Zondag 29/03/2020

Mobiliteit

Bouwwerf Antwerpen start nu. En dit gaat er gebeuren

Een impressie van hoe Dok Zuid er zal uitzien. In Antwerpen staat echter nog veel meer op stapel.Beeld Eric de Mildt

Eind 2018, net op de valreep van deze legislatuur, moet de parkeerwoestijn van de Gedempte Zuiderdokken stilaan beginnen te veranderen in het park Dok Zuid. Maar het Antwerpse stadsbestuur heeft nog wel meer grote doelen waarmee het de kiezer over 2,5 jaar wil kunnen overtuigen.

1. Wegen- en andere werken

In maart starten de werken aan het Operaplein, knal in het hart van de stad. Die werf is het begin van een total heraanleg van de noordelijke Leien, die in 2020 opgeleverd moeten worden. Als alles goed gaat start volgend jaar de bouw van Oosterweel (zie volgend puntje), en worden onder meer ook nog de IJzerlaan, de Noordersingel, de Slachthuislaan, de Herentalsebaan en de Royersluis onder handen genomen. Tegelijkertijd worden ook de Kaaien volledig heraangelegd - een eerste stukje is eind dit jaar al aan de beurt - enkele wijken aangelegd en de Groenplaats ondergronds heringericht.

Met andere woorden, in Antwerpen starten volgende maand werken die de stad voor minstens vijf à zes jaar op stelten zullen zetten. De nachtmerrie van de stad is om een verkeersinfarct te krijgen zoals Gent dat kent. De bedoeling is om de verschillende zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen en duidelijk te communiceren hoe Antwerpen het best bereikbaar is. Daarvoor werkt de stad aan een eigen routeplanner en is nu al de website slimnaarantwerpen.be actief.

Al beseft schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) maar al te goed dat het een riskante onderneming blijft. "Op papier kan je alles plannen, maar ik weet dat er ons een erg moeilijke periode wacht. We zullen ons erdoor moeten slaan, er is geen andere optie."

2. Oosterweel

Het meest besproken project is uiteraard Oosterweel. In 2012 zei burgemeester Bart De Wever (N-VA) daarover dit: "We willen niet in 2018 naar de kiezer gaan zonder een oplossing die men aan het uitvoeren is. Anders is dat dodelijk, dan gaan we samen ten onder."

Bevoegd schepen Kennis is er nog steeds rotsvast van overtuigd dat de eerste spade volgend jaar in de grond gaat. Maar die beslissing ligt allesbehalve alleen in de handen van de stad. De voorbereidende werken zijn vorig jaar nochtans gestart, maar ondertussen lopen er wel procedures bij de Raad van State om de geplande ontsluiting van de ring stokken in de wielen te steken. Daardoor is de kans zeer waarschijnlijk dat het project vertraging op zal lopen. Kwatongen menen zelfs dat dat uitstel tot sint-juttemis zal duren.

3. Eco

Vanaf februari volgend jaar, een jaartje later dan gepland, mag u 't Stad niet meer in wanneer u met een erg vervuilende wagen rijdt. Een primeur in Vlaanderen. De stad wil zo de luchtvervuiling doen dalen en de levenskwaliteit doen stijgen. Oude dieselwagens en heel oude benzinewagens zullen beboet worden wanneer ze zich nog binnen de muren van de Antwerpse ring en op Linkeroever wagen. U bent dus gewaarschuwd.

Of ook niet, want volgens automobilistenvereniging VAB zal een heel beperkt aantal auto's hierdoor worden getroffen. In totaal zou het om ongeveer 560.000 wagens gaan, waarvan een groot deel nooit in Antwerpen komt. Of het effect op de luchtkwaliteit heel groot zal zijn, valt dus nog af te wachten.

Een ontwerptekening van de tunnels onder het Albertkanaal. Vooraan de bestaande spoorwegbrug. De andere, veel smallere, brug is de nieuwe fietsers- en voetgangersbrug van de IJzerlaan over het Albertkanaal.Beeld THV Rots

4. Kinderen

Tegen 2018 wil de stad dat er 33 opvangplaatsen zijn per 100 Antwerpse kinderen tussen de nul en drie jaar. Zo zou de stad voldoen aan de zogeheten Barcelona-norm. Begin dit jaar is daar nog 2,6 miljoen euro extra voor vrijgemaakt, want voorlopig zit de Antwerpse kinderopvang aan een dekkingsgraad van 28,6 procent in plaats van 33 procent. Er zijn met andere woorden voorlopig nog 1.064 plaatsen tekort. De stad verwacht wel dat het doel tegen eind 2018 gehaald zal zijn.

Om ieder kind ook de komende drie jaar een plek op school te garanderen, heeft de stad onlangs 18 miljoen euro extra uitgetrokken. De capaciteit uitbreiden op maat van de bevolkingsgroei blijft prioriteit nummer één. Daarvoor staan ook een vijftiental bouwprojecten in de steigers, de oplevering van de meeste is voorzien voor 2020.

5. Centen

Last but not least: het budget. Het stadsbestuur wil deze legislatuur absoluut afsluiten met een nul op het bord. De historische schuld van de stad, die in 2012 nog ongeveer 1,1 miljard euro bedroeg, moet helemaal weggewerkt zijn. Het stadsbestuur maakt zich sterk dat dat ook zal lukken. Is dat het geval, dan kan burgemeester Bart De Wever (N-VA) zich niet alleen presenteren als degene die de rommel van de socialisten heeft opgekuist, zoals hij graag zegt, maar kan hij zich bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen ook als verantwoordelijke huisvader presenteren aan zijn huisgenoten, de Antwerpenaars.

Het bovengrondse operaplein.Beeld Manuel de Sola Morales
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234