Zaterdag 27/02/2021

BouwwerfAmerika

De ASCE geeft elke vier jaar een rapport met schoolgraden voor de verschillende infrastructuuronderdelen. Allemaal zakten ze in 2009, met een gemiddelde D-score. De oplossingen staan op papier maar door een gebrek aan investeringen zit het aantal concrete projecten ook nu nog maar in de ontwerpfase, zoals de Californische hst-lijn.

50 miljard dollar voor transportproblemen Verenigde Staten vormt slechts druppel op hete plaat

Door het Congres 50 miljard dollar (ruim 39 miljard euro) te vragen voor investeringen in 240.000 kilometer wegen, 6.400 kilometer spoorwegen en 240 kilometer start- en landingsbanen wil president Barack Obama de VS omtoveren in een bouwwerf. Zo worden niet alleen tienduizenden banen geschapen, maar wordt ook de strijd aangebonden met een

urgent probleem waarvan het Witte Huis nu nog maar een peulschil aanpakt. Volgens de American Society of Civil Engineers (ASCE) heeft Amerika’s verouderde infrastructuur de komende vijf jaar nood aan liefst 2,2 biljoen dollar aan investeringen. Een stand van zaken vanop de belangrijkste bouwwerven.

De autowegen: score D-

Totale investeringsnoden komende 5 jaar: 930 miljard dollar

Geschatte uitgaven: 380,5 miljard dollar

Tekort: 549,5 miljard dollar

Huidige toestand

Ooit het geesteskind van president Dwight D. Eisenhower (1953-1961) en het grootste na-oorlogse project in de VS, bevinden de Interstates en andere nationale autowegen zich vandaag in barslechte staat. 33 procent van Amerika’s belangrijkste autowegen is in slechte of gemiddelde toestand en het verkeer stropt in files op 36 procent van de belangrijkste stedelijke autowegen. Alle Amerikanen samen brengen jaarlijks 4,2 miljard uur door in files, wat de economie 78,2 miljard dollar per jaar kost of 710 dollar per chauffeur. Ongevallen kosten jaarlijks niet alleen aan een 40.000-tal chauffeurs het leven, ze verwonden ook 2,4 miljoen mensen. In één op de drie ongevallen is de slechte staat van de weg een betekenisvolle factor. De slechte staat van de wegen kost de chauffeurs jaarlijks 67 miljard dollar, of 333 dollar per chauffeur. Ongevallen kosten de VS-economie jaarlijks 230 miljard dollar, of 819 dollar per inwoner.

Wat is er nodig?

“De uitdagingen die onze autowegeninfrastructuur opleggen, vereisen een grote toename van kapitaalsinvesteringen van alle overheidsniveaus en andere bronnen”, waarschuwt de vereniging van burgerlijke ingenieurs ASCE.

“Zo niet zal onze overladen infrastructuur het vrachtvervoer vertragen, voor onvoorspelbaarheid van de aanvoerketen zorgen, de concurrentiekracht van VS-bedrijven verminderen en de kost van consumentengoederen verhogen.”

Concrete projecten

De oorspronkelijke architectuur van verkeerswisselaars is niet langer compatibel met de huidige verkeersstroom. Daarom is de vernieuwing van de ‘Interchanges’ een prioriteit.

Een belangrijke bouwwerf is de investering van 810 miljoen dollar in de Marquette Interchange in Milwaukee (Wisconsin), die vandaag 300.000 wagens per dag slikt, waarvan er dagelijks drie botsen, en die de toegangsweg vormt voor 37 procent van de jobs in de staat.

De spoorwegen: score C-

Totale investeringsnoden komende 5 jaar: 63 miljard dollar

Geschatte uitgaven: 51,3 miljard dollar

Tekort:11,7 miljard dollar

Huidige toestand

De vraag naar treinverkeer, zowel voor passagiers als goederen, zit in de VS in de lift, maar het netwerk kan de groei niet aan. Europeanen die in de VS de trein nemen, wanen zich in een vervlogen tijdperk. Het land telt momenteel slechts één intercity-netwerk voor passagiers: Amtrak. Hun vervuilende dieseltreinen zijn erg verouderd. Er zijn ook veel vertragingen op knelpunten. Het grootste probleem is dat het goederenverkeer gebruik moet maken van hetzelfde netwerk. De trage, ellenlange goederentreinen hebben dikwijls voorrang vanwege hun belang voor de economie: 42 procent van alle intercity-vracht wordt via het spoor vervoerd, waaronder 70 procent van alle lokaal geproduceerde auto’s en 70 procent van de steenkool voor krachtcentrales.

Wat is er nodig?

Transporteconomen stellen voor om goederen- en passagiersverkeer zoveel mogelijk te splitsen. Waar het spoornetwerk voor goederenverkeer de komende jaren grondig gemoderniseerd moet worden, moet passagierstrafiek zoveel mogelijk afgeleid worden naar nieuwe hogesnelheidslijnen, die zowel de mobiliteit als de productiviteit van werknemers en -gevers ten goede zal komen, maar ook het milieu.

