Dinsdag 20/04/2021

FC Barcelona

Blokjes op het Barcelona-shirt? Heiligschennis

Spelers Kheira Hamraoui en Gerard Piqué tonen het nieuwe tricot van FC Barcelona. Beeld EPA
Spelers Kheira Hamraoui en Gerard Piqué tonen het nieuwe tricot van FC Barcelona.Beeld EPA

De verticale strepen zijn niet meer heilig op het shirt. Komend seizoen speelt FC Barcelona met de vaste kleuren blauw en paars-rood in een blokjes­patroon. Daar is lang niet iedereen blij mee.

Veel fans noemen het nieuwe shirt afzichtelijk. Juist FC Barcelona, dat met Nike de grootste kledingdeal voor een voetbalclub ooit heeft van 155 miljoen euro per jaar, presenteerde zich altijd als traditieclub. Het was (tot 2006) de laatste topclub zonder shirtreclame.

“Vier jaar geleden werden die strepen al eens horizontaal geplaatst, dat was al heiligschennis”, zegt Floor Wesseling, die lang voor Nike tricots ontwierp. “Bij shirts die worden gedragen bij een uitwedstrijd doe je als designer eens wat anders, maar altijd met respect voor de historie. Bij het thuisshirt verander je alleen accenten. Dit zou ik nooit doen. Het gaat veel te ver. Het gestreepte shirt hoort bij de identiteit van FC Barcelona, net als het clublied en de aanvallende voetbalfilosofie.”

De club liet weten dat het shirt juist een eerbetoon is aan de stad, aan de wijk Eixample, die zich kenmerkt door het blokvormige stratenpatroon. “Ik denk niet als ik het shirt zie: ja, dat is natuurlijk vanwege een bepaalde wijk”, zegt oud-Barcelona-speler Ronald de Boer. “Het is gewoon business. Thuisshirts lijken vaak op elkaar. Nu moet je deze kopen om te laten zien dat je de nieuwste hebt.”

De Boer heeft gemengde gevoelens over het design. “Ik zeg niet: wow, mooi. Ik vind het ook niet superlelijk. Ik heb in veel lelijkere shirts gespeeld. Toen ABN Amro sponsor werd van Ajax speelden we in een mintgroen uitshirt met een geel biesje, de huiskleuren van de bank. Toen hoorde je ook afkeurende geluiden. Maar het was het begin van een glorieperiode en het shirt werd steeds populairder.”

Gelinkt aan succes

Het succes van de club is een belangrijke factor in de populariteit van een shirt, beaamt Wesseling. “Met die horizontale strepen won Barcelona vier jaar geleden vier prijzen. De scepsis sloeg om in enthousiasme. Manchester United speelde een paar keer in een grijs uitshirt en verloor daarin alleen maar. Sindsdien wordt grijs daar vervloekt. Als dit een dramatisch seizoen wordt, krijgen de blokjes de schuld. En daarna keert men zich tot de voorzitter, die het in zijn hoofd haalde zich door de shirtsponsor te laten overhalen iets anders te proberen.”

Ook bij Juventus, gekleed door Adidas, zijn de strepen verdwenen. De afwijkende thuisshirts gaan sowieso aanslaan bij de jeugd, verwacht Wesseling. “Jongeren vinden iets anders juist gaaf. Het zijn de dertigplussers en puristen die er moeite mee hebben.”

Zij zullen volgend seizoen ongetwijfeld weer aan hun trekken komen. Wesseling: “Reken er maar op dat het volgende thuisshirt van Barcelona supertraditioneel wordt. Bij Juventus hebben ze dat al aangekondigd. Dan zijn de puristen weer blij, die kopen het. En de jeugd vaak ook weer, omdat het zo afwijkt van het vorige. Zo stuw je de verkoop flink omhoog.”

Op sociale media is er vooral medeleven met Frenkie de Jong. De middenvelder speelt volgend seizoen voor het eerst bij zijn favoriete club Barcelona. De Jong is erkend voetbalpurist, hij wees al eerder een verzoek van Nike om met ‘Frenkie’ achterop te spelen van de hand. Wesseling: “Voor hem is het even een jaartje doorbijten. Gelukkig is het uitshirt van Barcelona juist heel traditioneel: klassiek geel met een blauw-rode sjerp. Johan Cruijff speelde daar in de jaren 70 ook in. Het echte Barcelona-gevoel krijg je straks vooral bij uitwedstrijden.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234