Donderdag 19/09/2019

Zes vragen

Bpost moet snel groeien in e-commerce: ‘De brievenpost daalt snel’

Bol.com gaat nauwer samenwerken met het Belgische postbedrijf Bpost. Beeld ANP

Goed voor u: Bpost heeft met bol.com afgesproken dat uw bestelling nog op dezelfde dag, en zelfs op zondag, wordt geleverd. Maar is dat ook goed voor de Bpost-werknemers en het milieu? Woordvoerder Barbara Van Speybroeck antwoordt.

Betekent de beslissing dat er bij Bpost straks harder moet worden gewerkt?

“Elk project, elke uitbreiding van een dienst wordt besproken met de sociale partners. De postbodes die ’s ochtends beginnen gaan we niet tot ‘s avonds laat doen werken. Een shift voor de Same Day Delivery – ’s namiddags de bestellingen verwerken en die ’s avonds tussen 18 en 22 uur afleveren, op basis van bestellingen tot 12 uur ’s middags – wordt op vrijwillige basis gedaan, in onderlinge afspraak met collega’s die van shift willen wisselen. Daarvoor zijn de werknemers bevraagd, en wie dat wou, kon zich daarvoor opgeven. 

“De mensen zullen dus uiteraard niet langer moeten werken, hun contractvoorwaarden blijven ongewijzigd. Wel krijgen de vrijwilligers een extra avondvergoeding. De dienst wordt geleverd binnen de huidige structuur, met het huidige personeel en met de huidige middelen. Er komen voorlopig geen extra aanwervingen.”

Dat zal dus geen invloed hebben op de rest van de postbedeling?

“Absoluut niet. De postbedeling volgt een heel ander circuit. De sortering van een brief, de uitlevering van een brief is iets totaal anders dan de sortering en uitlevering van een pakje. Die twee zaken interfereren niet met elkaar.”

Is er een evaluatieperiode voorzien?

“Uiteraard. Dat zullen we intern samen met bol.com bekijken, want dat is een extra service naar hun klanten toe. En zij zijn een klant van ons.”

Is de mogelijkheid dat bol.com in zee kon gaan met Post.NL een element geweest?

“Wij waren al een logistieke partner van bol.com. Dat wederzijdse engagement bestond dus al. We hebben de structuur, de mensen en de motivatie om deze nieuwe opdracht uit te voeren. Wij willen een belangrijke logistieke speler zijn in de e-commerce in de Benelux. Het is een zware concurrentiële omgeving. Maar wij hebben het fijnmazige netwerk dat nodig is om aan de veranderende behoeften van de klanten te voldoen.”

Betekent die extra service dat er straks ook meer vervoer op de weg komt?

“Niet noodzakelijk. Wat we willen bereiken, is de mensen de keuzemogelijkheden aanbieden die ons toelaten om meteen, de eerste keer te kunnen uitleveren. Als we ergens tevergeefs aanbellen, zitten we met pakjes die opnieuw in een voertuig belanden, waarmee we dus op een ander tijdstip opnieuw moeten gaan rondrijden. Daarnaast zijn wij ons voertuigenpark zoveel mogelijk elektrisch aan het maken. Daar zijn we al enkele jaren mee bezig, met steeds meer kleinere elektrische bestelwagens, elektrische driewielers, in Brussel leveren wij uit met elektrische cargofietsen. Dat laat ons toe om ons gemakkelijker te bewegen én onze ecologische voetafdruk te verminderen.”

Wat is de ambitie qua omzet?

“Tja, dan zou ik over de omzetcijfers van bol.com moeten spreken, en dat mag ik natuurlijk niet doen. Wij zijn ook een beursgenoteerde onderneming, dus moet ik ook over onze ambitie discreet blijven. Een cijfer kan ik niet geven. Feit is: het volume aan brievenpost daalt heel snel, we moeten snel groeien in e-commerce-logistiek. Daarvan maakt deze beslissing deel uit.” (JD)

Barbara Van Speybroeck. Beeld BELGA
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234