Donderdag 23/09/2021

Vier vragenStef Willems

Bobcampagne staat in het teken van de Rode Duivels: ‘Meer ongevallen door dronkenschap na wedstrijden’

De BOB-campagne richt zich deze zomer op het Europees kampioenschap voetbal. Beeld BOB
De BOB-campagne richt zich deze zomer op het Europees kampioenschap voetbal.Beeld BOB

De nieuwe bobcampagne richt zich dit jaar op het EK voetbal. In een video zien we verkeersongevallen met commentaar van Frank Raes en Filip Joos. ‘Tegen de paal’, klinkt het. ‘Na de wedstrijden van de Rode Duivels zien we meer verkeersongevallen’, vertelt Stef Willems van Vias Institute.

Waarom een campagne in het teken van het EK?

“Na de wedstrijden van de Rode Duivels zien we dat er meer ongevallen gebeuren onder invloed van alcohol. Zo merken we een verdubbeling op in het aantal ongelukken en zien we dat het percentage bestuurders onder invloed veel hoger ligt voor en na de wedstrijden. Een uur voor de wedstrijd van onze nationale ploeg zien we dat in 16 procent van de ongevallen de bestuurder onder invloed was. Op een normale dag ligt dat percentage op 5 procent. Na de wedstrijd zien we dat liefst 19 procent van de bestuurders na een ongeval positief blaast. Met de campagne willen we mensen erop wijzen dat als ze ergens gaan kijken ze op voorhand moeten nadenken over hoe ze veilig thuis kunnen geraken.”

Vrezen jullie meer ongevallen nu de coronaregels stilaan wegvallen?

“Dat kunnen we moeilijk voorspellen. Belangrijk is om te vermelden dat de overgrote meerderheid van de mensen niet onder invloed rijdt. Maar zelfs vorig jaar, toen de horeca sloot en er een avondklok werd ingesteld, waren er nog steeds 3.000 ongevallen waarbij een bestuurder onder invloed was. In een gewoon jaar zijn dat er gemiddeld 4.000. De kans is dus reëel dat het cijfer dit jaar stijgt vergeleken met 2020. Nu de horeca weer opengaat, evenementen stilaan mogen plaatsvinden en we vrienden en familie kunnen zien, zijn er meer gelegenheden om te feesten. Daarom dat deze bobcampagne nodig is.”

Wat is de impact van zo’n campagne?

“Dat is voor elke campagne verschillend. Het is niet enkel een affiche of leuke spot, maar er hangen ook extra controles aan vast. Die combinatie is nodig, want het gedrag van mensen wijzigt niet alleen door een affiche of video. Tijdens de campagnes zien we dat er minder mensen onder invloed van alcohol rijden, wat aantoont dat mensen er wel mee bezig zijn. We organiseren daarom de acties op specifieke momenten, namelijk tijdens de zomer en tijdens de feestdagen in het najaar.

“Deze campagne is atypischer dan normaal, maar we leven ook in een ongewone periode. We hebben lang binnengezeten en konden niet met vrienden afspreken. We willen daarom ook de jongeren bereiken die pas hun rijbewijs haalden. Die konden nog niet naar evenementen of op café gaan en hebben minder 's nachts gereden. Met deze opvallende campagne hopen we ook hen mee op de kar te krijgen om niet te rijden onder invloed.”

Een uitsmijter: wie wint het EK volgens u?

(lacht) “Ik denk dat we dit jaar chauvinistisch mogen zijn, voor een keer. We hebben zo’n fantastische ploeg. Laat ons daarom hopen dat onze Rode Duivels winnen en dat het een geweldig feest wordt, maar ook dat iedereen zijn gezond verstand gebruikt. Ga dus op zoek naar een BOB, het openbaar vervoer, een taxi of een alternatieve verblijfplaats. BOB wil niet zeggen dat we niet mogen feesten, integendeel. De boodschap is gewoon dat wie drinkt, niet achter het stuur kruipt.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234