Woensdag 08/12/2021

Boekhouding organisatie wereldexpo niet in orde

Het Rekenhof had een jaar geleden al kritiek op de organisatie van het Belgisch paviljoen. Beeld BELGA
Het Rekenhof had een jaar geleden al kritiek op de organisatie van het Belgisch paviljoen.Beeld BELGA

Het Rekenhof haalt in zijn jaarlijkse 'blunderboek' opnieuw uit naar de organisatie van de wereldtentoonstellingen. Dat blijkt uit de voorstelling van het blunderboek in de Kamer. Een jaar eerder was het Rekenhof al vernietigend voor de boekhouding van het Belgisch paviljoen op de wereldexpo in 2010 in Shanghai. Ook de federale overheid kreeg een aantal belangrijke opmerkingen.

Het Rekenhof had eerder al kritiek voor het team dat, onder leiding van ex-minister Leo Delcroix, het Belgisch paviljoen op de wereldexpo in 2010 in Shanghai organiseerde. Toen klonk het dat er zo veel regels met de voeten getreden werden dat een controle van de financiën gewoon onmogelijk was.

"Na de audit over het beheer van de wereldtentoonstelling in Shanghai, toonde een opvolgingsaudit over de wereldtentoonstelling van Yeosu (Zuid-Korea) 2012 aan dat er nog geen maatregelen werden genomen om de werking van het Commissariaat voor de Wereldtentoonstellingen in overeenstemming te brengen met de regelgeving of aan de huidige regeling de nodige rechtsbasis te geven", klinkt het bij het Rekenhof.

Toch weer Delcroix
Hoewel het commissariaat jaarrekeningen voor 2011 en 2012 overgemaakt heeft, is volgens het Rekenhof nog niet voldaan aan de wettelijke verplichte rekeningaflegging door de rekeningplichtige vanaf 2009. "Heel wat ontvangsten en uitgaven van de expo werden ten onrechte buiten de begroting en de Algemene Rekening van de Staat gehouden", aldus het Rekenhof.

Ondanks de kritiek van het Rekenhof duidde de regering oud-CD&V-minister Leo Delcroix wel opnieuw aan als commissaris-generaal voor de volgende Wereldtentoonstelling in 2015 in Milaan.

Opmerkingen voor de overheid
Ook voor de federale overheid had het Rekenhof een aantal aanbevelingen. Zo blijkt dat de kans bestaat dat, omdat het elektronisch personeelsdossier (eHR) voor het federale overheidspersoneel - dat op 1 mei 2007 van start ging - midden 2013 nog niet volledig uitgevoerd is, gebruikers uit het project zullen stappen.Tot dusver werd al meer dan 17 miljoen euro in het project geïnvesteerd, middelen die dus nutteloos dreigen te worden.

"De eHR-toepassing biedt nog niet alle functionaliteiten aan die de huidige gebruikers in hun eigen personeelssysteem ter beschikking hebben, waardoor de kans bestaat dat zij uit het project zullen stappen en hun eigen - vaak duurdere - personeelbeheerssysteem verder zullen ontwikkelen", aldus het Rekenhof. Dit zou de hoofddoelstelling van het project, namelijk om kostenverminderingen te realiseren en tot een efficiënter organisatiebeheer te komen, ondermijnen.

Een jaar geleden liet staatssecretaris voor Ambtenarenzaken Hendrik Bogaert (CD&V) nog weten dat het elektronisch personeelsdossier pas in 2016 klaar zal zijn, twee jaar later dan eerder gepland.

Zorgverlening
Een ander pijnpunt is de terugbetaling van de onkosten die de verzorgingsinstellingen factureren voor medische en niet-medische zorgverlening aan geïnterneerden. Deze mist in een aantal gevallen de vereiste rechtsgrond, omdat wettelijke en reglementaire bepalingen niet nageleefd werden.

"De interne controle van de FOD Justitie met betrekking tot deze uitgaven vertoont belangrijke gebreken", aldus het Rekenhof. Zo is er te weinig gekwalificeerd personeel en is de regelgeving onduidelijk.

Nochtans nemen die uitgaven jaar na jaar toe en is de achterstand in de betaling van de facturen voor deze zorgverlening in 2013 opgelopen tot een totaal bedrag van meer dan 15 miljoen euro. Dat maakt volgens het Rekenhof dat de begrotingskredieten ontoereikend zijn.

nv Astrid
Het Rekenhof beveelt de federale staat verder om de financiering van de nv ASTRID, de operator van het nationale netwerk voor radiocommunicatie, paging en meldkamers bestemd voor de hulp- en veiligheidsdiensten, te herzien en een nieuw beheerscontract op te stellen.

Ook de FOD Binnenlandse Zaken kreeg ervan langs. De overheidsdienst heeft geen enkele controlebevoegdheid meer over de aanwending van de 30 miljoen euro extra middelen die in 2012 toegekend werden aan Brussel voor het verzekeren van de veiligheid tijdens Europese toppen in de hoofdstad.

Overheidspensioenen
De uitgaven voor de overheidspensioenen zijn tussen 2008 en 2012 met 23,2 procent of 2,19 miljard euro gestegen, tot 11,65 miljard euro. Daarvan ging 10,26 miljard euro naar de rustpensioenen en 1,39 miljard naar de overlevingspensioenen. Ten opzichte van 2011 gaat het om een toename met 5,7 procent.

Daarnaast is ook gebleken dat de federale overheden te weinig belang hechten aan een interne audit, die nochtans bij wet opgelegd wordt. Defensie doet het goed, de FOD Financiën niet.

undefined

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234