Woensdag 11/12/2019

Blootgewoon

Vanaf de jaren 50 dompelde de Pools-Parijse fotograaf Jeanloup Sieff zich onder in de celebrity-wereld. Zijn zwartwitportretten van onder meer Serge Gainsbourg, Jane Birkin en Yves Saint-Laurent zijn iconisch. Wijlen Jeanloup maakte daarnaast ook veel modereportages en naaktfoto's. Zijn dochter Sonia volgt haast hetzelfde parcours. Ook zij schiet portretten en fashion voor Vanity Fair en Vogue. En met haar eerste boek Les Françaises waagt ze zich nu ook aan bloot. Ze liet tientallen beeldige landgenotes uit de kleren gaan en maakte er sensuele foto's van. Zónder Photoshop. De voorstelling van het boek in Parijs, twee maanden geleden, was een grote hit. Nu zijn de foto's voor het eerst te zien in Brussel.

Nog tot 10 juni, Vilain XIIII-straat 20 in Elsene, atelier-relief.com. Het boek verscheen bij Rizzoli en kost 49 euro.

Een sensuele Française, gefotografeerd door Sonia Sieff.

Crocodile Dandy

Er was eens een tennissende krokodil. Zijn echte naam was René Lacoste. Zijn bijnaam verdiende hij dankzij zijn volharding op het plein. In 1933, toen hij stilaan uitgespeeld was, lanceerde hij de intussen legendarische polo in piqué-katoen. Het gaf tennissers veel meer bewegingsvrijheid dan het hemd dat tot dan toe gangbaar was. Dat de polo niet alleen innovatief, maar ook tijdloos is, bewijst ambassadeur Novak Djokovic. Speciaal voor hem ontwikkelde Lacoste een gelijknamige tenniscollectie die hij op Roland Garros (nog tot 11 juni) draagt.

Nu te koop bij o.a. Louise 54 in Brussel
yes, het regent

De Deense regenjassen van Stutterheim surfen mee op de collab-hype. Na een capsulecollectie van Henrik Vibskov hangt er nu ook een collectie van Marni in de rekken, geïnspireerd op retro kapmantels.

M&M

Wat hebben het Finse modemerk Marimekko en het Amerikaanse computermerk Microsoft met elkaar te maken? Op het eerste gezicht niet veel. De één maakt felgekleurde prints, de ander felbegeerde programma's. Toch slaan de twee de handen in elkaar. De nieuwste hoezen en skins voor de Surface-tablets zijn namelijk opgesierd door Marimekko. Nu lanceren ze de eerste vier waaronder de iconische sixtiesprint 'Unikko' met gigantische papaverbloemen. In de herfst volgen er nog twee.

Via microsoftstore.com
Marimekko-hoesjes voor de tablets van Microsoft.

Bauhausballet

Zin om eens iets ongelooflijks te zien vanavond? Dan moet je naar het ADAM, het Brussels Design Museum, waar een Bauhaustheaterstuk wordt opgevoerd. Het Triadische Ballet dateert uit de vroege jaren 20 en past helemaal in de radicale filosofie van de modernistische kunstschool. Verwacht je dus maar aan abstracte en gestileerde dansbewegingen. We tippen toch vooral de kostuums van kunstenaar Oskar Schlemmer, die ook de choreografie maakte. Theater der Klänge uit Düsseldorf maakte de originele ontwerpen van Schlemmer minutieus na. De voorstelling is de afsluiter voor de expo The Bauhaus #itsalldesign die nog loopt tot volgende week zondag 11 juni. Maandag 5 juni opent The Paper Revolution over Russisch grafisch ontwerp uit de jaren 20 en 30.

Tickets kosten 18 euro of 10 euro (-26 jaar). Reserveren via info@adamuseum.be of 02 475 47 64.

Alleen al voor de kostuums is het Triadische Ballet, nu zaterdag in Brussel, de moeite waard.

Dior forever

We zijn in het voorjaar van 1947 wanneer Christian Dior zijn allereerste hautecouturecollectie voorstelt. De lange silhouetten in rijkelijke materialen, met fragiele tailles maar uitgesproken schouders, zorgen gelijk voor commotie. Met de Tweede Wereldoorlog net achter de rug vinden sommige vrouwen het maar niets om zich weer 'ouderwetser' te gaan kleden met korsetten en laagjes, of om royaal veel stof te gebruiken. Anderen vinden het dan weer een modieuze verademing na de lossere androgyne mode van de oorlogsjaren. Carmel Snow van Harper's Bazaar bejubelt Dior om zijn geweldige nieuwe wind, en de 'New Look', zoals ze hem omschrijft, zal Parijs na de woelige periode weer internationaal op de kaart zetten. Intussen zijn we zeventig jaar en vele ontwerpers verder. Na de dood van Dior zelf gaven nog zeven andere creatief directeurs tot vandaag de fakkel door, onder wie Yves Saint Laurent, John Galliano, Raf Simons en sinds kort, als eerste vrouw, Maria Grazia Chiuri. Door die verjaardag staat dit jaar op allerlei vlakken in het thema van Christian Dior. In juli opent een grote retrospectieve in het Les Arts Decoratifs in Parijs met meer dan 500 jurken en er komen tal van boeken uit. Een van de mooiste daartussen is dat van illustrator Mats Gustafson die silhouetten uit de volledige geschiedenis van het Franse modehuis met elegante aquarellen en illustraties weergaf.

