Maandag 23/09/2019

Onderwijs

Boeve: "Leerkrachten met masterdiploma moeten kunnen kiezen voor basisonderwijs"

Lieven Boeve. Beeld belga

Het katholiek onderwijs vindt dat leerkrachten met een masterdiploma een keuze moeten krijgen: basisonderwijs of secundair onderwijs. Dat vertelt topman Lieven Boeve aan deredactie.be. Universiteitsstudenten moeten nu nog passeren langs de hogeschool vooraleer ze les mogen geven in een basisschool. Onderwijsvakbond COV wil het idee laten onderzoeken, maar benadrukt dat het om "een geïntegreerde opdracht" moet gaan.

De meerderheid van de lesgevers met een masterdiploma komt nu terecht in het secundair onderwijs. Nochtans willen heel wat van die lesgevers liever voor een klas in de lagere school staan.

"Die studenten raken daar echter niet, want na hun universitaire studies en lerarenopleiding moeten ze via de hogeschool nog twee jaar doen om in de basisschool terecht te kunnen komen", vertelt Lieven Boeve, de topman van het katholiek onderwijs, aan deredactie.be. Boeve wil daar verandering in brengen en de universiteitsstudenten meteen de keuze aanbieden tussen basisonderwijs en secundair onderwijs.

Verschil in structuur

"We zijn bereid om te laten onderzoeken of een educatieve master van de universiteit aan de slag kan in het basisonderwijs, maar het moet gaan om een geïntegreerde opdracht en niet om een vakmaster", zegt Marianne Coopman, algemeen secretaris van onderwijsvakbond COV. De vakbond wil wel dat bij zo'n onderzoek àlles aan bod komt, ook de verloning en de invloed van zo'n master op de organisatie van de basisschool.

Coopman wijst erop dat er een belangrijk verschil is in structuur en karakter tussen basis- en secundair onderwijs: in het basisonderwijs geeft de onderwijzer alle vakken en volgt hij de evolutie van zijn leerlingen op alle domeinen. In het middelbaar zijn er specifieke vakleerkrachten die tijdens klassenraden en vakoverleg de vooruitgang van de leerlingen onderling bespreken.

Geïntegreerde opdracht

"Het moet om een geïntegreerde opdracht gaan, zoniet krijg je het verschijnsel dat je nu ook in het middelbaar ziet: een leraar die in een dozijn verschillende scholen zijn vak moet gaan geven.", aldus Marianne Coopman. "Dit leidt tot versnipperde opdrachten. Voeg daar nog eens de problemen bij rond lessenrooster, klassenraad, evaluatie en dergelijke die zich vermenigvuldigen. Dit wordt pedagogisch en organisatorisch onhoudbaar."

Een vakleerkracht die enkel in de basisschool komt om onderwijs te geven in "zijn" leergebied, past niet in de geïntegreerde aanpak die kenmerkend is voor het basisonderwijs, vindt COV. "Bovendien staat het haaks op de visie van het basisschoolteam als een lerend team dat verantwoordelijkheden deelt (en niet: verdeelt). Een goed team is geen duiventil, maar een hecht groepsverband. Een geïntegreerde inzetbaarheid van onderwijzers biedt basisscholen de meeste ruimte om een lerend team te vormen, een eigen pedagogisch beleid te voeren en toekomstgericht beleidslijnen uit te stippelen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234