Maandag 26/10/2020

'Bodyshoppen' om de ideale man te vinden

'Binken', 'kippen' of 'strandtsjeven'. Die koosnaampjes krijgen mannen in het gloednieuwe 2 vrouwen, 3 miljard mannen op VT4. In een mengeling van een avonturen-, reis- en datingprogramma nemen twee jonge Vlaamse vrouwen in Kaapstad, Jamaica of Schotland polaroids van vrijgezellen met wie ze een avondje gaan stappen. Hun doel is de ideale man te vinden, maar schijn bedriegt in dit format.

Nossegem

Eigen berichtgeving

Kristof Demasure

Niet alleen voor de twee vrouwelijke vrijgezellen, ook voor VT4 is 2 vrouwen, 3 miljard mannen een zoektocht. Terwijl de meisjes de mannelijke populatie in tien verschillende landen proberen te doorgronden, zoekt het tv-station het evenwicht tussen humor, amusement en verleiding. Waar de balans bij programma's als Summerdate of Temptation Island vaak naar de verkeerde kant doorsloeg, zou dit product van TV De Wereld (onder andere Gentse waterzooi op TV 1, 2X enkel op Canvas en Tafelberg op VTM) op de commerciële zender het verschil moeten maken.

Voor VT4-baas Patrick Tillieux staat het verdict op voorhand al vast: "Dit is het beste programma dat de laatste drie jaar voor de Vlaamse televisie gemaakt is", zegt hij, misschien ietwat overmoedig. "Dit is authentieke televisie met echte emoties en gevoelens. De twee vrouwen die we geselecteerd hebben, komen uit voor wat ze zeggen en volgen daarbij geen enkel script."

Het concept is bijzonder eenvoudig: elke week trekken de twee naar een andere bestemming. Vanavond is dat Kaapstad. Gedurende de enkele dagen die ze er verblijven, is er tijd voor vele vluchtige ontmoetingen, telkens afgesloten met een foto en het uitwisselen van telefoonnummers. Tegen het einde van de aflevering selecteren de vrouwen een van de mannen en spreken ze af voor een date. Bedoeling is de mannen per land informeel te 'testen' op charme, humor, stijl en sex-appeal. Tijdens de allerlaatste aflevering komen ze tot het eindoordeel over wie nu de ideale man is.

"Dit is geen vrouwenprogramma", benadrukt VT4-programmadirecteur Ricus Janseghers. "Het is wel een programma dat probeert te weten te komen wat er in hoofd van een vrouw omgaat. In fictie hebben we dat al eerder gezien in films als Thelma and Louise of in een tv-serie als Sex and the City. Ook dit is een combinatie tussen reisverhaal en avontuur waarbij de vrouwen verliefd maar ook afgewezen worden. Het is een nieuw tv-genre voor Vlaanderen, waarvan hier nog geen voorbeelden te zien waren."

De twee vrouwen, wellicht niet toevallig een blondine en een zwartharige, werden geselecteerd uit een paar honderd kandidaten. Het gaat om Inge Deceuninck (26) uit Roeselare en de Kempische Leen Wouters (28). Beide vrijgezellen werken tijdens het weekend in de horeca en hebben hun opleiding niet afgemaakt. Het zijn vlotte, sportieve meisjes die zich evenwel niet meteen voor de camera het bed in laten jagen.

Aan een tv-programma als Temptation Island zouden ze naar eigen zeggen onder geen enkel beding deel willen nemen. "Wij zijn misschien de VT4-seuten, maar niet de VT4-sletten", zeggen ze daarover. "Met mannen die een relatie hadden, hebben we geen dates gehad. En seks is er ook niet van gekomen, want dat was zeker niet de bedoeling."

Schijn bedriegt dus, want hoewel dit het zoveelste datingprogramma lijkt, moet dit format het niet van gewaagde uitspraken hebben. Het is vooral de subtiliteit tijdens het 'bodyshoppen' die de kracht ervan bepaalt.

2 vrouwen, 3 miljard mannen

VT4 20.35

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234