Zaterdag 07/12/2019

Bpost

"Bpost kan niet vertragen als de wereld sneller draait"

Beeld bpost

Hoeveel mensen doen nog elke dag hun brievenbus open? Zelfs bpost beseft dat er geen toekomst meer zit in de dagelijkse briefbedeling. Maar wat, zo oppert retailspecialist Jorg Snoeck, als de postbode uw nieuwe televisie aansluit en de strijk meeneemt? 

"De klassieke briefbedeling, dat is als een ballon die zachtjes leegloopt", stelt Snoeck van RetailDetail (een communicatie- en netwerkplatform voor retailprofessionals in de Benelux). "In Estland bestaat de papieren post zelfs niet meer. Alles verloopt daar volledig digitaal, ook de overheidscommunicatie. Bpost heeft gewoon geluk dat wij een traag en moeilijk land zijn. Maar die digitalisering, die kunnen ze niet tegenhouden." 

Bpost zit in slechte papieren, dus CEO Koen Van Gerven is op zoek naar oplossingen. Er wordt gedacht aan overnames en ontslagen, maar ook aan meer praktische veranderingen, zoals duurdere postzegels voor dringende verzendingen of de postbode die pas om de andere dag langskomt. Maar, zegt Snoeck, "Die briefwisseling inperken, is zo dom niet. Mensen zitten daar niet meer op te wachten. Zolang het geld dat zo vrij komt naar een nieuw model gaat: snelle pakketten." 

Daar ligt de toekomst voor een modern postbedrijf? 

"Wat wil de consument vandaag? Snelheid. Als je in het buitenland online een bestelling plaatst, ligt dat pakket een halve dag later voor je deur. Alles draait om snelheid. Je kan als postbedrijf niet vertragen als de wereld steeds sneller draait." 

Hoe kan een bedrijf als bpost in die wereld overleven?

"Winkelketens evolueren steeds meer naar showrooms. Je doet er je aankopen maar neemt ze niet meteen mee omdat ze aan huis geleverd worden. Zo moet je ook niet met zes zakken door de winkelstraat. Bpost kan daar een rol spelen. Nog een voorbeeld: Blockchain (een nieuw soort database, waarin transacties opgeslagen kunnen worden, red.) legt een rechtstreekse verbinding tussen producent en consument. Als je een product bestelt, vallen de winkel en de bank er tussenuit. Maar die last mile, die levering van het product, zul je wel altijd nodig hebben. In de Scandinavische landen - Noorwegen, Zweden, Denemarken - hebben de postdiensten al lang die beweging ingezet."

En hoever staat bpost daarin? 

"Wij zijn geen trendland, maar een land van volgers. We lopen dus achterop. Maar Amazon komt er aan. Vandaag is dat bedrijf er nog niet: we zijn een te complex en te klein land. Een grote stad, wat een bedrijf als Amazon betreft. Maar in de ons omringende landen zijn ze fors actief, dus vroeg of laat zijn wij het sluitstuk." 

Aan bpost dus om nu bij winkels en producenten haar diensten te gaan aanbieden?

"Bpost móét daar de voortrekkersrol spelen. De vakbonden horen dat niet graag, maar ze moeten beseffen dat de wereld veranderd is. Het is niet langer de overheid die het ritme bepaalt, maar de consument. En die zit zeven op zeven online. Nine to five is geen optie meer. In het buitenland liggen de voorbeelden voor het grijpen. Als je in Nederland een elektrisch toestel bestelt, dan sluit de postdienst dat ook meteen voor je aan. PostNL werkt er ook samen met Colruyt: de postbode neemt meteen ook uw boodschappen mee." 

Dat is toch iets helemaal anders dan brieven leveren. 

"Dat is Bpost als serviceplatform. Waarom niet een bestelling leveren bij oudere mensen en daar meteen de strijk ophalen? Het gaat niet om die papieren brief. De postbode komt elke aan de deur. Voor veel mensen is dat een vertrouwenspersoon, een mens van vlees en bloed die empathisch is en al eens een praatje slaat. In tijden van vergrijzing liggen daar enorme kansen: er zijn zoveel mensen die slecht te been zijn en die boodschappen nodig hebben of andere vormen van hulp." 

Tijd voor een empatisch praatje, dat zullen veel postbodes graag horen. Net voor dat contact hebben ze de laatste jaren geen tijd meer. 

"Dat moeten we in ere herstellen. In tijden van versnelling is er ook nood aan vertraging. Maar dan met een technologisch sausje erover."

De postbode als manusje-van-alles

In Nederland brengt de postbode al lang niet meer alleen brieven of pakjes rond. Naast de klassieke activiteiten richtte PostNL ook een afdeling op voor foodbezorging aan huis. Het postbedrijf slaagde erin om bij heel wat supermarkten en winkels voet aan de grond te krijgen en mag de boodschappen bij de mensen thuis afleveren.

Vorig jaar gingen de Nederlanders zelfs nog een stap verder. Met Stockon begonnen ze met een eigen webwinkel voor boodschappen. De dienst wordt uitgetest in een aantal steden en richt zich vooral op herhaalaankopen. Spullen dus die consumenten op geregelde tijdstippen inslaan om hun voorraadkast aan te vullen.

Ook in de Scandinavische landen gaan de postbedrijven die toer op en proberen ze een dalende omzet aan te pakken door zichzelf om te vormen tot modern dienstenbedrijf. De postbodes brengen er tegen betaling maaltijden aan huis. In Finland is Posti twee jaar geleden bovendien ook gestart met een grasmaaiservice. Postbodes komen tijdens hun ronde ook langs om, tegen betaling, het gras te maaien. Voorlopig wel enkel op dinsdag en bij goed weer.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234