Woensdag 28/10/2020

Bootsy Collins in de AB: Funk met een kosmische cartoon ***

William "Bootsy" Collins.Beeld Alex Vanhee

"Ladies and gentlemen, the mothership has landed!" Bootsy Collins, de grootmeester van de funk, liet zich in de AB omringen door een dertienkoppige band in astronautenpak. Maar hoewel het publiek lustig zijn boot(s)y shakete, dobberde de aanvoerder van The Mothership soms wat doelloos rond in de ruimte.

William "Bootsy" Collins was nauwelijks 17 jaar oud, toen hij debuteerde in de band van James Brown. Dit wonderkind van de funk, gezegend met een kosmisch talent, stond mee aan de wieg van hits als 'Get On Up (I'm Feeling Like A) Sex Machine' en dicteerde later mee het geluid van George Clinton. Alle macht aan de verbeelding, leek zijn officieuze slagzin naast het legendarische 'One Nation Under A Groove'.

Op die manier toonde hij zich doorheen de jaren niet alleen The P-Master of the Universe, maar brandde hij zich ook op je netvlies als een vrolijk gestoorde cartoon. In die laatste gedaante verscheen Bootsy Collins ook weer in de AB. Onnozele bril, opzichtig glitterpak, hoge hoed en vergezeld van een stervormige basgitaar. Die leek helaas meestal niets meer dan een accessoire.

Van zijn hyperkinetisch hamerende basspel, dat de geschiedenis van de funk en de rockgeschiedenis hertekende, mocht je alleszins maar sporadisch getuige zijn. Eén van zijn handlangers kreeg zelfs een meer prominente rol op de vier snaren dan zijn eigen broodheer. Bootsy gaf namelijk de voorkeur aan publieksspelletjes waarbij hij druk gesticuleerde, of het podium kamerbreed grijnzend verkende.

Maar het publiek gaf kennelijk geen funk om de luilekkere aanpak van Bootsy Collins. Diens Funk Unity-groep ving zijn schamele input dan ook verrassend goed op. Méér nog: het funkfeestje leek pas echt goed los te barsten toen de funky bassist even de coulissen opzocht, en 'Groove is in the Heart' van Deee-Lite werd ingezet. Even later flirtte de saxofonist dan weer met 'Miss You' van de Rolling Stones. En ook 'Don't Take My Funk Away', dat oorspronkelijk door Bootsy's oudere broer Catfish Collins en Bobby Womack het collectieve geheugen werd ingestuurd, ontpopte zich tot een festief hoogtepunt.

Naast Catfish werd ook George Clinton van Parliament-Funkadelic bedacht met een ode, en hield de groep - alweer zonder Bootsy - een eerbetoon aan Buddy Miles met 'Them Changes'.

Daarna volgde pas het onbetwiste hoogtepunt van de avond, waarbij Collins opmerkelijk genoeg alwéér schitterde door afwezigheid. In de Parliament-song 'Flash Light' bewees de funkkliek haar eigen virtuositeit, met een heerlijke bassolo en een straffe drumbreak. "Keeping it on the one" werd daarbij en passant als leuze afgedwongen. Nogal wat mantra's werden trouwens de funky ruimte ingeslenterd: van Bootsy leerden we ad nauseam dat "funk is making something out of nothing". Verder klonk het nog tot in den treuren "make my funk the p-funk", of scandeerde het publiek zo'n elfendertig keer "I don't give a funk".

Dat leek ook Collins te denken, die een knipperlichtrelatie met het podium onderhield. In de laatste rechte lijn kwam hij uiteindelijk met een lichtgevende basgitaar op, en rekende hij voornamelijk op uw sympathie in een Anderlecht-voetbalshirt waarmee hij door het publiek ging struinen. Dan pas begon het pas te ons dagen: eigenlijk draaide de show helemaal niet rond deze legende.

Hooguit om een feestje waarin het condens in dikke druppels op het plafond en de relingen moest verschijnen. In dat licht: opzet geslaagd. Tegen het eind van de show rook de AB zelfs een tikkeltje funky.

Dat feestje belette helaas niet dat de 62-jarige funkateer méér als mascotte leek te worden opgevoerd, en soms zelfs een overbodige indruk maakte. Goed, hij speelde een onaards lekker mopje bas in 'I'd Rather Be With You' - waarin zijn zinderende noten zo diep en vet klonken dat ze zich door je ingewanden leken te boren.

Maar eigenlijk toonde deze grootmeester zich meer stripfiguur dan legende.

Of zou hij dat zelf on-the-one afwimpelen als een "Pinocchio Theory"?

Ach, who gives a funk? Vet feestje.

Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234