Vrijdag 30/10/2020

Boeing

Boeing-baas heeft het nu helemaal verkorven

Dennis Muilenburg wordt opgevolgd door David Calhoun die het concern volgend jaar weer de goede kant op moet leiden.Beeld AP

Zijn talloze herhaalde ‘sorry’s’ werden niet meer geloofd, maar Dennis Muilenburg leek het net te gaan redden als CEO van Boeing. Maar toen na de misère rond de twee 737 Max-crashes ook de lancering van Boeing-ruimteschip Starliner mislukte, viel voor hem het doek. 

Dat Dennis Muilenburg dit jaar geen bonus zou krijgen, was duidelijk. Dat de baas van vliegtuigbouwer Boeing ook zijn baan verloor, was toch nog een verrassing. Maandag werd hij de laan uitgestuurd, na een rampjaar waarin een productiestop werd aangekondigd van het voormalige succesnummer 737 Max. Het toestel werd afgelopen maart wereldwijd aan de grond gezet na twee crashes waarbij 346 inzittenden om het leven waren gekomen.

Boeing, dat door de problemen met de Max miljarden verloor, werd verweten laks te hebben gereageerd op interne signalen over ernstige problemen met de Max. Lange tijd ontkende de concernleiding dat er iets mis was met de toestellen, werden interne documenten die op het tegendeel wezen buiten het zicht van luchtvaarttoezichthouder FAA gehouden en werden miljoenen gestoken in een lobby die het toezicht op de vliegtuigbouwer moest versoepelen.

Muilenburg (‘een geweldige vent’, aldus president Trump) bleef zich afgelopen najaar uitputten in excuses tijdens een kruisverhoor door het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden. In de zaal zaten familieleden die portretten omhoog hielden van omgekomen naasten bij een van de crashes. Ook tegen hen zei Muilenburg veelvuldig sorry, aanvankelijk zonder zijn toehoorders aan te kijken, wat hem op een publiekelijke uitbrander door een nabestaande kwam te staan.

Muilenburg tijdens het kruisverhoor in Washington.Beeld REUTERS

Muilenburgs sorry’s werden niet langer geloofd. Wat zijn geloofwaardigheid ook geen goed deed, was de telkens terugkerende boodschap dat de gemankeerde 737 Max in het voorjaar, nee in de zomer, nee eind 2019 weer zou kunnen vliegen. Nu, aan het eind van het jaar, staan de toestellen nog altijd aan de grond en heeft Boeing de productie noodgedwongen moeten staken, waardoor de winst van het concern nog verder onder druk staat.

Intussen was toezichthouder FAA kennelijk ook klaar met de Boeing-baas. Tijdens een recente ontmoeting beet FAA-topman Stephen Dickson gesprekspartner Muilenburg toe dat hij geen enkele gunst meer hoefde te verwachten van de luchtvaartautoriteit en in plaats daarvan volledige openheid moest geven over de softwareaanpassingen die zijn ingenieurs de laatste maanden hadden gedaan.

Boerenzoon Muilenburg, die in de jaren tachtig als stagiair bij het concern was begonnen, leek ondanks toenemende druk stand te houden. Vrijdag leek alles nog koek en ei in de leiding van Boeing, maar toen afgelopen weekend de lancering mislukte van Boeings gloednieuwe ruimtevaartuig Starliner, dat Amerikaanse astronauten naar het ruimtestation ISS moet gaan brengen, was de maat kennelijk vol. Maandag verstuurde de raad van bestuur een persbericht waarin een ‘noodzakelijke verandering in de leiding’ werd aangekondigd.

‘Transparantie en nederigheid’ wordt het mantra van de nieuwe leiding, schreef financiële topman Greg Smith in een memo gericht aan het personeel, die in handen viel van The New York Times. Smith, die het ceo-schap tijdelijk overneemt, zegt onder meer ‘proactieve communicatie’ na te streven met toezichthouders wereldwijd en met zijn klanten – luchtvaartmaatschappijen en toeleveranciers die door het wegvallen van de 737 Max miljarden aan inkomsten hebben verloren.

Aan bestuursvoorzitter David Calhoun de taak het concern vanaf volgend jaar weer de juiste kant op te leiden.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234