Maandag 14/10/2019

Boze Pinault bergt plannen voor prestigieus museum op

Brussel

Eigen berichtgeving

Nica Broucke

De Franse miljardair François Pinault heeft zijn nochtans al zeer vergevorderde plannen voor een museum voor hedendaagse kunst in de omgeving van Parijs opgeborgen. De eigenaar van het luxeconcern PPR, waartoe onder meer Gucci, Christie's, Printemps en Fnac behoren, is, naar eigen zeggen "het bureaucratiche gebakkelei van de Franse overheid" meer dan beu. Hij zal zijn collectie Amerikaanse en Europese hedendaagse schilderkunst, die hij ooit als "een cadeau voor Frankrijk" bestempelde en waarvoor hij bij de Japanse toparchitect Tadao Ando een bouwwerk van 152 miljoen euro had besteld, verhuizen naar het Palazzo Grassi in Venetië. Met 2.500 vierkante meter expositieruimte is dat achttiende-eeuwse gebouw klein bier vergeleken met de 33.000 vierkante meter die Ando in zijn ontwerp voor het Île Séguin had voorzien.

Vijf jaar geleden had de luxekeizer nochtans met veel toeters en bellen aangekondigd dat zijn museum "het Franse antwoord op het Guggenheim in Bilbao of de Tate Modern in Londen" moest worden. Maar dat was voor de, zelfs naar zijn normen, peperdure overname van modehuis Gucci en de terroristische aanslagen in New York, die niet zonder gevolgen bleven voor de luxebranche. Of het een verband houdt met het ander is niet helemaal duidelijk - naar verluidt speelt ook een Amerikaans onderzoek naar een onrechtmatige overname van PPR mee - maar wel staat vast dat niet iedereen Pinaults enthousiasme voor een prestigieus museum op een eilandje in de Seine op tien kilometer van Parijs deelde. De miljardair wou het museum, waarvan de werken in maart hadden moeten beginnen, laten verrijzen op de site van de eerste Renault-fabriek in Frankrijk. Die fabriek, die in 1992 de deuren sloot, stond symbool voor de Franse moderniteit en speelde een prominente rol in mei '68, niet in het minst omdat Jean-Paul Sartre er aan de poorten de stakende studenten en arbeiders een hart onder de riem kwam steken.

De afbraak van de Renault-fabriek was zowel buurtbewoners als het lokale bestuur in Boulogne-Billancourt een doorn in het oog. Zij hadden liever gezien dat de site, naar het voorbeeld van de Tate Modern, tot museum zou worden omgebouwd. Op hun beurt maakten ze hun plannen bekend om het futuristische ontwerp van Tadao Ando te laten omringen door een bouwcomplex van 'valse wanden' die naar de voormalige fabrieksmuren refereren. In die 'muren' zouden dan kantoren, huizen en een wetenschapspark worden ondergebracht.

In Le Monde van maandag fulmineert François Pinault tegen de kortzichtigheid en de laksheid van de Franse autoriteiten. "Niemand heeft mij ooit garanties gegeven", zegt hij, "Iedereen schuift zijn verantwoordelijkheid door. Hoe kan iemand denken dat ik het talent van een buitengewone architect zou aanspreken en 150 miljoen zou investeren in een gebouw dat voor minstens tien jaar te midden van een gigantische bouwwerf zou liggen en daarenboven door niemand gezien mag worden?".

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234