Maandag 21/06/2021

Review

Brandon Flowers in de AB: perfect evenwicht tussen Springsteen en Pet Shop Boys

Brandon Flowers in een goedgevulde AB gisteren: Er pronkten een paar Killers-klassiekers op het programma, maar die kregen stuk voor stuk een nieuw gezicht aangemeten. Beeld Alex Vanhee
Brandon Flowers in een goedgevulde AB gisteren: Er pronkten een paar Killers-klassiekers op het programma, maar die kregen stuk voor stuk een nieuw gezicht aangemeten.Beeld Alex Vanhee

Het kan haast niet anders of Brandon Flowers is een workaholic. De voorbije tien jaar bracht de zanger niet alleen vijf cd's uit met The Killers - plus een live-plaat, een b-kantjesverzamelaar én een Greatest Hits - maar daarnaast nam hij ook nog twee soloplaten op. De laatste kwam afgelopen weekend uit, en werd gisteravond voorgesteld voor een verhit publiek in een goedgevulde Ancienne Belgique.

Met 'The Desired Effect' heeft Flowers een onvervalste popplaat gemaakt waar de eighties-invloeden vingerdik op worden uitgesmeerd. Neil Tennant is van de partij, Bruce Hornsby speelt piano en 'I Can Change' - één van de meest opvallende songs - drijft op een sample van de Bronski Beat-classic 'Smalltown Boy'.

Live kreeg het publiek bovendien de keuze tussen covers van Robert Palmer en INXS, terwijl een nummer als 'Lonely Town' zo op de soundtrack van St. Elmo's Fire had kunnen staan. Het klinkt wat onwaarschijnlijk, maar live vond Flowers het perfecte evenwicht tussen Bruce Springsteen en Pet Shop Boys.

In tegenstelling tot het gros van het Killers-materiaal waren de solosongs haast onveranderlijk opgebouwd rond keyboards en piano, waardoor de toon als vanzelf heel anders werd. Los daarvan had je niet veel verbeelding nodig om dit repertoire door zijn vaste band vertolkt te zien. Met 'Jenny Was A Friend of Mine' en 'Read My Mind' pronkten overigens een paar Killers-classics op het programma, en voor de bisronde wordt ingezet groeide een wervelend 'Mr. Brightside' onvermijdelijk uit tot de apotehose in de set. Maar stuk voor stuk kregen die songs een nieuw gezicht aangemeten, zodat ze vlekkeloos tussen het andere materiaal pasten.


Gek trouwens om Flowers in het intieme interieur van de AB aan het werk te zien, want met zijn vertrouwde band doet hij doorgaans iets ruimere zalen aan, of sluit hij festivals van het kaliber Rock Werchter en Pinkpop af. In het gezelschap waar hij zich nu mee omringde vielen vooral de twee fabuleuze achtergrondzangeressen op, die de songs meer dan eens een flinkje soulinjectie gaven.

undefined

Flowers - in een goudlamé Elvis-vestje - deed geen enkele moeite om rock-'n-rollcool te veinzen, maar aan charisma geen gebrek. Hij bespeelde het publiek perfect, stond met zichtbaar plezier op het podium, en zong bovendien uitstekend. Maar wat vooral opviel: die nieuwe songs waren verdomd sterk. Opener 'Dreams Come True' legde de lat meteen hoog, en 'Can't Deny My Love' werd opgesmukt met een refrein dat de rest van de avond bleef nazinderen.

Zeker, af en toe dreigde het even wat te slick te worden, en het gespierde geluid van de band lonkte wel héél nadrukkelijk naar de grote stadions. Maar nooit in die mate dat het stoorde. Sympathiek ook dat hij in de bisronde voorprogramma Joe Pug op het podium haalde om samen diens 'If Still I Can't Be Found' te vertolken. Een kampvuurmoment, jazeker. Maar wél een goeie compositie, én een knap moment.

Met het meegescandeerde 'Still Want You' had Flowers nog één finale toegift achter de hand. Meteen een mooi einde voor een compacte, gedreven set die geen moment verveelde, en vooral opviel door puur vakmanschap. Met of zonder The Killers: Brandon Flowers liet geen steken vallen. Die soloplaten zijn dus minder een hobby dan een tweede, volwaardige carrière.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234