Woensdag 25/05/2022

Bolkesteinrichtlijn, versie 2006

De oorspronkelijke richtlijn zou leiden tot misverstanden, misbruiken en concurrentievervalsing

Karel Van Eetvelt

is blij met de Europese richtlijn voor vrij verkeer van diensten

Na jarenlang gelobby is de kogel door de kerk. De Europese richtlijn voor vrij verkeer van diensten is goedgekeurd door het Europees Parlement. De Europese Commissie lanceerde haar voorstel in januari 2004. De noodzaak voor een Europees initiatief voor de dienstensector werd toen al algemeen erkend. In vergelijking met het grote volume aan grensoverschrijdende handel in goederen allerhande verzinkt de transnationale dienstverlening binnen Europa in het niets.

Maatregelen op Europees niveau drongen zich op. Maar de oplossing lag allerminst in de Bolkesteinrichtlijn. Om tot de uiteindelijke versie te komen onderging die oorspronkelijke richtlijn daarom heel wat meer dan enkele retouches.

Om te beginnen werd het basisprincipe van het 'oorspronglandbeginsel' zonder meer omgegooid. Dat was nodig. Neem een grote werf in Brussel. In de oorspronkelijke versie van de richtlijn zou de Poolse loodgieter op de werf werken volgens de in Polen geldende wetgeving. De Poolse inspectiediensten zouden die loodgieter hier moeten controleren op de naleving van de Poolse wetten. De Belgische loodgieter zou werken volgens de Belgische wetgeving. De inspectiediensten zouden elkaar voor de voeten lopen, als ze al de moeite zouden nemen werven in Brussel te komen controleren.

Die voorstelling van de feiten maakt duidelijk dat de Bolkesteinrichtlijn zou leiden tot misverstanden, misbruiken en concurrentievervalsing. De nationale wetgevingen zijn onvoldoende op elkaar afgestemd, de samenwerking tussen controlediensten is onvoldoende uitgebouwd om daaraan het hoofd te bieden. Wat in Polen of Spanje kan, is in België misschien onmogelijk en vice versa. Moest het kind daarom met het badwater worden weggegooid? Neen, maar het moest grondig worden gewassen.

De goedgekeurde dienstenrichtlijn laat de landen van bestemming toe te controleren of de buitenlandse dienstverleners zich houden aan de wetten van het land waar ze hun diensten verlenen. Zo moet het. Belgische inspectiediensten moeten controleren of wie in België werkt zich aan de Belgische wetgeving houdt. De dienstenrichtlijn houdt ook rekening met het specifieke karakter van de vrije beroepen. De richtlijn geldt niet voor notarissen, deurwaarders, advocaten, geneesheren en apothekers. Alle andere vrije beroepen genieten van bepalingen waardoor hun eigenheid niet in het gedrang komt.

Er is ook een evenwicht gevonden. Enerzijds vervalt veel papierwerk, waardoor ook de 24 miljoen kmo's in Europa vlot toegang krijgen tot de Europese dienstenmarkt. Anderzijds vrijwaart de richtlijn de volksgezondheid, openbare orde en veiligheid. Want het wegnemen van een aantal administratieve verplichtingen mag niet uitmonden in de uitholling van de nationale wetgevingen. Denk aan het in België geldende verbod tot verkoop met verlies en de Belgische wetgeving op de vestiging van grote handelsoppervlakten. De richtlijn respecteert ook het in België geldende arbeidsrecht.

Nu de richtlijn is goedgekeurd begint het echte werk voor de Europese deelstaten. Een doorgedreven administratieve samenwerking tussen de verschillende lidstaten moet zorgen voor een meer sluitende aanpak van 'valse zelfstandigen' en zwartwerk, de afdwingbaarheid daarvan bij het Europees Hof zal laksheid moeten voorkomen. Dankzij die ingebouwde controlesystemen moet België malafide ondernemers en concurrentieverstorende handelspraktijken uit andere Europese lidstaten kunnen uitsluiten. De basis voor een echt geharmoniseerde eenheidsmarkt voor diensten is daarmee gelegd. In de toekomst moet echter ook werk worden gemaakt van een harmonisering op sociaal, fiscaal en loonkostenvlak. Maar nu moet de Europese richtlijn eerst omgezet worden in Belgisch recht, in overleg met alle betrokken actoren. De resultaten ervan op het terrein moeten snel worden geëvalueerd. Het succes van de richtlijn zal echter vooral afhangen van de mate waarin dienstverleners én inspectiediensten in de verschillende lidstaten met gelijke wapens strijden.

Karel Van Eetvelt is gedelegeerd bestuurder van Unizo, de Unie van Zelfstandige Ondernemers.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234