Maandag 27/09/2021

Boeken dicht voor de witte gids

De witte gids werd lang beschouwd als het ideale boek om bladeren in te drogen, of als een handig opstapje voor die net iets te hoog gemonteerde kast. Hoewel volgens uitgever Truvo nog steeds 60 procent van de Belgen het telefoonboek echt gebruikt om telefoon-nummers in op te zoeken, besliste minister van Ondernemen Vincent van Quickenborne (Open Vld) dat de witte gids vanaf volgend jaar enkel nog geleverd wordt op uitdrukkelijk verzoek.

Vanaf volgend jaar wordt ‘het telefoonboek’ enkel nog op aanvraag afgeleverd

BRUSSEL

Volgens Van Quickenborne zijn de papieren telefoonboeken niet meer van deze tijd. ‘Ze verslinden tonnen energie in productie en distributie, terwijl de meeste mensen hun telefoonnummers op een andere manier zoeken.’

Iedere Belg die over een vaste telefoonlijn beschikt, krijgt jaarlijks een pakketje van 2,5 kilo en 2.500 pagina’s op de stoep: de witte en de gouden gids.

Truvo, toen nog Promedia, bracht in 1969 zijn eerste telefoonboek op de markt. De regering, meer bepaald het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telefonie (BIPT), bepaalde dat elke burger met een telefoonlijn moest kunnen rekenen op een gratis witte gids, die nationaal geproduceerd moest worden. Die taak, de ‘basisdienstverlening voor het volk’, werd oorspronkelijk aan Belgacom toebedeeld. Twee spelers op de markt was zowel voor de adverteerders, die twee keer moesten betalen voor hun reclameruimte, als voor de consument, die soms twee verschillende telefoonnummers moest proberen, van het goede te veel. “Daarom hebben we onze taak uitbesteed aan Truvo”, zegt Jan Margot, woordvoerder van Belgacom. “Zij staan in voor de productie en distributie, wij zorgen voor de telefoonnummers.”

Noch Belgacom, noch Truvo, krijgt daarvoor centen van de overheid. “Alles wordt gefinancierd met advertenties”, aldus Margot. “En daar verdient de staat zelfs aan. Vorig jaar hadden we 904 miljoen euro winst, die wordt uitgekeerd aan onze aandeelhouders. De Belgische staat heeft 53 procent van de aandelen in handen. Tel die winst maar uit.”

Milieuorganisaties als Het Gents Milieufront ijveren al jaren voor het afschaffen van het papieren telefoonboek. “Veel mensen laten hun telefoonboeken een jaar lang stof vergaren, om ze dan ongebruikt bij het oud papier te zetten als ze de nieuwe versie voor hun deur vinden”, zegt Jasmin Lauwaert. “En dat terwijl de milieukost erg hoog ligt (zie kader).”

Internet heeft al enkele jaren de functie van het papieren telefoonboek overgenomen. “Met websites als wittegids.be en 1207.be is de witte gids overbodig geworden”, stelt Lauwaert. “En mensen die geen aansluiting hebben, kunnen nog altijd terecht bij de telefoonlijn 1207.”

Drie jaar geleden ging de overheid in op de verzuchtingen van burgers en organisaties door een uitschrijfmogelijkheid te voorzien. Via 1207 en de website van Truvo kon iedereen die niet lan- ger een papieren telefoonboek wilde ontvangen zich uitschrijven. Toch maakten tot nog toe slechts 51.000 mensen gebruik van deze functie.

Dat was koren op de molen van Truvo, dat ook altijd heeft volgehouden dat nog steeds 60 procent van de Belgen zijn telefoonboek openslaat om een nummer te zoeken. “Eén op vier mensen heeft geen internetaansluiting”, zegt Truvowoord-voerster Silvia Payan. “De witte gids heeft dus nog steeds veel nut.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234