Zaterdag 19/06/2021

Cd van de week

Boards of Canada - 'Tomorrow's Harvest' ****

null Beeld kos
Beeld kos

Op sommige groepen heeft de tand des tijds geen vat. Sinds 1995 hoefde Boards of Canada nauwelijks te schaven aan zijn geluid. Ook nu wordt het vaarwater, waarin dromerige nostalgie en onheil elkaar opzoeken, geen moment woelig.

Acht jaar ligt er tussen The Campfire Headphase en Tomorrow's Harvest. Zo lang deden ook hun elektronische collega's van Daft Punk over een nieuwe studioplaat. Beide comebacks blijken nog wel meer gemeen te hebben. Terwijl het Schotse Boards of Canada op zijn allereerste muzikale werkstukjes al eens verwees naar sektes, kunnen ze net als de Parijse producers inmiddels zelf rekenen op een heuse cultusvorming.

Daar speelden beide bands dit jaar overigens gretig op in. Zo werd de website van Boards of Canada lange tijd bewaakt met een wachtwoord, waarvan de cijfercodes op lukraak verspreide vinylplaten te vinden waren. Voorts stuurden ze slag om slinger cryptische filmpjes het net op. Gecodeerde boodschappen op YouTube en een commercial op Cartoon Network werden tot op het bot geanalyseerd en met moeite ontcijferd door fans. Die Sherlock Holmes-achtige spionkop kreeg uiteindelijk via een gekraakte boodschap de uitnodiging toegestuurd voor een luistersessie en feestje. Daarvoor moest je wel eerst naar een verlaten waterpretpark in de Californische woestijn trekken.

Ongrijpbare tristesse
De sfeer van zo'n uitgestorven plezieroord blijkt naadloos aan te sluiten bij Tomorrow's Harvest. Nostalgisch verlangen, een mistroostige sfeer en akelige ambient tekenen ook de zeventien songs op deze plaat. Vertraagde beats, atmosferische en beverige synths, en een ongrijpbare tristesse bepalen nog steeds het palet van de broers Mike en Marcus Sandison.

Muzikaal doet Tomorrow's Harvest vooral terugdenken aan de pioniersdagen, toen BoC's debuut Music Has the Right to Children de elektronische scene mee bepaalde. Op die plaat uit '98 gingen de broers naar verluidt graven in hun geheugen, om kinderlijke herinneringen te boetseren tot muziek. Een soortgelijke herinnering schiet onbewust ook door je eigen hoofd wanneer 'Gemini' aanvangt met klaroengeschal. Die triomfantelijke kitsch slingert je terug in de tijd, naar de jingles waarmee gehuurde videocassettes ook altijd mee startten.

Fezelen, hijgen, briesen
Vervolgens word je meegetroond doorheen een ambienttrip die een weekend vol magic mushrooms of, iets salonfähiger, een natuurdocumentaire zou kunnen begeleiden. Als dat laatste al de bedoeling zou zijn, schetst Tomorrow's Harvest geen fraai beeld van onze planeet. De geluidslandschappen die Boards of Canada aanlegt in 'Cold Earth' of 'Jacquard Causeway' lijken geschapen na de apocalyps. Qua titel, maar ook muzikaal, doet 'Reach for the Dead' zelfs vermoeden dat die Nieuwe Wereld geen teken van leven vertoont. Al hoor je vreemde schepsels wel weer fezelen, hijgen en briesen in 'Collapse'. Hoopgevend klinkt het leven niet in Tomorrow's Harvest. Eenzelfde dystopische visie wordt uitgedragen in 'Come to Dust', dat rakelings langs dubstep scheert. Alleen 'New Seeds', waarin Radiohead een gulle hand lijkt te hebben, stevent af op een sprankeltje hoop.

Wie van kalmerende ambient houdt, is hier aan het verkeerde adres. Maar wie zijn muziek liefst schots en scheef heeft, zit nog altijd goed bij Boards of Canada.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234