Dinsdag 22/06/2021

Sociale media

Bots vervangen celebs op sociale media

Rapper Snoop Dogg, zangeres en actrice Christina Milian, rapper 50 Cent, zanger van Maroon 5 Adam Levine en Steven Tyler van Aerosmith laten hun chatbots met hun fans praten. Beeld dm
Rapper Snoop Dogg, zangeres en actrice Christina Milian, rapper 50 Cent, zanger van Maroon 5 Adam Levine en Steven Tyler van Aerosmith laten hun chatbots met hun fans praten.Beeld dm

Celebrity's gebruiken al jaren sociale media om met hun bewonderaars te praten. Sinds kort laten sommige sterren zich volledig vervangen door chatbots voor hun online communicatie. Die sturen nieuws, maken reclame en testen zelfs nieuw materiaal.

Als je contact legt met Maroon 5 op Messenger, de chatapp van Facebook, licht een tekstballon op. "Hallo", zegt die. "Ik ben de bot van Maroon 5. Wil je de eerste zijn om te vernemen wanneer we nieuwe muziek uitbrengen?" De chatbot stuurt daarna een reeks meerkeuzevragen. Die brengt de fan op een pad bezaaid met emoji en videoclips .

Ook andere groepen als 50 Cent, Aerosmith, Snoop Dogg en Kiss besteden hun communicatie graag uit aan chatbots op Facebook Messenger. Zo verdwijnt de persoonlijke inbreng van de idolen uit hun communicatiestrategie op sociale media. Maar de kunstmatige intelligentie kan in een handomdraai een lawine aan verzoeken verwerken. Iets waar een mens zeeën van tijd voor nodig heeft.

De chatbox licht een tip van de sluier over de waarschijnlijke toekomst van de muziekindustrie. Nu al wordt volop geëxperimenteerd met virtualrealityconcerten, playlistalgoritmes en virtuele assistenten zoals Amazon Alexa. Dat zegt Cortney Harding, consultant voor muziektechnologiefirma's en schrijver van How We'll Listen Next: The Future of Music from Streaming to Virtual Reality. "Naarmate artificiële intelligentie zich verder ontwikkelt, zullen we alsmaar meer in een mengwereld terechtkomen. Daarin kun je bijvoorbeeld een hologram van je favoriete artiest oproepen en een 'echt gesprek' voeren met de kunstmatige versie van die persoon."

De chatbottechnologie werd ontwikkeld door Octane AI, dat vorig jaar werd opgericht. De start-up is een van een handvol bedrijfjes die programma's schrijven op maat van de entertainmentindustrie. Matt Schlicht, CEO van Octane AI, stelt dat Messenger, met een miljard gebruikers, simpelweg te groot was om te worden genegeerd door celebrity's.

Schlichts bedrijf moet hen helpen om de chatapp op de best mogelijke manier te gebruiken. "Op dit moment is er nog wat scepsis", zegt hij. "Maar als je kijkt naar de gegevens, is het niet zo gek om te geloven dat de chatbots het belangrijkste distributiekanaal worden."

Sinds april vorig jaar gaat het hard voor Octane Al. Die maand bood Facebook ontwikkelaars de mogelijkheid aan om bots te ontwikkelen op Messenger. Via de chatapp kon dan informatie naar een grote groep worden gestuurd. Dat loste meteen een frustrerend probleem op voor veel artiesten en marketeers. Door het groter wordende nieuwsaanbod op Facebook werd het namelijk alsmaar moeilijker om volgers te bereiken.

Chris Mortimer, hoofd digitale marketing bij Interscope, zegt dat Messenger zo een cruciale manier werd om bij de fans te geraken. "De inbox van Facebook Messenger is wat de e-mailbox was voordat de spammers het overnamen."

Fans klikken meer

De sociale interactie met fans is bewust eenvoudig. De antwoorden mogen dan wel voorgeprogrammeerd zijn, toch kunnen de chatbots menselijke persoonlijkheid overbrengen. Dat meent Christina Milian, een zangeres en actrice die de technologie in een prille fase omarmde. Zij is medeoprichter van Persona Technologies, een concurrent van Octane. "Ik heb althans het gevoel dat het persoonlijk is", zegt ze over haar eigen chatbot.

Milian is naar eigen zeggen nog altijd verbaasd over de intelligentie van de robot. "Als ik communiceer met mijn eigen chatbot, zie ik soms dingen waarvan ik denk: 'Zo ben ik echt helemaal.' Het zijn mijn woorden, zo praat ik." Niet alle bots benaderen de menselijke taalvaardigheid even goed. De kunstmatige intelligentie die Aerosmith moet vervangen bijvoorbeeld, beantwoordt zowat elke vraag met 'Rock on'.

Volgens Octane AI is het reactiepercentage extreem hoog. Als de bots een nieuw bericht versturen, opent 50 tot 75 procent van de volgers de boodschap en klikken ze binnen tien minuten een link aan. Christina Milian meldt dat haar chatbot, sinds die in oktober vorig jaar werd geactiveerd, al zo'n twee miljoen mensen naar haar Messenger-account heeft kunnen lokken.

Maroon 5 demonstreerde de waarde van de chatbot voor commercieel onderzoek. In februari, een dag voor de lancering van hun single 'Cold', stuurde de band een tien seconden durende clip van de song naar de chatbotabonnees. Binnen 24 uur stuurden de fans 100.000 berichten naar de bot en werd de clip massaal gedeeld via sociale media. "In een vingerknip heb je een ijzersterke sentimentenanalyse", zegt Ben Parr, chief marketing officer van Octane AI.

Moeizaam succes

De technologie doet het mogelijk goed in de muziekindustrie omdat het om een relatief nieuw gegeven gaat. De populariteit van de chatbots bij muzikanten is nu een feit, maar die kwam traag op gang. Op een conferentie in september 2016 noemde een topman bij Facebook de technologie nog 'overhypet', en stelde hij dat de vroege versies allesbehalve indrukwekkend waren.

Bots genoten lang een negatieve reputatie in de muziekwereld. Ze werden jarenlang ingezet door ticketzwendelaars. Zij maakten nepaccounts aan op sociale media om tickets te bestellen en aan hogere prijzen door te verkopen. Het ging zelfs zo ver dat Barack Obama in zijn tijd als president een verbod bekrachtigde op het gebruik van robots bij de ticketverkoop.

"Ik haat het woord bot", zegt Josh Bocanegra, de CEO van Persona, die de firma samen met Milian oprichtte. "Bots zijn nooit met iets positiefs geassocieerd." Bocanegra stapte vorig jaar in de business nadat hij een Selena Gomez-bot had gemaakt om zijn dochter een plezier te doen. Persona maakt chatbots voor klanten zoals Snoop Dogg. Hij heeft er ook een voor Christian Grey, het personage uit 50 Shades Darker. Zijn kunstmatige versie deelt zijn fans mee dat als hij hen niet kan vertrouwen, I'll have no choice but to spank you. Een basisbot kopen kan volgens Bocanegra vanaf 2.500 dollar (2.343 euro), plus onderhoudskosten.

Octane AI stelt de chatboxtechnologie gratis ter beschikking. De firma teert momenteel op de 1,6 miljoen dollar (iets minder dan anderhalf miljoen euro) aan kapitaal dat het ophaalde bij investeerders. Binnenkort lanceert de start-up nieuwe technologie, om meer investeerders aan te trekken. Wat precies, is nog niet bekend.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234