Bontfederatie: "Op verantwoorde manier voor bont kiezen"
Volgens de Belgische Bontfederatie is het voor consumenten wel degelijk mogelijk om op een verantwoorde manier voor bont te kiezen. De organisatie reageert daarmee op de affichecampagne tegen bont, die gisteren door dierenrechtenorganisatie Gaia gelanceerd werd.
"Het is jammer dat de consument een schuldgevoel wordt aangepraat, omdat hij bewust kiest voor het dragen van bont", zegt Isolde Delanghe van de Belgische Bontfederatie. "In tegenstelling tot wat deze dierenrechtenorganisatie beweert, kiezen consumenten bewust voor echt bont. Het is gelijkaardig aan kiezen voor echt leder - dat immers pels is zonder haar - of voor het eten van vlees."
Origin Assured-label
De organisatie wijst ook op het bestaan van het Origin Assured-label, dat de consument de zekerheid moet bieden dat de pels afkomstig is van een land waar er wetgevingen gelden voor de productie van bont. "Op deze manier is het voor de consument ook mogelijk om op een duidelijke, verantwoorde manier voor bont te kiezen", luidt het.
Enquête
Tot slot zegt de federatie dat de beweringen van Gaia niet stroken met het algemene denkbeeld van de Belgische bevolking. Uit een enquête die Ipsos eind 2010 uitvoerde in opdracht van de Europese federatie voor pelsdierhouders, blijkt volgens de bontfederatie dat 49 procent van de Belgen van mening is dat de pelsdierhouderij, gebonden aan strikte regels, toegelaten moet blijven in Europa. (belga/tma)