Donderdag 20/02/2020

Verenigd Koninkrijk

Boris Johnson wil megaproject realiseren: een brug tussen Schotland en Noord-Ierland

De Britse premier Boris Johnson wil een brug bouwen tussen Noord-Ierland en Schotland.Beeld REUTERS

Boris Johnson wil een megaproject realiseren. De Britse premier wil een brug bouwen tussen Noord-Ierland en Schotland om het Verenigd Koninkrijk meer aan elkaar te hechten. Toch krijgt hij vooral kritiek.

Een 34 kilometer lange brug tussen Schotland en Noord-Ierland die lijkt op de Öresund-brug tussen Denemarken en Zweden: dat is het plan van de Britse regering. Momenteel liggen twee opties op tafel: een brug tussen het Schotse Mull of Kintyre en het Noord-Ierse Torr Head, of een brug tussen Portpatrick (Schotland) en Larne (Noord-Ierland). Die tweede krijgt volgens Britse media de voorkeur.

Wachten op Godot

Maar niet iedereen is te vinden voor het megaproject. De Britten zijn namelijk Johnsons plannen voor de Londense Garden Bridge uit 2014 nog niet vergeten. Toen was hij nog burgemeester van de stad en liet hij het land 53 miljoen pond (62 miljoen euro) pompen in het project, waarvan 43 miljoen pond (50 miljoen euro) overheidsgeld. Maar “het drijvend paradijs vol bloemen en bomen” kwam er niet. In 2017 werden de plannen, samen met het overheidsgeld van de Britten, overboord gegooid.

En dat is niet het enige project van Boris Johnson dat op niets uitdraaide. Zo wou hij een eilandluchthaven laten bouwen op de monding van de Thames. Dat project werd nooit door de luchthavencommissie goedgekeurd.

‘This is a really stupid plan’

Ondertussen onderzoeken regeringsambtenaren de haalbaarheid van de twee mogelijke bruggen die Schotland en Noord-Ierland moeten verbinden. Maar critici vinden het plan vooral geldverspilling en zijn bang dat het mislukt, net als de Garden Bridge. De Britse pers is dan ook niet mals. “The joke is on us”, klinkt het bij de Britse New Statesman. “Hou me tegen als je denkt dat je dit eerder hebt gehoord, maar Boris Johnson wil een brug bouwen. Maar betekent dat dat die brug er effectief komt? Nee. Ik ben ervan overtuigd dat de brug nooit, maar dan ook nooit gebouwd zal worden.”

Daarnaast lijkt de bouw van zo’n brug een overbodige uitgave. “Je verbindt twee gebieden die al fatsoenlijke transportverbindingen hebben. Het is niet duidelijk voor wie de brug gemaakt zou worden.”

En ook ingenieurs zijn moeilijk te overtuigen. De diepe en stormachtige Ierse Zee overbruggen is een moeilijke klus, zo blijkt. Niet alleen de afstand, maar ook de diepte van de zee, zo’n 300 meter, en de duizenden niet-ontplofte bommen die na de Tweede Wereldoorlog door het Britse Ministerie van Defensie zijn gedumpt, vormen een risico.

‘Build bridges, not walls’

“De twee landen geestelijk meer met het Verenigd Koninkrijk verbinden, is wellicht de opzet van Johnson”, klinkt het bij The Guardian. “Maar het principe build bridges, not walls mag Johnson wat minder serieus nemen. Het is niet de geografie, maar de politiek van de brexit die Groot-Brittannië uit elkaar trekt. En een brug zal dat niet oplossen.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234