Woensdag 02/12/2020

LuchtvaartUpdate

Boeing 737 MAX mag weer vliegen van Amerikaanse luchtvaartautoriteit

Beeld AP

Probleemvliegtuig Boeing 737 MAX mag weer de lucht in. Daarvoor heeft de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA toestemming gegeven. De toestellen van Boeing staan al ruim anderhalf jaar aan de grond, omdat in korte tijd twee dodelijke ongelukken met het type vliegtuig plaatsvonden.

Door de crashes met 737 MAX-toestellen in Indonesië en Ethiopië kwamen in totaal 346 mensen om het leven. Na het tweede ongeluk, in maart 2019, werden vluchten met het toestel wereldwijd verboden. Later bleek dat de rampen werden veroorzaakt door een falend veiligheidssysteem, dat de neus van de vliegtuigen telkens naar beneden drukte. Dat mankement is verholpen met een update van de software.

Met het groen licht van de FAA komt er na twintig maanden een einde aan de langste periode in de Amerikaanse luchtvaartgeschiedenis dat een vliegtuigtype aan de grond werd gehouden. Verwacht wordt dat luchtvaartautoriteiten elders in de wereld weldra het Amerikaanse voorbeeld zullen volgen. Zo zei Patrick Ky, de topman van de Europese autoriteit EASA, eerder al dat hij het Europese groene licht nog dit jaar verwacht.

“Een belangrijke mijlpaal”, zo reageert Boeing. “We zullen blijven samenwerken met regulatoren in de hele wereld en met onze klanten om het vliegtuig wereldwijd weer in dienst te laten treden.”

Maar de Amerikaanse goedkeuring betekent niet dat er in de VS meteen weer 737 MAX’en zullen opstijgen en landen. “Onze beslissing laat niet toe dat de MAX onmiddellijk weer begint te vliegen”, benadrukt ook de FAA. Luchtvaartmaatschappijen moeten hun computersoftware bijwerken en de piloten opnieuw trainen. De FAA wijst er bijvoorbeeld op dat ze het trainingsschema voor de piloten van elke Amerikaanse maatschappij met 737 MAX-toestellen in de vloot moet goedkeuren.

Geparkeerde Boeing 737 MAX-toestellen in Washington.Beeld REUTERS

Southwest Airlines, dat de meeste exemplaren van het toestel heeft, stelt dat het maanden kan duren voordat het voldoet aan de FAA-eisen en dat het niet verwacht weer met de 737 MAX te gaan vliegen voor het tweede kwartaal van 2021.

Het aan de grond zetten van het toestel heeft Boeing miljarden gekost, de leveringsketen ontregeld, en tot onderzoeken geleid waarin werd geconcludeerd dat er een gebrek aan transparantie en degelijk toezicht was bij Boeing en de FAA tijdens de ontwikkeling van de 737 MAX. Een strafrechtelijk onderzoek loopt nog.

Het valt ook af te wachten hoe passagiers zullen reageren op de herintrede van de MAX-vliegtuigen. Volgens sommige waarnemers zal de aanduiding “MAX” mogelijk verdwijnen uit de naam van de vliegtuigen.

De Belgische luchtvaartmaatschappij TUI fly heeft enkele 737 MAX-vliegtuigen in haar vloot.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234