Donderdag 09/04/2020

Economie

Bol.com wil ook kleding verkopen

Sorteercentrum van Bol.com in het Nederlandse Waalwijk. Beeld ANP

De Nederlandse webwinkel Bol.com gaat vanaf volgend jaar ook kleding verkopen. Volgens ‘Het Financieele Dagblad’ voert de webshop gesprekken met merken als G-Star en Tommy Hilfiger. Op die manier wil Bol.com sterker staan tegenover Amazon, dat binnenkort naar Nederland komt.

Luiers, televisies, kattenvoeding, likeur, motorolie, oogdruppels, friteuses, 24 karaat vibrators … Op Bol.com kan u heel veel kopen. Maar de online meest verkochte online productgroep, kleding? Dat aanbod beperkt zich tot skipakken, sportschoenen en jurkjes van prinses Elsa. Volgens de Nederlandse krant ‘Het Financieele Dagblad’ komt daar binnenkort verandering in: Bol.com gaat ook modekleding verkopen. Het zou daarvoor in gesprek zijn met merken als Tommy Hilfiger en G-Star. In januari zou er een grote aankondiging komen. Bol.com bevestigt noch ontkent het nieuws, maar noemt een uitbreiding op het vlak van kleding ‘logisch’.

Meer dan een poging om nog groter te worden is het vooral een defensieve zet, uit schrik voor de komst van die echt grote speler: Amazon. Het Amerikaanse e-commercebedrijf heeft al een Nederlandse site waarop het boeken aan de man brengt, maar zou volgend jaar een algemene webshop in Nederland willen beginnen. Met dus onder meer kleding. En dus kan Bol.com niet achterblijven, zelfs al presenteert het zich zo veel mogelijk als een platform waar verkopers op terecht kunnen, terwijl modelabels net de logistiek uit handen willen geven. Daarom zou retailexpert Jorg Snoeck (RetailDetail) niet schrikken mocht Bol.com het noodlijdende Wehkamp overnemen. “Online fashion is een specialiteit op zich, dus het zou niet vreemd zijn mocht daarvoor de ervaring van Wehkamp ingeschakeld worden.”

Pashokjes in supermarkten

Over de moordende concurrentie voor fysieke winkels wordt vaak gesproken, maar ook de internetwinkels onderling zijn niet lief voor elkaar. Naast Amazon en Bol.com staat ook Zalando tussen de favoriete pagina’s van veel shoplustigen. En dan is er ook nog eens het Chinese AliExpress. Toch is Bol.com niet bij voorbaat kansloos. “Amazon mag dan wel een bedrijf zijn dat geen winst hoeft te maken en dat in Duitsland al vier keer zo groot is als zijn dichtste achtervolger, Ahold Delhaize (het moederbedrijf van Bol.com; red.) heeft het voordeel dat het veel fysieke winkels heeft. Klanten kunnen hun pakjes makkelijk afhalen in de Delhaize of Albert Heijn om de hoek. Het zou me daarom niet verbazen dat er op termijn pashokjes in supermarkten komen, zodat mensen hun aankoop meteen kunnen passen. Dat zou het aantal kostelijke retours ook kunnen beperken.”

Voor lokale retailers en zelfstandigen zal het er niet makkelijker op worden. Zeker omdat webshopgigant Amazon voor de deur staat. “Begin volgend jaar is het zover. Officieel zal dat een Nederlandse website worden, maar elke Vlaming zal daar ook gaan rondneuzen. Net zoals elke Waal nu al dingen besteld via Amazon.fr.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234