Zondag 29/03/2020

Boybands blijven altijd bestaan

Boybands zijn aandoenlijk. Een groepje jongens dat gemotiveerd danst op een uptempo, voorspelbaar popliedje is vrolijk en tragisch tegelijk. Belangrijke kunstwerken brengen vaak tegenstrijdige gevoelens en emoties naar boven. Ze roepen vragen op. Al blijft de hoofdvraag bij boybands: waarom toch?

Sommige boybandleden zingen mooi, anderen kunnen dansen of recht in een camera kijken. Iedereen heeft zijn functie in het geheel. Een boyband is een bedrijfje zoals een ander. Precies daarom kun je niet tégen een boyband zijn. Ik begrijp waarom mensen het moeilijk hebben met inhalige bedrijfsleiders of hypocriete politici, maar er bestaat geen rechtstreeks bewijs dat een boyband ooit onherstelbare schade heeft aangericht aan de maatschappij. Wie zich luidop 'doodergert' aan prefab popliedjes van jongensgroepjes op de radio, zit gegarandeerd met een berg andere, ernstige, verborgen issues.

Dankzij een aangepast mediagebruik is het bovendien perfect mogelijk om machinaal geproduceerde popmuziek strategisch te ontwijken. Dat weet ik uit ervaring. Natuurlijk glipt er wel eens eentje door de mazen van het net. Elke zichzelf respecterende frituur pompt traditiegetrouw hitmuziek door de boxen om de wachttijd te verzachten. En dan zwijg ik nog over fitnesszalen of gespecialiseerde kledingketens die zich oriënteren op tieners van het vrouwelijke geslacht. Daar duikt men principieel niet onder de 135 bpm.

Alle deelnemers aan het VTM-programma The Band verdienen mijn respect. Ik heb persoonlijk geen ervaring met boybandaudities. Mijn zelfkennis was altijd groter dan mijn X-factor. Ik miste bovendien een zekere basisinteresse en de kenmerkende schaamteloosheid om er helemaal voor te gaan. Intussen ben ik veel te oud voor dit soort wedstrijden en dat is rustgevend. Het gaat nooit meer gebeuren.

In mijn tijd was de speelplaats van de Broederschool hard voor elke vorm van aanstellerij of janetterij. Je kon niet zomaar een liedje van Toast of Marco Borsato op televisie zingen en een dag later rustig gaan skaten met de vrienden in de wijk. Deze openheid bestaat tegenwoordig wel. Dat is een positieve evolutie. De huidige jonge generatie denkt minder in hokjes. Leven en laten leven. Alles kan, als het maar leuk is.

Voormalige boybandleden worden bovendien niet meer levenslang gestraft of verbannen. We (h)erkennen de fase. Iedereen heeft zich ooit bezondigd aan activiteiten die achteraf als 'schaamtelijk' worden aanzien. Bij de meeste mensen was er geen cameraploeg in de buurt om alles te registreren. De anderen hadden pech. Al is dat wat overdreven uitgedrukt.

Stefanie Callebaut van SX werd in 2005 twaalfde in de VTM-talentenjacht Star Academy. Max Colombie (Oscar and the Wolf) en Mathieu Terryn (Bazart) namen in hetzelfde jaar deel aan de voorronde van Eurosong for Kids. Oliver Symons (Bazart) won later die wedstrijd. Niemand zal hen daar scheef voor bekijken. Integendeel, een teenager die zijn nek uitsteekt, verliest nooit.

Zelfs de Sex Pistols werden samengesteld als een boyband. Malcolm McLaren zocht in de kledingwinkel van zijn vrouw een kwartet punks bij elkaar. Het maakte niets uit dat Sid Vicious nog nooit een basgitaar van dichtbij had gezien. Hun looks kwamen op de eerste plaats. Het eerste (en enige echte) album van de Sex Pistols bevat een hoop goeie nummers. Daar draait het nog steeds om.

Als ik naar The Band kijk, voel ik nog wel eens een verouderde, zure 90's mening opborrelen als een jongen met een geblondeerd blesje een zielloze versie van een Phil Kevin-klassieker zingt. Gelukkig besef ik meestal vrij snel dat de geforceerde authenticiteit van twintig jaar geleden ook zijn beperkingen had. Dan maakt alle negativiteit plaats voor een moderne reactie: 'Laat hem doen! Hij ziet er gelukkig uit in zijn wereld.' Geluk blijft belangrijk in 2017. Het is - volgens een bekend boybandliedje - nog steeds het enige wat zich verdubbelt als men het deelt. Daarom zullen boybands altijd blijven bestaan.

Net als water, vuur en enkele andere oerelementen die me tijdelijk ontglippen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234