Woensdag 20/10/2021

Boon (1)

In reactie op de beslissing van Antwerps député Ludo Helsen (CD&V) om de tentoonstelling met Boons Fenomenale Feminateek te schrappen, bereikten tientallen lezersbrieven de redactie. Hieronder een selectie.

In mei vorig jaar uitte de Antwerpse cultuurschepen Philip Heylen kritiek op de tentoonstelling van Paul McCarthy in het Middelheim, omdat voor hem 'een deel van het werk niet door de beugel kon'. Je kon je toen afvragen of het wel opportuun was die bezwaren ter sprake te brengen in de openingsspeech van de expo zelf, en of daarmee wellicht een intimiderend effect beoogd werd op de Middelheimdirecteur. Maar behalve Heylen tekende niemand protest aan, en de werken van Paul McCarthy werden ongemoeid gelaten, zowel in het Middelheim als in het Gentse S.M.A.K., waar ze nog altijd te zien zijn.

Provinciedeputé Ludo Helsen pakt het anders aan. Lang voor de opening van de Feminateekexpo heeft hij al met directeur Christoph Ruys bedisseld dat hij persoonlijk komt ingrijpen bij de opbouw van de tentoonstelling, "want u weet ook dat Boon soms in een richting ging die vandaag wenkbrauwen zou doen fronsen".

In plaats van alle 22.400 foto's te exposeren, zoals de bedoeling van het FotoMuseum was, zouden het er dus een paar minder worden, al naargelang de pedofiele inzichten van de provinciedeputé. Voor een museum is dit de geijkte formule om zich belachelijk te maken, en directeur Ruys opteerde dus gauw voor algehele annulatie. Waarop Helsen doodleuk: "Oei, ik wist niet dat de tentoonstelling al was aangekondigd. Het is natuurlijk jammer dat dit gebeurt voor de bevoegde overheid haar goedkeuring heeft gegeven aan de programma's van de provinciale musea."

In die omstandigheden kun je het best voor de vlucht vooruit kiezen, of je wordt nog voor censor en moraalridder uitgemaakt. Dan zeg je maar dat het artistieke niveau van de Feminateek te laag is. Als vooruitziende burgervader wil deputé Helsen het publiek een te grote ontgoocheling besparen: "Ik weet niet of u alle foto's al gezien hebt, vaak zijn het maar wat krantenknipsels of zo. Ik heb thuis nog een verzameling plaatjes van sjotters en wielrenners. Die toon ik ook niet in het museum."

En inderdaad: Boon hield zich niet bezig met het 'artistiek verantwoord bloot' waar Helsen an droomt, maar richtte zijn blikken (en commentaren) vooral op verschijningsvormen en poses die hij aantrof in Amerikaanse nudistenmagazines, Franse boulevardbladen en onze eigen Piccolo en De Lach - beelden die in het niets verzinken bij wat onze jeugd nu van het internet plukt, maar die 50 jaar later nog altijd ongeschikt worden bevonden voor een museaal overzicht. Dank u, Ludo Helsen! Goed bezig!

Paul Ilegems (via e-mail)

Boon (2)

"Politiek moet zich bezighouden met orde, kunstenaars moeten zich bezighouden met chaos." Een dag na de Machiavelli-lezing van Ivo Van Hove vernemen we dat de Antwerpse CD&V'er Ludo Helsen Boons Feminateektentoonstelling "niet opportuun" vindt. Schandalig dat de politiek zich weer zo met kunst inlaat. Minstens even zwak van een museumdirecteur dat hij zich blijkbaar zo snel laat ompraten. Wedden dat Helsen dertig jaar geleden wel stiekem Mieke Maaike gelezen heeft!

Arto Van Bauwel, Deurne

Boon (3)

Ludo Helsen ontkent niet dat de Fenomenale Feminateek als document en achtergrondmateriaal bij schrijver en 'viezen tist' Louis Paul Boon zijn waarde heeft: hij zou het dan ook logischer vinden om dit in een literair museum te tonen (DM, 31/1). Het is godgeklaagd dat het Antwerpse FotoMuseum een expo schrapt omdat sommigen zich misschien op de pik getrapt zullen voelen bij deze foto's. Niet getreurd: trek met de Feminateek enkele straten verder en laat het Letterenhuis bewijzen dat ze wél kloten aan hun lijf hebben. Stel die foto's daar tentoon en laat zien hoe ze bijgedragen hebben tot Mieke Maaike's obscene jeugd en ander fraais. En laat al wie dat wil via foto's en boekfragmenten kennismaken met natte grotjes en prille borstjes en andere details van een jong meisjeslichaam. Wie het niet zien of horen wil, die blijft gewoon weg. Zo simpel is dat.

Pierre Brewee, Gent

Boon (4)

Arm, bekrompen, kleinburgerlijk Vlaanderen, of kan ik me beperken tot de Kempen? Allerlei drogredenen zoeken om de echte reden - zogezegd pure porno en ongeschikt voor jonge Vlaamse oogjes - te verdoezelen. Of zit ook het socialisme en het antiklerikale Ludo Helsen dwars? Toegegeven, de seksuele appetijt van Boon is legendarisch. Maar... is daar iets mis mee? Laat de Antwerpenaar zelf beoordelen of de Feminateek de moeite is. Ook Hugo Claus en Paul Van Ostaijen waren en zijn mannen met een gezond libido, wat ook blijkt uit hun beeldend werk. Alleen kun je er bij hen naast kijken en bij Boon niet: het was een existentieel onderdeel van hem. In het Parijse Gare d'Orsay hangt L'origine du monde, een close-up van een venusheuvel met een ouderwets weelderige bos schaamhaar. Daar passeren ook kinderen, veel meer dan in het Antwerpse FotoMuseum.

Magdalena Van Gool, Lier

Boon (5)

(...) De puriteinen en kwezels zijn terug. Vroeger A. Colen bij VB, nu blijkbaar ook bij CD&V.

Luc Van Geel, Antwerpen

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234