Vrijdag 04/12/2020

Bocimar verdubbelt vloot

Verwachting dat vrachttarieven aantrekken

De bulkvaartdochter van de Antwerpse CMB-groep heeft 26 schepen ingehuurd. Daarmee heeft ze haar vloot meer dan verdubbeld. Het geloof in het economische herstel van Japan is zeer sterk. Bocimar is zelfs bereid nu meer huur te betalen dan de vracht contant opbrengt.

Brussel

Robert Melders

Blijkbaar wordt in zakenmilieus steeds meer geloofd in het herstel van Japan. Bocimar, de dochter van het beursgenoteerd CMB, heeft er heel wat op ingezet, bleek uit een bericht van het persbureau Reuters. Bocimar is gespecialiseerd in het transport van massagoederen. De onderneming bezit zelf tien schepen en beschikte tot voor kort ook over tien gehuurde schepen. Het gaat om grote schepen van het zogenaamde Cape Size-type (meer dan 100.000 ton capaciteit). "Uit mijn gesprekken vorig jaar weet ik dat een eigen schip ongeveer 14.000 dollar per dag kost om in de vaart te houden", lichtte analist Jean-Marc Temple van beursmakelaar Vermeulen Raemdonck toe. Huren is momenteel goedkoper dan eigenaar zijn.

Reuters berichtte dat Bocimar 26 bijkomende Cape Size-schepen gehuurd heeft. Temple heeft het bericht nagetrokken en bevestiging ervan gekregen bij Londense scheepsagenten. Bij Bocimar was gisteren niemand voor commentaar beschikbaar. De bevoegde personen waren een dagje afwezig "wegens de zonsverduistering". Het verhaal gaat dat de 26 schepen gehuurd werden voor 10.500 à 11.000 dollar per dag. Momenteel verdient zo'n schip maar 8.500 tot 9.000 dollar per dag. Op rotdagen kan het nog erger. Enkele maanden geleden bedroegen de vrachttarieven 6.000 à 7.000 dollar per schip per dag. Maar als het echt meezit, kan 20.000 à 25.000 dollar per dag aangerekend worden.

De gehuurde schepen zouden momenteel zo'n 2.000 dollar per schip en per dag verlies maken. Maar door het herstel in Japan zou de vraag naar bulktransport snel kunnen opleven. Japan is geen grondstoffenland. Zijn industrie is massaal op de invoer aangewezen. Als de hoogovens op volle toeren draaien, is er constant vraag naar ijzererts en kolen uit Amerika en Europa. Tegen dat die schaarste zich voordoet, staat Bocimar gereed met een vloot die van 20 op 46 schepen gebracht is. Een gok? "Speculatief zou ik het wel noemen", zegt aandelenanalist Luc Van der Elst van de Fortis Bank. Maar hij voegt er wel aan toe dat de mensen van de CMB-groep in het verleden doorgaans een goed marktgevoel hadden. Ervaring in de scheepvaartsector hebben ze genoeg. Kennis van Azië is zeker ook aanwezig. In mei dit jaar nam Bocimar 18,2 procent over in de rederij Wah Kong Shipping Holdings uit Hongkong van Sembcorp Logistics uit Singapore. Bocimar bracht daarmee haar participatie op 27,8 procent. Wah Kong heeft ook activiteiten als vastgoedontwikkelaar. Maar voor Bocimar was vooral aantrekkelijk dat het ook een bulktransport-specialist is.

Moeder CMB heeft er onder meer bij die overname op gewezen dat de groep zich vooral op bulktransporten als op havenactiviteiten wil toeleggen. Een jaar eerder had algemeen directeur Marc Saverys van CMB zich nog zeer somber uitgelaten over de vooruitzichten van Bocimar, gezien de lage prijzen voor bulktransport. Kennelijk hebben ze bij CMB nu lucht gekregen van een ommekeer. De financiële analisten schrikken wat van hun eigen cijfers. Maar het gaat wel ver. Temple ziet een verlies van 5.000 dollar per schip en per dag als de zaak tegenzit en 14.000 dollar per schip en per dag als alles helemaal meezit. De becijfering per aandeel deed hij nog niet. Maar we voerden de oefening even verder door. 14.000 dollar verdienen met 26 schepen, zou neerkomen op 364.000 dollar winst of 13,5 miljoen frank per dag (bij een dollar van 37 frank). Als we dat twee maanden lang kunnen doen, komen we aan 810 miljoen frank. Bocimar is een volle dochter van CMB. Dat betekent dat de winst volledig aan de CMB-aandeelhouders toegekend mag worden. Van CMB staan 9 miljoen aandelen uit. Dat komt erop neer dat de operatie met de 26 schepen een bijkomende winst van 90 frank per aandeel kan opleveren. Gisteren eindigde de koers van CMB op 40 euro (1613,5 frank). Bij Vermeulen Raemdonck schatten ze de winst per aandeel van heel CMB op 2,48 euro (100 frank). Die 90 frank gaan uit van een zeer optimistisch scenario. Ook werd hier nog geen rekening gehouden met de belastingen. De beursanalisten vinden het wat voorbarig om nu al te dromen. Zestig dagen werken tegen catastrofeprijzen, met 5.000 dollar verlies per dag, zou neerkomen op 288 miljoen frank (7,14 miljoen euro) verlies. Dat komt neer op zo'n 32 frank (0,79 euro) per aandeel. De winst per aandeel van CMB zou dus zeer sterk beïnvloed kunnen worden door de operatie bij Bocimar, positief of negatief. Opvallend is dat geen analist al een koopadvies durft geven. Van de tien analisten die door het persbureau Bloomberg gevolgd worden, geven zeven het advies "houden" en drie zouden zelfs "verkopen".

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234