Concrete projecten

Er bestaan blauwdrukken om hst-lijnen in heel de VS uit te bouwen. Projecten krijgen concreet vorm in Florida, waar de hst-lijn tussen Tampa-Orlando-Miami in de pijplijn zit, en vooral in Californië. Gouverneur Arnold Schwarzenegger zette daar zijn schouders onder de hst-lijn Sacramento-San Diego, waarvan het belangrijkste traject San Francisco-Los Angeles met een snelheid van 350 kilometer per uur afgelegd zou kunnen worden in 2 uur en 38 minuten. Met de wagen duurt dat nu een vijftal uur.

De luchthavens: score D

Totale investeringsnoden komende 5 jaar: 87 miljard dollar

Geschatte uitgaven: 46,3 miljard dollar

Tekort: 40,7 miljard dollar

Huidige toestand

Ondanks de problemen van de VS-luchtvaartsector na de 9/11-aanslagen voorspellen de luchtvaartautoriteiten een jaarlijkse groei van 3 procent.

De reiziger kijkt echter aan tegen toenemende vertragingen vanwege de verouderde infrastructuur op de 3.356 publieke luchthavens en bij de luchtverkeersleiding. Gemiddeld vloog volgens het Bureau of Transportation Statistics tussen juni 2003 en juni 2010 slechts 77 procent van de vliegtuigen op tijd. 7,5 procent van de vertragingen was te wijten aan de luchtverkeersleiding.

Wat is er nodig?

Een modernisering van start- en landingsbanen en van de luchtverkeersleiding.

Concrete projecten

President Obama kondigde investeringen aan in de modernisering van runways en het NextGen-luchtverkeersleidingssysteem, dat hoofdzakelijk zal werken met accurate satellietgeleiding in plaats van de huidige radargrondstations.

De bruggen: score C

Totale investeringsnoden komende 5 jaar: 85 miljard dollar

Geschatte uitgaven: 52,5 miljard dollar

Tekort: 32,5 miljard dollar

Huidige toestand

Meer dan 26 procent van de geschatte 600.000 bruggen kennen ‘structurele tekortkomingen’ of zijn ‘functioneel versleten’, waarschuwt de ASCE. Vooral in stedelijke gebieden is de situatie zorgelijk. Waar de meeste bruggen gebouwd zijn om 50 jaar mee te gaan, bedraagt hun gemiddelde leeftijd 43 jaar. Regelmatig vallen er al slachtoffers bij instortingen. In Minneapolis vielen in 2007 nog 13 doden en 145 gewonden toen een brug over de Mississippi in elkaar klapte.

Wat is er nodig?

Een jaarlijkse minimuminvestering van minstens 17 miljard dollar om de huidige bruggen te vervangen.

Concrete projecten

Er wordt nu slechts 10,5 miljard per jaar geïnvesteerd. Een voorbeeldproject van verandering is de nagelnieuwe Woodrow Wilson Bridge tussen Northern Virginia en Maryland. Met 2,4 miljard dollar wordt boven de Potomacrivier een van de grootste knelpunten aan de Oostkust verbreed en vernieuwd. De oude brug was in 1961 gebouwd om 75.000 wagens per dag te dragen maar was versleten omdat het verkeer aanzwelde tot 200.000 ritten per dag, waarvan 11 procent vrachtverkeer.

Elektriciteitsnetwerk: score D+

Totale investeringsnoden komende 5 jaar: 75 miljard dollar

Geschatte uitgaven: 45,5 miljard dollar

Tekort: 29,5 miljard dollar

Huidige toestand

De vraag naar elektriciteit steeg met 25 procent sinds 1990, maar de constructie van knooppunten verminderde met 30 procent. De huidige knooppunten zijn dan ook regelmatig overbelast, met black-outs tot gevolg. Volgens een recente schatting kostten elektriciteitsstoringen de VS-economie jaarlijks tussen 25 en 180 miljard dollar.

Wat is er nodig?

Nieuwe, intelligente, transmissieknooppunten. De investeringsnoden voor het elektriciteitsnetwerk kunnen tegen 2030 oplopen tot 1,5 à 2 biljoen dollar.

Het waternetwerk: score D-

Totale investeringsnoden komende 5 jaar: 255 miljard dollar

Geschatte uitgaven: 146,4 miljard dollar

Tekort: 108,6 miljard dollar

Huidige toestand

Drinkwaterleidingen en zuiveringsstations zijn hopeloos verouderd. De gevolgen zijn dramatisch: door lekkende pijpen gaat jaarlijks 26 miljard liter drinkwater verloren.

Wat is er nodig?

Geld. Om in regel te zijn met de wetgeving, die kwaliteitsstandaarden vastlegde, komt de VS jaarlijks 11 miljard dollar tekort om de installaties te vervangen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234