Woensdag 12/05/2021

Boeing 737 MAX

Boeing betaalt 2,5 miljard dollar boete wegens misleiden luchtvaartautoriteit bij keuring 737 MAX

Een Boeing 737 Max op de luchthaven van het bedrijf nabij Seattle. Beeld AFP
Een Boeing 737 Max op de luchthaven van het bedrijf nabij Seattle.Beeld AFP

Boeing betaalt een boete van 2,5 miljard dollar (meer dan 2 miljard euro) wegens het misleiden van de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA. Dat zijn de vliegtuigfabrikant en het Amerikaanse ministerie van Justitie overeengekomen in een schikking. Boeing misleidde toezichthouders bij de keuring van het toestel 737 MAX, waarmee in 2018 en 2019 twee dodelijke crashes gebeurden.

“De misleidende verklaringen, halve waarheden en omissies van Boeing-werknemers hebben de FAA belemmerd om de veiligheid van vliegpassagiers te kunnen garanderen”, aldus één van de aanklagers.

Het boetebedrag bestaat onder andere uit 500 miljoen dollar (zo'n 407 miljoen euro) voor een fonds om familieleden en nabestaanden van de slachtoffers van de 737 MAX-crashes te compenseren. Ook wordt bijna 1,8 miljard dollar (zo'n 1,4 miljard euro) uitgetrokken voor een schadevergoeding aan klanten van Boeing, die lange tijd niet met hun aangekochte 737 MAX-toestellen konden vliegen.

Een Boeing 737 Max van Ethiopian Airlines stortte neer op 10 maart 2019. Alle 157 inzittenden kwamen om. Beeld AP
Een Boeing 737 Max van Ethiopian Airlines stortte neer op 10 maart 2019. Alle 157 inzittenden kwamen om.Beeld AP

Defect aan sensoren veiligheidssysteem

Bij de ongelukken met vluchten van het Indonesische Lion Air en Ethiopian Airlines kwamen 346 mensen om het leven. Bij de crashes speelde een defect aan sensoren van een veiligheidssysteem een rol. In plaats van 737 MAX-toestellen te behoeden voor een te steile stijgingsgraad, drukte dit zogeheten MCAS-systeem de neus van de vliegtuigen telkens naar beneden.

Boeing gaf in rechtbankdocumenten toe de Amerikaanse luchtvaartautoriteit verkeerd te hebben geïnformeerd over veranderingen in dit systeem, stellen de aanklagers. Daardoor ontbrak cruciale informatie over het MCAS-systeem uiteindelijk ook in handleidingen voor piloten van het nieuwe toestel. “Boeing-medewerkers verkozen winst boven eerlijkheid, door informatie achter te houden voor de FAA”, aldus het het ministerie van Justitie.

Topman David Calhoun van Boeing noemt de miljardenschikking “een stap waarmee we op gepaste wijze erkennen dat we zijn tekortgeschoten. Ik geloof er sterk in dat we met deze uitkomst het juiste doen”, zo schrijft hij in een verklaring aan het Boeing-personeel.

Civiele zaak niet gestaakt

De schikking betekent niet dat de nabestaanden van de slachtoffers van de Ethiopische Boeing hun civiele zaak tegen de vliegtuigbouwer staken, zei een advocaat van de nabestaanden donderdag.

Boeing heeft in de zomer van 2020 90 procent van de rechtszaken geschikt die door familieleden van slachtoffers van de crash met een Boeing 737 MAX van Lion Air waren aangespannen. De vliegtuigbouwer maakte niet bekend hoeveel de families van de slachtoffers krijgen maar bij een schikking in september 2019 werden naar verluidt zaken geschikt voor elk 1,2 miljoen dollar, bijna een miljoen euro.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234