Woensdag 19/06/2019

Boycot

#BoycottHM: aanval op graffiti komt als boemerang terug

Het kunstwerk van Revok met daarover het logo van H&M gespoten. Beeld Twitter

Het zijn woelige tijden voor de Zweedse modeketen H&M. Ditmaal omdat ze ongevraagd het werk van een graffitikunstenaar gebruikt hebben en weigerden daarvoor te betalen. De discussie liep zelfs zo uit de hand dat H&M dreigde met een rechtszaak. Maar vooral dat de keten graffiti vandalisme noemt, veroorzaakt veel woede.

Het voorval begon al begin dit jaar. In een reclamecampagne gebruikte H&M het werk van de Amerikaanse graffitikunstenaar Jason Williams, beter bekend als Revok. Ze hadden daar geen toestemming voor gevraagd en weigerden ook te betalen toen hij dat vroeg. Toen de advocaat van Revok met een proces dreigde, liep de situatie helemaal uit de hand.

In een statement liet H&M weten dat graffiti illegaal is en de artiest geen recht van spreken heeft. “Het auteursrecht is een voorrecht dat zich niet uitstrekt tot illegale werken en vandalisme”, aldus de Zweedse modeketen. Daarmee trokken ze eigenlijk het hele bestaan van graffitikunst in twijfel en om het nog allemaal erger te maken, spanden ze ook nog eens zelf een zaak aan tegen Revok.

De kunstwereld kreeg al snel lucht van de zaak en reageerde massaal op sociale media. Onder de hashtag #BoycottHM werd opgeroepen om de keten te saboteren. Ook #payrevok werd lustig gebruikt. “Deze actie van H&M is een aanval op de rechten van kunstenaars en we moeten onze stem laten horen”, luidt het bericht dat veelvuldig werd gedeeld. Sommige winkels van de keten werden als deel van het protest bespoten met graffiti.

Dat sociale media een steeds succesvoller protestmiddel worden, blijkt ook uit deze zaak. Enkele dagen geleden verklaarde H&M dat ze afzien van gerechtelijke stappen en dat ze niet juist gereageerd hebben. “H&M respecteert de creativiteit en uniekheid van elke artiest, eender welk medium zij gebruiken. We hadden anders moeten reageren op de feiten. Het was nooit onze bedoeling op een precedent te creëren over openbare kunst of om het debat over de legaliteit van streetart te beïnvloeden.”

Desondanks is Revok nog steeds niet betaald en staat de bewuste reclamecampagne waarin de graffitikunst te zien is nog steeds op de website van H&M. Het online protest tegen de keten blijft voorlopig dus nog steeds voortduren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden