.

De Duitse krant Die Zeit noemde hen alvast “een van Hamburgs meest ongewone en succesvolle nieuwlichters”. Laurent Garnier liet dan weer weten dat hij hen “geniale gasten” vond, terwijl Âme lieten optekenen: “Wie durft nu nog te beweren dat Duitsers geen funk in hun lijf voelen?”

Obergeil

De invloedrijke Duitse blogger Schlecky Silberstein schreef over hen: “Wie obergeil ist das denn bitte?” – vrij vertaald: “hoe cool is dit?!”, maar in het Duits klinkt het natuurlijk net iets opwindender.

Horen is geloven, natuurlijk. Zelf hebben we nooit veel affiniteit met fanfares gehad: hoempapa en klungelende majorettes zitten nog iets te diep in de Vlaamse polderklei en onze jeugdtrauma's verankerd om hen het absolute voordeel van de twijfel te geven. Niettemin: als u op Les Ardentes of Esperanzah! iemand zou zien dansen op Meute alsof zijn ledematen onder stroom staan, en zijn blik op oneindig staat: kom ons gerust even gedag zeggen.

Meute speelt 6/7 op Les Ardentes in Luik, en 3/8 op Esperanzah! in Floreffe.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234