Dior by Mats Gustafson, uitgegeven bij Rizzoli, 96,95 euro

Links: zomer 2017. Midden: haute couture 2012. Rechts: Bar Jacket (1947), door Mats Gustafson.

Chin chin

Al jaren zijn we op zoek naar de opvolger van gin-tonic. Aperol Spritz, sour-cocktails en whiskey passeerden al de revue. En nu duikt er een nieuwe kanshebber op: cider. In Angelsaksische landen is dit appeldrankje echt big en dat zou bij ons ook wel eens zo kunnen worden. Alken-Maes kocht het populaire Britse cidermerk Strongbow over en brengt dat nu hier op de markt. Verkrijgbaar in drie smaken: appel, rode vruchten en vlierbloesem. En met 4,5 procent alcohol is het erg licht.

Een commune, maar dan anders

Zin om op eigen benen te staan, maar nog niet om te settelen? Voor die doelgroep lanceerde de Brusselse interieurarchitect Lionel Jadot zopas de start-up Cohabs. Op allerlei plekken in Brussel koopt de designer grote huizen op die hij nieuw leven inblaast. Meubels van Spullenhulp, afbraakmateriaal van Rotor, dat alles combineert hij tot een verrassend interieur. Voor 600 à 750 euro huur je een ingerichte kamer, en maak je ook gebruik van alle andere faciliteiten. Welke dat zijn hangt af van huis tot huis: sportzaal, bioscoopzaal, fietsen of linnendienst. En een app om contact te houden met andere bewoners. Jadot hoopt intussen ook naar Antwerpen en Gent te trekken. Dat het aanslaat, bewijst de onvermijdelijke wachtlijst.

cohabs.com

Wat kleuren verklappen

Er valt misschien niet over te twisten, maar wél over te leren. Kleur bepaalt bij 85 procent van de mensen of ze een product al dan niet kopen. En dat gaat veel verder dan de vraag of iets mooi of niet mooi is. Achter kleur gaat namelijk ontzettend veel psychologie schuil. Trendwatcher en kleurspecialist Hilde Francq schreef er zelfs een dik boek over: Kleur verkoopt. We onthullen acht van haar inzichten en weetjes:

1. Rood is de eerste kleur die baby'tjes kunnen waarnemen.

2. In de islam is groen een heilige kleur, wellicht omdat die werd geassocieerd met oases.

3. Omdat rood energie en zelfs agressie opwekt, is het populair bij reclame en bij vlaggen.

4. Sinds de jaren 70 zijn tennisballen geel, want die kleur is het best zichtbaar op een kleurentelevisie.

5. Wil je een ruimte groter laten lijken, schilder ze dan blauw.

6. Oranje wordt geassocieerd met goedkoop. Nadat het Amerikaanse hotdogbedrijf Wienerschnitzel de gevels in het oranje schilderde, steeg de verkoop met 7 procent.

7. Blauw eten wantrouwen we instinctief, omdat die kleur in de natuur niet vaak voorkomt.

8. Heeft je bord (ongeveer) dezelfde kleur als

het eten dat erop ligt, eet je er meer van dan wanneer de kleuren contrasteren.

Kleur verkoopt, Lannoo Campus, 34,99 euro

Nog méér kleur

Weetje: Sinds vorig jaar hebben alle sigarettendoosjes in het Verenigd Koninkrijk dezelfde kleur. In 2012 kreeg een Australische groep researchers de opdracht op zoek te gaan naar de lelijkste kleur ter wereld. Het werd een bruinachtig olijfgroen. Correctie, de Pantonekleur 448C wordt bezinkseldonkerbruin genoemd, omdat het associëren met olijfgroen een belediging voor het heerlijke vruchtje zou zijn. Dat, en meer, leer je in het boekje van de Britse Kassia St. Klair. Hoe zien we kleuren, hoe spreken we erover en waarom hebben we aan sommige kleuren een hekel terwijl we anderen dan weer geweldig vinden? Het geheime leven van kleuren is een geweldig klein boekje en een aanrader voor wie van nuttige (en minder nuttige) weetjes houdt.

Het geheime leven van kleuren verscheen bij Meulenhoff, 24,99 euro

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234