Donderdag 27/02/2020

Blockbuster met BEESTIGE actiehelden

Spannender dan Jason Bourne, grappiger dan Monty Python, aandoenlijker dan Disney en brutaler dan The Revenant. De BBC-natuurdocumentaire Planet Earth 2 overtreft alle verwachtingen. Met dank aan spitstechnologie en dieren als actiehelden die niemand ooit van zo dichtbij bezig zag.

Neem de rode krabben op het Australische Kersteiland. Met duizenden marcheren de felrode zeewezens richting zee om zich voort te planten. Hun zijdelingse loopje is komisch, hun gedrevenheid verbluffend. Tot ze door gele 'gekke' mieren aangevallen worden. Die verblinden de krabben met bijtend zuur.

Het moet de eerste keer in de tv-geschiedenis zijn dat dieren in een natuurdocumentaire helden worden op Twitter. Toen gisterenavond deel één van Planet Earth 2 werd uitgezonden, ontplofte de virtuele babbelbox onder de vele steunbetuigingen voor de rode krabben. "Komaan krabbetjes!", gilden aangeslagen twitteraars.

Nochtans is de beroemde jaarlijkse migratie van de krabben wel al eens in beeld gebracht. Maar hun lot leek enkel iets voor natuurjongens, niet voor de blockbusterfan. Daar is sinds zondag verandering in gekomen.

De Planet Earth-documentaire van de BBC pakt het dan ook helemaal anders aan dan de typische natuurfilms. Je zit tussen de krabben. In high definition zie je ze van heel dichtbij wriemelen. Hun kraaloogjes schieten heen en weer. De overlevingsdrang spat van het scherm. Voor je het weet waan je je een van hen.

Het tweede deel van de tien jaar geleden gelanceerde Planet Earth-reeks doet zo wat velen niet mogelijk achten: deel één overtreffen. Opnieuw zagen de ruim negen miljoen kijkers in de eerste aflevering, 'Eilanden', de onnoemelijke pracht en brute rauwheid van wilde soorten. Opnieuw zet meesterverteller David Attenborough magistraal de verhaallijnen in de verf.

Maar dit keer kijken we niet, vanuit een bijna goddelijk perspectief, naar de natuurschatten op aarde. "Nu nemen we je mee in de levens van de dieren en tonen we wat ze meemaken vanuit hun perspectief", legt producer Mike Gunton uit.

Daarom hebben de lotgevallen van vechtende komodovaranen of een vogel die hartverscheurend koppig op een ei blijft broeden, hoewel dat door een roofdier half vernield is, de cinematografische impact van scènes uit pakweg Game of Thrones of Apocalypse Now. We zitten de dieren op de huid. Ieder detail van hun inspanningen is tastbaar.

Zo zijn ondertussen ook babyleguanen op Fernandina in de Galapagos beroemd. Enkele van de negen miljoen kijkers die deel één zagen, hebben het zelfs over de 'beste tv'-scène ooit. Een kleine leguaan, net uit het ei, onderneemt voor het eerst een tochtje op het strand, richting zijn volwassen soortgenoten aan de vloedlijn. Als een veelkoppig monster duiken echter van overal hongerige slangen op. Een eerste baby haalt het niet en wordt opgevreten.

In honderden posts kanaliseerden kijkers hun intense angst en andere apocalyptische gevoelens. Een andere kleine leguaan krijgt supporters. Hij kan het enkel halen als hij zeer koelbloedig stil blijft zitten, want de slangen hebben slechte ogen maar detecteren erg goed beweging. De scènes zijn bloedstollend.

Op zoek naar geliefde

De BBC heeft dit alleen maar kunnen klaarspelen met de nieuwste technieken, zoals lichtgewichtdrones, de nieuwste camerastabilisatie en camera's op afstand die via bewegingssensoren op het juiste moment in actie schieten. Niet zelden levert dat nooit eerder geziene scènes op.

Op het eiland Escudo slaagt een escudo-eilandluiaard er bijvoorbeeld maar niet in een vrouwtje te vinden. We volgen hem op zijn wanhopige zoektocht van erg dichtbij, gefilmd van onderen uit in het water. Zijn twaalf lange, gekrulde teennagels komen spectaculair in beeld terwijl hij eenzaam zwemt op zoek naar een geliefde. Hoe bizar het dier er ook uitziet, ook hier zijn de scènes zo intiem dat zijn tocht je onmogelijk onberoerd kan laten. Ook hier loert Hollywood om de hoek.

Dat geldt misschien nog het meest voor de stormbandpinguïns op Zavodovski, nabij de Zuidpool. Dagelijks duiken ze in de enorme golven, op zoek naar eten voor hun jongen. Als echte action heroes storten ze zich in zee en riskeren ze daarbij de rotsen te pletter te slaan. Naar verluidt lieten de makers hier de meest bloederige scènes weg. "Omdat 'pinguïns net kleine mensen in een oberpak zijn en de kijkers te ontdaan raken."

Maar het meest ontstellend is dat het tempo waarin wij deze beklijvende, magnifieke en herkenbare wezens die we op Twitter aanmoedigen vandaag zelf over de kling jagen even ongezien is als de filmische schoonheid van deze documentaires. Binnenkort bestaan veel van onze nieuwe favoriete helden niet meer. Daar op magistrale manier op wijzen moet de grootste verdienste van Planet Earth 2 zijn.

Volgende week zendt de BBC deel twee van de zesdelige reeks uit en de kans lijkt groot dat ze ooit ook op onze zenders komt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234