Woensdag 23/10/2019

Verkoop alcohol

Bol.com levert nu ook alcohol aan huis. "Ergerlijk én zorgelijk", reageren verslavingsexperts

Wie naar de site van bol.com surft, kan sinds vandaag ook meer dan 3.000 alcoholische drankjes thuis laten leveren. Van speciaalbieren, tot magnumflessen champagne en een Chateau Petrus uit 2009. Beeld RV

Wijn, champagne, bier, whisky, rum, gin. Webwinkel bol.com heeft z’n assortiment fors uitgebreid met liefst 3.000 alcoholische drankjes. Die staan gewoon tussen het speelgoed en de cadeauartikelen. "Ergerlijk", vinden verslavingsexperts. "De drempel om alcohol te drinken wordt zo wel heel laag - zeker voor jongeren."

Bol.com is met 5 miljoen verkochte producten een van de populairste online shops in Nederland en België. Naast boeken, waar het in 1999 mee begon, is het aanbod de laatste jaren uitgebreid met onder meer elektronica, speelgoed, cosmetica en ook huis-tuin-en-keukengerief. Het gaat in totaal om 8 miljoen artikelen. 

Al ontbrak volgens de oprichters nog iets op dat lijstje. De webwinkel liet gisteren enthousiast weten dat klanten "naast hun inkopen voor de perfecte tafelsetting en een feestje" voortaan ook drank kunnen aanschaffen. Geen frisdranken of fruitsappen, wel wijn, speciaalbier en sterke dranken als whisky, likeur, rum en gin. Ze worden verkocht in gewone flessen, maar wie grote dorst heeft of een feestje in het vooruitzicht kan thuis vatjes van 5 liter laten leveren en zelfs magnumflessen wodka of champagne. Voor het astronomische bedrag van 4.895 euro belt een koerier zelfs aan met een Chateau Petrus uit 2009. 

Gespecialiseerde partners

De webwinkel werkt samen met "een selectief aantal gespecialiseerde partners" waaronder Albert Heijn en de Belgian Beer Factory. "Allen zijn erkend en bevoegd om te leveren volgens de wetgeving", klinkt het. Slechts acht producten bevatten géén alcohol. Bol.com is trouwens niet goedkoper dan het warenhuis, maar zal wel af en toe uitpakken met een stunt. Vandaag zijn 62 wijnen afgeprijsd.

Hoe kan het dat de populairste webwinkel - die ook heel wat jongeren lokt - dag en nacht alcohol kan verhandelen terwijl verslavingsexperts al jaren pleiten voor een verbod ervan in nachtwinkels of benzinestations? "Ik frons letterlijk en figuurlijk mijn wenkbrauwen. Dit stemt me niet happy, neen", reageert Geert Dom, verslavingsexpert en professor aan de UAntwerpen. Volgens Dom, die zelfs het woord "ergerlijk" in de mond neemt, wordt het fenomeen waarbij mensen thuis drugs bestellen, zo ook alcohol, alsmaar populairder. "Het gaat dan om semilegale drugs of nieuwe producten die vanuit andere landen zijn overgewaaid en waar weinig controle op bestaat. Nu ook zo'n grote webshop zich waagt aan de verkoop van alcohol, is de drempel nóg wat verlaagd." 

Want alcohol bestellen vanuit een luie zetel, werkt thuisdrinken in de hand. "Probleemdrinkers hoeven niet meer aan te schuiven aan de kassa met hun blikjes bier, ze krijgen wat ze willen gewoon in een anonieme doos. Als je in een supermarkt of buurtwinkel alcohol koopt, is er tenminste nog sociale controle en een ietsiepietsie schroom", stipt Tom Evenepoel van De Druglijn aan.

Legitimatiebewijs

Ook naar jongeren toe geeft de webwinkel een slecht sein, vervolgt Evenepoel. Zeker omdat wodka en wijn er op de homepage af en toe naast gezelschapsspelen en boeken opduiken. "Het is nu al zo moeilijk om de leeftijdsgrenzen na te leven in winkels en horeca. Hoe kan bol.com dan controleren of de koper ouder is dan 18? Heel veel pakjes worden aan de deur achtergelaten of bij de buren. We mogen op z'n minst hopen op een waterdicht systeem." 

Daar heeft de webwinkel inderdaad aan gedacht. Bij elke aflevering zal de bezorger nagaan of de koper de vereiste leeftijd heeft. Als dat niet zo is, moet het pakket terug de bestelwagen in. "De uitvoering ervan ligt bij de bezorgorganisatie", reageert bol.com. "Zij vragen (bij twijfel) een legitimatiebewijs. Als er geen getoond kan worden, wordt het pakketje niet geleverd. En mochten we signalen krijgen dat dit niet nageleefd wordt, dan ondernemen we uiteraard actie." Om misbruik tegen te gaan, vermeldt de webwinkel voor zijn Belgische klanten ook het wettelijke 'ons vakmanschap drink je met verstand'.

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open Vld) ziet voorlopig geen problemen. "Er is geen onderscheid tussen online en offline verkoop, met andere woorden: de wet moet gerespecteerd worden. Bol.com geeft aan dat te zullen doen." En wat met de verslavingsproblematiek? "Mensen met een alcoholprobleem vinden altijd de weg naar alcohol. Daar zal online verkoop niets aan veranderen." 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234