Maandag 06/07/2020

Boeing vs. Airbus: vertrouwen op mens of machine?

BRUSSEL

Airbus blijft zweren bij zijn fly-by-wire-systeem. Maar hoe veilig is het? Januari vorig jaar. Een vliegtuig van British Airways komt in de problemen. De uitleg in het crashrapport is beknopt. De Boeing 777 “botste voor hij aan zijn buiklanding begon”. “De schade is niet meer te herstellen”, maar bij de passagiers waren er maar “één zwaargewonde” en “acht lichtgewonden”. Ook vier bemanningsleden hadden lichte verwondingen.Zo stond in het rapport over het merkwaardige incident, dat gebeurde aan het einde van een vlucht van 7.500 kilometer van Peking naar Heathrow. Drie kilometer voor het begin van landingsbaan 27L, op een hoogte van 180 meter, kregen de motoren plotseling geen brandstof meer. “Ik hoorde het landingsgestel naar buiten komen, en onmiddellijk daarna viel het vliegtuig gewoon naar beneden”, zei een van de passagiers. Kapitein Peter Burkill loofde zijn copiloot John Coward, die “er heel kundig in slaagde” te landen met het defecte vliegtuig.Het ongeval met vlucht AF447 van Air France boven de Atlantische Oceaan gebeurde met de Airbus die het hardst lijkt op een Boeing 777: een Airbus A330. Naarmate meer informatie bovenkomt over het mogelijke lot van dat vliegtuig concentreren luchtvaartspecialisten zich meer en meer op de contrasterende ontwerpfilosofie van Boeing en Airbus.Airbus zweert al lang bij zijn ‘fly-by-wire’-technologie. De vliegtuigbouwer resumeert het als een concept “waarbij de sturing van de vliegcontroleoppervlakken op vleugels en staart niet meer rechtstreeks via de instrumenten van de piloot gebeurt, maar door een computer die precies berekent welke aanpassingen van de controleoppervlakken nodig zijn om het vliegtuig te doen beantwoorden aan de wensen van de piloot”.“Heel wat piloten hebben het gevoel dat de fly-by-wire-systemen te ingewikkeld zijn”, zegt een ex-directielid van een grote Britse luchtvaartmaatschappij. “De piloot komt wel eens in conflict met het systeem van het vliegtuig. Boeings zijn misschien rudimentairder, maar ze zijn wel robuust.”In oktober vorig jaar werden ook wenkbrauwen gefronst bij een incident met een Qantas A330, die om onduidelijke redenen plotseling heel snel begon te dalen. “Ze hebben een eigen willetje”, zegt een piloot die vertrouwd is met de vliegtuigen. “Wie is de baas: de piloot of de software?”Airbus blijft beweren dat de fly-by-wire-technologie geleid heeft tot “meer veiligheid, minder belasting van de piloot en de inperking van mechanische onderdelen”.En inderdaad, een A330 was betrokken bij een van de opvallendste survivalverhalen, toen een toestel van Air Transat toch veilig de Azoren bereikte nadat door een brandstoflek beide motoren waren uitgevallen pal boven de Atlantische Oceaan.Welk systeem is veiliger: het vertrouwen van Airbus in de beste spitstechnologie op aarde, of de filosofie van Boeing, dat de mens meer mogelijkheden biedt om in te grijpen? Je kunt die vraag niet met statistische gegevens beantwoorden. Maar persoonlijk heb ik vertrouwen in de immense intellectuele en financiële investeringen die beide luchtvaartreuzen hebben gedaan om de meest waardevolle grondstof te beschermen: het menselijke leven.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234