Zondag 20/06/2021

Box met 170 cd's is topper bij herdenking componist, maar stormloop op platenwinkels blijft uit

Aan de top van de Mozarthitlijst staat nog steeds zijn concerto voor klarinet en orkest

'Mozart is niet de King Kong van de klassieke muziek'

Doet de Mozartepidemie de consument alleen naar Mozartkugeln grijpen? Of blijft het beste medicijn de muzikale producten van de man zelve? Een stormloop op Mozart-cd's is er vooralsnog niet, maar de klassieke platenboeren zijn tevreden. Sommige klanten kopen zelfs driemaal de box met het volledige werk van Wolfgang Amadeus, op maar liefst 170 cd's.

Brussel

Eigen berichtgeving

Armand Plottier

'Mozart kent iedereen", zegt men geruststellend bij de Brugse speciaalzaak Rombaux. De ervaren winkelbediende is terdege vertrouwd met veel voorkomende onduidelijke vragen in de trant van 'het was iets met piano en het klonk oud' - en vaak blijkt 'piano' dan eigenlijk 'viool' en 'oud' in feite 'nieuw' te zijn - maar tijdens de zopas uitgebroken Mozartepidemie blijken de klanten zonder uitzondering welingelichte vragen te stellen.

In de winkel hoor je evenmin een klaagzang over de commerciële prestaties van het Salzburgse wonderkind. "Eerder dan euforisch zou je onze gemoedsgesteldheid als tevreden kunnen omschrijven. In de filmbranche moest King Kong vorig jaar de meubels redden, wat de platenbranche betreft, verwachten we geen wonderen van Wolfgang."

Absolute klepper is met lengtes voorsprong de 170 cd's tellende box, die het complete oeuvre van de jarige Wolfgang bevat. Brilliant Classics bracht het kleinood voor een schamele 100 euro op de markt. "Sommige klanten kochten drie sets, daar moeten beslist cadeau-exemplaren tussenzitten."

De grondige mediabelangstelling die W.A. Mozart momenteel geniet, is ook bij Rombaux niet onopgemerkt gebleven. "Je had Klara, je had de kranten en de tijdschriften en allemaal presenteerden ze lijstjes." En die worden met plezier naar de cd-winkel meegebracht. "Sommige klanten zweren daar nogal obstinaat bij. Niet het werk maar de uitvoering van artiest X of Y primeert. En o wee als er sterretjes werden gegeven. Dan kun je praten als Brugman, de uitvoerder met de meeste sterretjes moet en zal worden aangeschaft."

Zo gauw Klara met zijn Mozartmarathon begon, smeerden ze op de klassieke muziekafdeling bij Fnac Gent de kuiten in, maar "voor de echte stormloop moesten we tot vrijdag en meer bepaald het voorbije weekend wachten", aldus Patrick De Vos. Ook bij Fnac gooit de Brilliantbox hoge ogen.

Aan de top van de Mozarthitlijst staat nog steeds 's mans concerto voor klarinet en orkest (KV 622), volgens De Vos na al die jaren onverminderd het gevolg van de film Out of Africa uit 1985, een film die überhaupt rijkelijk uit het Mozartrepertoire putte.

"De vergelijking met 1991, toen Mozarts overlijden werd herdacht, gaat niet echt op", meent De Vos. "Het voornaamste verschilpunt is dat veel muziekliefhebbers toen hun platen- voor een cd-collectie verruilden en dat speciale effect zullen we nu uiteraard niet meemaken."

De Antwerpse Media Marktvestiging heeft na het voorbije weekend zowaar "niets meer van Mozart in stock". "Gelukkig zijn ze de rekken vandaag al opnieuw aan het vullen", lacht verkoper Alain. "We werden echt wel verwend door grote klassieke maatschappijen als Deutsche Grammophon Gesellschaft, die ons de voorbije weken keurig van de juiste Mozartuitvoeringen voorzagen."

Stellen dat Mozart voor de verkoopcijfers van Media Markt van groot belang zou zijn, is alleszins overdreven, maar negeren doet de winkelketen het Oostenrijkse genie nu ook weer niet. "We gaan mee met de flow", klinkt het. "De componist is van aanvullend belang voor ons, omdat we ons aanbod zo ruim mogelijk proberen te houden: kwaliteitsvol en toch goedkoop, weet je wel."

En net als alle collega-verkopers bleef ook Alain gespaard van vage vragen 'naar muziek van hoe heet die vent ook weer?. "Ook ons publiek weet heus wel dat Wolfgang Amadeus Mozart en - bijna - niemand anders dit jaar jarig is."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234