Maandag 18/10/2021

Bloggen met de b van business

Nalden was daar niet naar op zoek toen hij jaren geleden zijn eerste stapjes zette op het wereldwijde web. “Ik hield me vooral bezig met het maken van websites”, zegt hij. “Zo heb ik ook een eigen site gemaakt waarop mijn vrienden konden volgen waar ik mee bezig was. Een soort bloggen avant la lettre eigenlijk, want de blogsoftware die we nu kennen bestond gewoon nog niet. Op die site stond wat muziek en graffiti die ik leuk vond, meer was het eigenlijk niet. Maar ik probeerde wel elke dag voor een update te zorgen. De blogroutine zat er toen dus al in.”Die routine is een van de tips die Nalden collega-bloggers steevast geeft wanneer ze hem komen vragen naar het geheim van zijn succes. “De continuïteit onderhouden is het allerbelangrijkste bij een blog. Je moet ervoor zorgen dat je elke dag iets nieuws hebt of iets leuks dat je met de bezoekers kan delen. Daar moet je heel gedisciplineerd in zijn.”Een aantal jaar na de eerste blogexperimenten van Nalden doken op het internet uiterst gebruiksvriendelijke programma’s genre Wordpress en Blogger op, waardoor ook de hardnekkigste computerkluns aan een blog kon raken. Als resultaat daarvan schoten de blogs plots als paddenstoelen uit de grond.“Iedereen hield er op den duur hetzelfde soort standaardblog op na”, vindt Nalden. “Daarom vond ik het hoog tijd om mijn blog naar een volgend level te tillen.” Hij sloeg de handen in elkaar met Momkai, een toonaangevend bureau voor digitaal design dat al werkte voor onder andere Peugeot, Veronica, Het Parool en Amnesty International. “Normaal gezien had ik het me nooit kunnen permitteren om mijn site te laten ontwikkelen door zo’n bureau, maar voor hen is het een manier om hun werk te laten zien. Ik heb hen ook de volledige creatieve vrijheid gegeven. In tegenstelling tot bij bepaalde goed betalende klanten hebben ze bij mij geen enkele concessie moeten doen. En dus heb ik mijn site voor een vriendenprijsje gekregen.”De site van Nalden ziet er niet alleen fantastisch uit, de ondernemende blogger is er ook in geslaagd om een businessplan uit te werken dat behoorlijk wat geld in het laatje brengt. Adverteerders die volgens Nalden ‘master’ genoeg zijn mogen in ruil voor een paar duizend euro een wallpaper op nalden.net plaatsen. Bezoekers van de blog die het ontwerp wel kunnen smaken kunnen die wallpaper als achtergrondafbeelding op hun eigen computer downloaden en worden zo ambassadeurs voor het merk in kwestie.“Het was een logische stap”, vindt Nalden. “Voor de lancering van mijn nieuwe site had ik nooit aan advertising gedaan. Ik ben geen fan van banners, die helpen het design van je site helemaal naar de knoppen. Met wallpapers heb je dat probleem niet. Ik heb mijn idee met een aantal bedrijven doorgesproken en die waren meteen heel enthousiast. Universal Music bijvoorbeeld zag meteen mogelijkheden om hun nieuwe releases met mooi beeldmateriaal te promoten. En zij waren niet de enige die mee op de kar wilden springen. Van bij het begin liepen de zaken heel goed. Dat had ik zelf nooit verwacht.”

Strikte dictatuur

Die toegeving aan de commercie betekent niet dat zomaar iedereen op nalden.net kan adverteren. “Het is een strikt gecontroleerde dictatuur”, lacht hij. “Universal mag op mijn site alleen artiesten promoten die ik zelf goed vind. En het artwork waar bedrijven mee aan komen draven moet top zijn. Ik moet heel vaak bedrijven teleurstellen omdat hun designs gewoon niet goed genoeg zijn. Mijn blog is echt een premiumomgeving voor zo’n merk.”Die strenge selectie legt Nalden geen windeieren. Maandelijks mag nalden.net 475.000 unieke bezoekers verwelkomen. “Vooral sinds ik in het Engels ben beginnen bloggen zijn die cijfers de hoogte in geschoten. Heel wat mensen wereldwijd hebben affiniteit met de onderwerpen waarover ik schrijf. Met de switch naar het Engels is de wereld letterlijk en figuurlijk voor me opengegaan.” Maar die bezoekerscijfers zijn niet Naldens eerste bekommernis. “Ik hoop eigenlijk dat niet alle mensen die mijn blog nu ontdekken zullen blijven plakken. Ik heb toch een heel gerichte doelgroep van like minded mensen. Ik spreek een heel kritische, maar ook heel invloedrijke niche aan. Het echte massapubliek is niet aan mijn besteed. Mij interesseert vooral wie mijn site bezoekt. Dat zijn vaak heel interessante mensen. Zo bouw ik mijn creatief netwerk uit voor de projecten die ik er naast mijn blog op na hou.” En dat zijn er heel wat, zo blijkt. “Mijn blog maakt maar een klein stukje van mijn leven uit. Eigenlijk ben ik meer ondernemer dan blogger.” Dat zorgt ervoor dat Nalden, ondanks de Lotus Elise die hij zichzelf onlangs cadeau deed, niet rijk wordt van zijn blog. “Alle inkomsten worden geïnvesteerd in nieuwe, leuke projecten”, beweert hij.Nalden is niet alleen op het internet actief. Omdat hij er op zijn blog altijd feilloos in slaagt de nieuwste trends op te sporen wordt hij tegenwoordig met de regelmaat van de klok ingehuurd als creatief adviseur door reclamebureaus, geeft hij lezingen aan de exclusieve Nyenrode Business Universiteit en komen bedrijven als Nike, Vodafone en Apple hem om advies vragen. Maar als het van Nalden zelf afhangt, mag het allemaal nog net iets meer zijn. “Ik wil mijn naam als volwaardig merk uitbouwen. Welke producten ik eraan zal verbinden weet ik nog niet. De mogelijkheden zijn onbeperkt. Alles kan, zo lang het maar innovatieve, positieve dingen zijn waar een grote portie craftmanship aan verbonden is. Het grote voorbeeld wat dat betreft is Monocle. Begonnen als een tijdschrift maar ondertussen uitgegroeid tot zoveel meer. Stichter Tyler Brûlee is dan ook een van mijn grote helden. Maar hét grote voorbeeld blijft natuurlijk Steve Jobs (CEO van Apple, PD). Die man is een echte visionair. Als ik hem bezig zie, dan triggert me dat om zelf nog beter te doen.”Op je 25ste aanvoelen wat cool en hip (overigens een woord dat Nalden haat) is, is één ding, maar lukt dat ook nog als je pakweg 35 bent? Nalden maakt er zich niet al te veel zorgen over. “Op mijn zestiende was ik ook al hip, zoals dat dan heet, en op mijn 35ste zal ik dat ook nog zijn. Ik denk, of eigenlijk weet ik dat wel zeker, dat mijn site met me mee zal groeien.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234